Co to jest właściwie ten moment obrotowy?
Moment obrotowy jest jednym z istotniejszych parametrów opisujących silnik.
Moment obrotowy Fiata 126p wynosi zaledwie 47 Nm, stąd też niewielkie opory możemy nim pokonać na drodze. |
![]() |
fot. Filipek Majewski
|
Moment obrotowy określa nam siłę jaką dysponuje nasz silnik, określa jakie opory jest gotów pokonać nasz samochód na swojej drodze; mogą nimi być wzniesienia, czy choćby opory powietrza. Moment obrotowy zależy w główniej mierze od ilości energii, która zostanie wytworzona podczas spalania mieszanki w cylindrze (budowę silnika opisaną w przystępny sposób zamieścimy niebawem). Moment obrotowy możemy „modyfikować” poprzez różne przełożenia w układzie napędowym, choćby w skrzyni biegów, przez co wyjściowy moment napędowy na kołach będzie się różnił od momentu na wyjściu z silnika. Jednostką momentu jest niutonometr – Nm.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: