Citroen 19_19 Concept – kapsuła inspirowana aeronautyką

Niezwykła sylwetka 19_19 Concept przypomina kadłub samolotu i przezroczystą kabinę helikoptera. Kapsuła, lewitująca nad czterema kołami, zapowiada komfort na miarę latającego dywanu. Czy ta wizja ma szansę na sukces i sprawi, że użytkownicy będą mogli uciec od miejskiej codzienności?

19_19 Concept bardzo szeroko czerpie inspiracje ze świata aeronautyki, a więc dziedziny, w której kluczową rolę odgrywa aerodynamika i dbałość o szczegóły. Stylistykę nadwozia samochodu 19_19 Concept można podzielić na kilka „stref”: całkowicie przeszkloną kabinę, potężne koła i platformę techniczną z wyeksponowanym napędem elektrycznym i zawieszeniem.

19_19 Concept jest wyposażony w zaawansowane technologie jazdy autonomicznej. Samochód może przejąć prowadzenie i kontrolować jazdę automatycznie, pozwalając kierowcy wykonywać inne czynności, niezwiązane z prowadzeniem. Gdy kierowca ponownie przejmuje prowadzenie, bo wymaga tego infrastruktura drogowa lub zwyczajnie chce sam prowadzić i czerpać przyjemność z jazdy. Kabina 19_19 Concept jest wyposażona w maksymalnie uproszczoną deską rozdzielczą, na której wszystkie informacje związane z prowadzeniem samochodu są wyświetlane w polu widzenia kierowcy, ale nie na ekranie cyfrowym czy wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej przed kierowcą, tylko poprzez zmodyfikowany system ekranu przeziernego z projekcją obrazu na przedniej szybie.

Drzwi, perfekcyjnie wbudowane w linię nadwozia, otwierają się przeciwstawnie. Nie ma środkowego słupka, co zapewnia wyjątkowo wygodny dostęp do środka. Można z łatwością wsiadać i wysiadać.asażer znajduje się w pozycji półleżącej i może skupić się na innych aktywnościach niż śledzenie drogi. Przypomina to podróżowanie samolotem w klasie business na długim rejsie. Sofa dla pasażerów z tyłu to przytulna kryjówka, cichy zakątek z własnym systemem dźwiękowym, aby w razie potrzeby móc odizolować się od pasażerów z przodu. 

Kierownica składa się po włączeniu trybu autonomicznego, podobnie jak pedały. Kierowca może wówczas cieszyć się podróżą, zyskując większą przestrzeń i korzystać z wygód w kabinie. Kierownica ma oryginalny kształt i nawiązuje do jednoramiennej kierownicy, typowej dla marki Citroën. Ramię usytuowane jest u góry, aby móc przesuwać ręce po obwodzie, bez przeszkody w dolnej części. Oryginalność kierownicy widać również w zastosowanym materiale. Jest wykonana z żywicy mineralnej, która wygląda jak marmur.

Możliwe jest sterowanie całkowicie za pomocą komend głosowych, które rozpoznaje osobisty asystent, wchodzący w interakcje z pasażerami. W ten sposób można wybrać playlistę, włączyć film, grę wideo, uruchomić aplikację, zmienić temperaturę w kabinie, regulować oświetlenie, wykonać połączenie telefoniczne lub wysłać wiadomość. Uaktywniony osobisty asystent nawiązuje kontakt z kierowcą. Potrafi rozpoznawać naturalny, potoczny język.

Futurystyczny, a za razem realny samochód 19_19 Concept jest napędzany jednostką napędową w 100% elektryczną. Wpisuje się ona całkowicie w strategię marki Citroën przejścia na nowe rodzaje napędu. Mocny i dynamiczny 19_19 Concept rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Układ wykorzystuje akumulatory o pojemności 100 kWh, a napęd jest przenoszony na cztery koła z dwóch współpracujących ze sobą silników – jeden z przodu, drugi z tyłu. Osiągają moment obrotowy 800 Nm i moc 340 kW, oferując zasięg 800 km zgodnie z protokołem WLTP. 19_19 Concept ma funkcję bardzo szybkiego ładowania (odzyskanie 600 km zasięgu w ciągu 20 minut).

Najnowsze

Pasjonaci terenowej jazdy spotkali się na Route 66 Camp Jeep PL 2019

Tegoroczny zlot Camp Jeep PL miał miejsce w dniach 6-9 czerwca w Mrągowie na Mazurach. Na starcie stawiło się ponad 500 uczestników.

Camp Jeep PL już po raz piąty zgromadził rzeszę miłośników i użytkowników marki. Miejscem tegorocznych zmagań były Mazury, a baza zlokalizowana była na terenie hotelu Mrągowo Resort&SPA. Swoją obecnością wydarzenie zaszczyciło ponad 520 osób, to rekordowa liczba fanów, wśród których bardzo pokaźną grupę stanowili najmłodsi Jeepersi. Dzieci do lat 12 było aż 108! Jak co roku limit załóg wynosił 150 samochodów przy czym dopuszczone do startu zostały 153 Jeepy, a wszystkich aut, wraz z Jeepami organizatorów było 230!

Tegoroczna edycja Camp Jeep PL nawiązuje do długiej historii marki Jeep oraz radosnych i beztroskich lat 60. i 70., kiedy to droga Route 66, wiodąca z Chicago do Santa Monica, przecinała całe USA i była jedyną drogą łączącą oba wybrzeża.

Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na pięć grup i wszystkie grupy, rotacyjnie zaliczały przygotowane dla nich aktywności. Poszczególne trasy i zajęcia oznaczone zostały nazwami stanów, przez które przebiega Route 66. Najbardziej różnorodna była Jeep Missouri, gdzie Jeepersi mieli okazję uczestniczyć w regatach na jeziorze Czos, mogli sprawdzić stan zawieszenia swojego auta na profesjonalnie przygotowanym stanowisku Bilstein, zapoznać się z nowymi modelami Jeepa podczas przejazdu na torze oraz poznać podstawy survivalu.

Jeep Texas to samodzielna jazda na tzw. Roadbook. Wyjazd z bazy zaczynał się od pamiątkowego zdjęcia przy naszej retro stacji benzynowej i stamtąd – według notatek nawigacyjnych – uczestnicy samodzielnie wyruszali na malowniczą trasę. Jeep New Mexico to trasa o wysokim poziomie trudności, mocnych akcentach off-roadowych i wyjazd na przepiękną widokowo górę Czterech Wiatrów.

Jeep Arizona to trasa prowadząca malowniczymi drogami wijącymi się pomiędzy jeziorami zakończona zwiedzaniem Twierdzy Boyen w Giżycku. Jej strategiczne położenie pozwoliło odgrywać twierdzy ogromną rolę już od chwili powstania w XIX w. aż do II wojny światowej.

Jeep California to piękna terenowa trasa z fragmentem niezłego off-roadu oraz postojem w przemiłym miejscu jakim jest farma jeleniowatych.

Jeep Show. W piątkowy i sobotni wieczór odbywały się konkursy z nagrodami a dla spragnionych dobrej, amerykańskiej muzyki i tańców grał na żywo zespół „Made in USA”. Zarówno konkursy, jak i muzyka cieszyły się dużym powodzeniem i gromadziły młodszych, jak i starszych Jeepersów.

Jeep Village. Jak co roku baza Camp Jeep PL była specjalnie przygotowana i w tym roku została wystylizowana na lata 60. i 70. w USA. Punktem centralnym była stacja benzynowa w stylu retro, na której stały dwa czerwone dystrybutory oraz kadr warsztatu samochodowego.Obok stał Jeep Wagoneer.
Niedaleko „stacji” swoją strefę mieli wystawcy, którzy w tym roku stanowili całkiem sporą grupę (największą w dotychczasowej historii Camp Jeep PL). Nie zabrakło też naszej tradycyjnej „plaży” czyli miejsca gdzie w cieniu parasola, na jeepowym leżaku można było chwilę odpocząć lub zjeść posiłek serwowany w dużym namiocie, obok „plaży”.

W strefie dla dzieci animatorki opiekowały się pociechami i proponowały różne ciekawe aktywności. Strefa militarna ze swoimi Willysami i wojskiem w strojach z epoki przypominała o początku historii Jeepa, a same samochody były tłem do wielu zdjęć. Niewątpliwie, piąta edycja Camp Jeep PL była rekordowa pod względem ilości uczestników i wszyscy deklarują chęć udziału w przyszłorocznym zlocie.

Najnowsze

BMW wyprzedza na trzeciego. Puściły nerwy?

Karygodne zachowanie kierowcy BMW wydaje się nietypowe, kiedy ubierzemy je w kontekst całej sytuacji.

Samochód z kamerą zaczął wyprzedzać ciężarówki, kiedy nagle lewym poboczem wyprzedziło go BMW. Według autora nagrania nie wyjechał on pod koła już wyprzedzającemu autu i nie był to manewr obronny przed kolizją.

Zgodnie z jego relacją BMW podążało za nim w kolumnie. Jego kierowca musiał uznać, że tempo wyprzedzania jest niewystarczające i dlatego zdecydował się na zjechanie na pobocze. Później miał jeszcze wyprzedzać na pasie do skrętu w lewo oraz prawym poboczem.

Najnowsze

Ogromny korek na jednym pasie, pusto na drugim. Dlaczego?

Polscy kierowcy lubią chyba utrudniać sobie życie i tworzyć niepotrzebnie długie korki. Tak jak na tym nagraniu.

Kierowca auta z kamerą, widząc, że lewy pas stoi, zaryzykował zmianę na prawy. A na prawym zupełnie pusto! Nikt nim nie chce jechać. Dlaczego?

Kilometr dalej jest odpowiedź – zwężenie. Tylko dlaczego kierowcy nie korzystają z obu pasów, zwłaszcza że zwężenie znajduje się dopiero za sygnalizacją świetlną? Tak swoją drogę to ciekawe, że nie znalazł się tu żaden szeryf drogowy. Czyżby pomału zaczęli wymierać?

Najnowsze

Wyprzedzający tir uderzył w samochód nauki jazdy

Kierujący zestawem stworzył poważne zagrożenie na drodze. Nie zauważył tego ani instruktor, ani policja.

Powoli jadący samochód nauki jazdy prowokuje wszystkich kierowców do wyprzedzania. Nawet kierowców tirów, chociaż w ich przypadku wyprzedzanie na drodze jednopasmowe może być niebezpieczne. Tak było w tym przypadku, kiedy kierujący ciągnikiem siodłowym uderzył naczepą w samochód nauki jazdy.

Przybyła na miejsce policja ukarała kierowcę zestawu mandatem w wysokości 250 zł. Widocznie zakwalifikowała zdarzenie jako kolizję. Na nagraniu widać jednak, że kierujący tirem wyprzedzał na czołówkę i uderzył w samochód nauki jazdy, żeby uniknąć czołowego zderzenia. My tu widzimy więc stwarzanie zagrożenia w ruchu drogowym.

Tak na marginesie zastanawia nas też brak reakcji ze strony instruktora. Obowiązkiem kierowcy jest unikanie zagrożenia, a obowiązkiem instruktora interwencja, jeśli kursant nie reaguje właściwie na sytuację na drodze. To nie była właściwa lekcja dla prowadzącej auto kursantki.

Najnowsze