Ciężarowa hybryda od Volvo bije rekordy

Boije Ovebrink - szwecki kierowca wyścigowy ustanowił trzy nieoficjalne rekordy prędkości w klasie samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym. 

Mean Green – to specjalnie zmodyfikowane Volvo VN, w którym zaimplementowano najnowszą technologię hybrydową Volvo Trucks. Tym pojazdem Boije Ovebrink  ustanowił dwa rekordy świata i jeden rekord Szwecji.
fot. Volvo

Próby prędkości na lotnisku Hultsfred odbywały się pod nadzorem przedstawiciela FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa). Zaczęło się od próby prędkości ma dystansie 500 m ze startu zatrzymanego, zakończonej wynikiem 115,349 km/h. Następnie podobną próbę przeprowadzono na dystansie 1000 metrów, podczas której pojazd osiągnął średnią prędkość 152,253 km/h. Trzeci i ostatni rekord ustanowiony tego dnia to średnia prędkości 218,780 km/h na dystansie jednego kilometra ze startu lotnego.

Aby wyniki osiągnięte przez Mean Green mogły zostać uznane za oficjalne rekordy, FIA musi je jeszcze przeanalizować i potwierdzić.

– Mean Green to ekscytujący projekt, który wzbudza ogromne zainteresowanie entuzjastów samochodów ciężarowych i sportów motorowych. Jednocześnie ujawnia pełny potencjał hybrydowej technologii Volvo. W imieniu Volvo Trucks gratuluję Boijemu Ovebrinkowi i jego zespołowi nowego rekordu i życzę im dalszych sukcesów w związku z tym projektem – mówi Tommy Kohle, wiceprezes ds. Corporate Communications w Volvo Trucks.

 

Najnowsze

Pickup od Forda i Harley’a – nowa edycja F150

Ford i legendarna motocyklowa marka Harley Davidson, zaprezentowali nową eksluzywną edycję modelu F-150. Komu przypadnie do gustu nowa wersja?

To nie pierwszy raz, kiedy Ford i Harley Davidson postanowili ze sobą współpracować. Tym razem jednak efektem wspólnych działań jest nowa odsłona modelu F-150. Czym się charakteryzuje?

2012 Ford Harley-Davidson F-150.
fot. Ford

Przede wszystkim postanowiono zmienić nieco zmienić przód. Obecnie wzrok przyciąga nowy, chromowany grill oraz umieszczona na nadwoziu kalkomania inspirowana hot rodami. Oczywiście jak na model powstały we współpracy z legendarnym producentem motocykli nie zabrakło napisu Harley-Davidson z boku auta oraz oznaczeń nazwy modelu.

2012 Ford Harley-Davidson F-150.
fot. Ford

Kolor lakieru nadwozia (biały lub czarny) również pochodzi od HD. Całość dopełniają 22-calowe alufelgi o charakterystycznym wzorze.

2012 Ford Harley-Davidson F-150.
fot. Ford

Wnętrze jest bardzo eleganckie. Lakierowana, czarna deska rozdzielcza, którą w części postanowiono pokryć skórą. Podłokietniki z dużym logo Harleya-Davidsona oraz specjalne listwy progowe to podstawowe różnice w porównaniu do poprzednich wersji modelu F-150.

2012 Ford Harley-Davidson F-150.
fot. Ford

Standardowe wyposażenie obejmuje między innymi: elektrycznie sterowany szyberdach, tylną kamerę cofania, podgrzewane tylne fotele oraz 4,2-calowy ekran LCD.

2012 Ford Harley-Davidson F-150.
fot. Ford

Pod maską F-150 HD znajdziemy 6,2-litrowy, 8-cylindrowy motor, ten sam który zastosowano w modelu F-150 SVT Raptor. Jego moc to 417 KM ,a maksymalnym moment obrotowy wynososi 588 Nm. 

Cena modelu nie jest jeszcze znana, wiemy natomiast, że ma pojawić się w amerykańskich salonach już wkrótce.

 

Najnowsze

Mniszek lekarski w uchwycie na napoje

Czy kiedykolwiek spacerując po parku pomyślelibyście, że z popularnego mniszka lekarskiego, czyli potocznie zwanego dmuchawca można wykonać elementy wyposażenia samochodu? Jeśli nie, przeczytajcie ten artykuł!

Taraxacum kok-saghyz to rosyjska odmiana popularnego mieszka lekraskiego, z którego można otrzymać odnawialny zamiennik gumy.
fot. Ford

Otóż, pracownicy naukowi z firmy Ford oraz Uniwersytetu Stanowego Ohio postrzegają tę roślinę jako źródło nowego, odnawialnego zamiennika gumy, która nie jest surowcem odnawialnym.

Oczywiście nie wszystkie mlecze nadają się do produkcji gumy. Najbardziej odpowiednim gatunkiem jest mniszek rosyjski Taraxacum kok-saghyz hodowany w rolniczym centrum badawczo-rozwojowym przy Uniwersytecie Stanowym Ohio. Mleczno-biała substancja wyciekająca z jego łodygi doskonale sprawdza się w roli bazy dla produktu.

Nowa substancja może posłużyć jako modyfikator plastików zwiększający ich wytrzymałość. Stworzony w ten sposób materiał sprawdzi się w produkcji uchwytów na napoje, mat podłogowych i elementów wykończenia wnętrza pojazdu.

Zanim guma powstała przy użyciu mniszka lekarskiego trafi do użycia, naukowcy Forda ocenią jakość materiału oraz jego wydajność w połączeniu z różnymi plastikami, aby zadbać o utrzymanie wysokich standardów wytrzymałościowych, które cechują wszystkie samochody firmy Ford.

 

Najnowsze

Nowe Porsche 911 Carrera

Już od 48 lat Porsche 911 Carrera porusza się po drogach. Obecnie po raz kolejny doczekaliśmy kolejnej nowej generacji tego modelu. Jak wszystkie poprzednie 911-tki, tak i najnowsza wersja reprezentuje unikalny styl Porsche.

fot. Porsche

Nowy model charakteryzuje się  zwiększonym o 100 milimetrów rozstawem osi, obniżoną wysokością oraz kołami o średnicy do 20 cali. Zmieniając te wymiary, projektanci zachowali jednak typowe dla samochodów sportowych, kompaktowe wymiary zewnętrzne. Z przodu w oczy rzucają się typowe dla 911-tek wyprofilowane błotniki. Nowe lusterka zewnętrzne umieszczono bezpośrednio na drzwiach, a nie, jak wcześniej, na trójkątach w przedniej części bocznych szyb, co ma wpłynąć na aerodynamikę oraz podkreślić nową linię stylistyki i optyczną szerokość nadwozia.

Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że konstruktorzy nowego modelu 911 skupili się na

fot. Porsche

optymalizacja aerodynamicznej. Poza redukcją masy, którą uzyskali między innymi wykorzystując lekką, wykonaną z aluminium i stali konstrukcję nadwozia, zamocowano również poszerzony, wysuwany tylny spojler z możliwością ustawienia w kilku pozycjach. Jak zapewnia producent wszystkie te zabiegi pozwoliły na poprawienie siły docisku, przy zachowaniu bardzo dobrej wartości współczynnika oporu powietrza cW.

Wnętrze auta nawiązuje do Porsche Carrera GT. Konsola środkowa ma typowy dla samochodów wyścigowych charakter. Umieszczona blisko kierownicy dźwignia zmiany biegów mocniej niż do tej pory łączy kierowcę z kokpitem.

fot. Porsche

Zarówno w środku, jak i na zewnątrz modelu nie brakuje klasycznych  dla Porsche elementów, takich jak: tablica rozdzielcza z pięcioma okrągłymi zegarami (jeden z nich z wyświetlaczem wielofunkcyjnym o wysokiej rozdzielczości), centralny obrotomierz oraz stacyjka z lewej strony kierownicy.

Według danych producenta wszystkie wersje nowego Porsche zużywają znacznie poniżej dziesięciu litrów paliwa na 100 kilometrów, co jest do 16 procent niższe w porównaniu z poprzednikami. W tym przypadku dużą rolą mają odgrywać systemy między innymi tak zwany Auto Start-Stop jak również system zarządzania temperaturą, rekuperacja energii zasilającej

fot. Porsche

wewnętrzną sieć elektryczną samochodu, pierwsza na świecie siedmiobiegowa przekładnia manualna i – w połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią Porsche (PDK) – funkcja tak zwanego „żeglowania”.

Nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego ma być gwarantem precyzji, poprawiać efektywności oraz również zmniejszać zużycia paliwa.

Tak więc jeśli szczegółowo spojrzymi na dane techniczne przedstawione przez producenta 911 Carrera z nowym, 3,4-litrowym silnikiem typu boxer, opcjonalną dwusprzęgłową przekładnią Porsche i

fot. Porsche

mocą 350 KM zużywa w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy (NEFZ) tylko 8,2 litra paliwa na 100 km – o 1,6 l/100 km mniej, niż poprzednik. Tutaj też warto zwrócić uwagę na wartość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla, który wydaje się być najniższy wśród samochodów sportowych, ponieważ wynosi poniżej 200 g/km CO2 (194 g/km).

W przypadku modelu Carrera S z silnikiem typu boxer o pojemności 3,8 litra i mocy 400 KM dane te przedstawiają się następująco. Auto według danych producenta spala o 14 procent (czyli 1,5 l/100 km) paliwa mniej, mianowicie 8,7 l/100 km. Odpowiada to emisji 205 g/km CO2.

fot. Porsche

Wracając do nowej 911-tki. Warto również wspomnieć o  dostępnych dodatkowych (w zależności od modelu) seryjnych lub opcjonalnych systemach, mających za zadanie poprawić dynamikę jazdy. Pierwszy raz w 911 Carrera S dostępny jest system aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Jest to system, który ma redukować przechyły przy pokonywaniu łuków, przez co opony,  optymalnie przylegają do podłoża i mogą lepiej przenosić siły boczne, czyli mówiąc prostym językiem zakręty można pokonywać z większą prędkością i osiągać jeszcze lepsze czasy okrążeń na torach wyścigowych.

Swoją światową premierę nowe Porsche 911 Carrera będzie miało na IAA 2011 we Frankfurcie. Na rynku pojawi się 3 grudnia 2011 roku.

Najnowsze

Volkswagen Beetle już w Polsce

Nareszcie do sprzedaży trafiła w Polsce trzecia generacja, jednego z trzech najpopularniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały. Kultowego VW Beetle będzie można kupić już od 68.990 złotych.

Do wyboru mamy 3 wersje: Beetle, Design i Sport oraz dwie wersje silnikowe: benzynowa jednostka 1.2 TSI o mocy 105 KM oraz  silnik 2.0 TSI o mocy 200 KM. Dodatkowo wersja Beetle Sport jest wyposażona w skrzynię DSG. Sukcesywnie oferowane będą kolejne silniki – benzynowy TSI o mocy 160 KM oraz dwa wysokoprężne z turbodoładowaniem TDI o mocy 105 KM i 140 KM, a także wersje z BlueMotion Technology i DSG.

Beetle, Design i Sport – który wybierzesz?
fot. VW

Cena wyjściowa to 68.990 zł. To o 2.000 zł mniej od jego poprzednika z porównywalnym silnikiem.

 

Najnowsze