Brawura młodych kierowców zabija. Dane są przerażające!

Spośród wszystkich grup kierowców, osoby w wieku 18-24 lata mają najbardziej lekceważący stosunek do przepisów drogowych. Fałszywe przekonanie o swoich umiejętnościach w połączeniu z brawurą sprawia, że w rzeczywistości stwarzają oni największe zagrożenie na polskich drogach.

Osoby w wieku 18-24 lata są przekonane, że doświadczenie w prowadzeniu pojazdu zdobywa się szybko i bez problemu. Prawie trzy czwarte ankietowanych z tego przedziału wiekowego uważa się już za doświadczonych kierowców. Jednocześnie deklarują, że prawo jazdy posiadają średnio od… 3 lat. 

Szybcy i niebezpieczni
Prawie 40 proc. badanych młodych kierowców uważa przekraczanie prędkości o 20 km/h w terenie zabudowanym za bezpieczne (w porównaniu do 33 proc. w całej grupie ankietowanych). Jeszcze więcej – prawie 60 proc. – nie widzi zagrożenia w przekraczaniu prędkości o 15 km/h. Ponad 60 proc. twierdzi, że można jeździć jednocześnie szybko i bezpiecznie (ogółem taką opinię wyraziło 55 proc. badanych).

Tymczasem z danych policji wynika, że najwięcej wypadków (proporcjonalnie do swojej populacji) powodują właśnie 18-24-letni kierowcy. – Osoby młode cechuje duża skłonność do brawury. Nie mają one jeszcze odpowiedniego doświadczenia i uważają, że nic złego nie może ich spotkać. Najgorsze jest jednak to, że brakuje im dobrych wzorców, ponieważ w Polsce przepisy drogowe, a zwłaszcza ograniczenia prędkości, łamie większość kierowców. Przepisowa jazda bywa postrzegana jako coś nienaturalnego – komentuje Monika Chłopik, analityk Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Uwaga! Pieszy
Kolejną cechą, która wyróżnia młodych kierowców, jest brak wyobraźni i egoizm. Ponad 18 proc. z nich uważa, że wyprzedzanie innego auta bezpośrednio przed przejściem dla pieszych „może być w wyjątkowych sytuacjach uzasadnione”. 2/3 badanych w wieku 18-24 lata uważa, że piesi powinni być mniej uprzywilejowani w ruchu drogowym niż obecnie, a 65,5 proc. twierdzi, że należy zwiększyć przywileje kierowców.

Zabijasz i giniesz
Brawura młodych kierowców powoduje, że są oni zagrożeniem nie tylko dla innych uczestników ruchu drogowego, ale także dla samych siebie. W 2017 r. PIU opublikowała raport „Strategia poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce”. Są w nim przytoczone dane Eurostatu, z których wynika, że w kategoriach wiekowych 15-19 lat oraz 20-24 lata wypadki komunikacyjne są najczęstszą przyczyną śmierci Polaków, tuż przed samobójstwami i innymi wypadkami (dane za 2014 r.).

Dane na temat zachowań młodych kierowców są przerażające, dlatego jeszcze raz apelujemy o rozważną, przepisową jazdę. Obecnie, kiedy znoszone są ograniczenia związane z pandemią i natężenie ruchu wzrasta, powinniśmy zachować szczególną ostrożność. W okresie obowiązywania obostrzeń epidemicznych niektórzy mogli się bowiem przyzwyczaić do szarżowania na drogach – podkreśla Monika Chłopik.

Najnowsze

Nowy Citroen e-Jumpy. Jaki będzie miał zasięg ten elektryczny van?

Citroen prezentuje szczegóły dotyczące zasięgu i pojemności akumulatorów w pełni elektrycznym kompaktowym vanie: e-Jumpy.

Citroen postanowił stworzyć samochód dopasowany szczególnie dla przedsiębiorców – w 100% elektryczna wersja Jumpy oferuje użytkownikom praktyczne rozwiązania problemów związanych z mobilnością w środowisku miejskim (zaostrzenie warunków dostępu do centrów miast), ale także na obszarach wiejskich dzięki zasięgowi wystarczającemu na większość podróży. 

Najważniejsze cechy nowego elektrycznego vana: 

  • Zasięg: 230 km w cyklu WLTP z akumulatorem 50 kWh oraz 330 km w cyklu WLTP z akumulatorem 75 kWh
  • Brak hałasu i wibracji w trakcie jazdy
  • Przestrzeń ładunkowa pozostaje niezmieniona w porównaniu do wersji z silnikami spalinowymi

Ë-Jumpy pojawi się w salonach w drugiej połowie 2020 roku. Pod koniec roku dołączy do niego w 100% elektryczna wersja Jumpera i Berlingo Van w przyszłym roku.

Najnowsze

Goodc

Seria NASCAR wraca do ścigania!

NASCAR jest pierwszym liczącym się sportem motorowym, który w dobie pandemii koronawirusa wznowił rywalizację. 17 maja na torze Darlington Raceway w Karolinie Południowej odbył się pierwszy wyścig tej serii w czasach zarazy. Wygrał Amerykanin Kevin Harvick, odnosząc tym samym 50. zwycięstwo w karierze.

Z powodu globalnej pandemii COVID-19, organizatorzy serii NASCAR, podobnie jak innych sportów motorowych, byli zmuszeni zawiesić udział zawodników w poszczególnych rundach sezonu, po przeprowadzeniu zaledwie 4 z 36 zaplanowanych wyścigów. Od 13 marca kibice, kierowcy i pracownicy zespołów czekali na wznowienie rywalizacji.

Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?

Wyścig, który odbył się 17 maja pod nazwą „The Real Heroes 400”, został zadedykowany pracownikom służby zdrowia, którzy są na pierwszej linii walki z koronawirusem i ryzykują swoje zdrowie, a nawet życie, by ratować innych.

Podczas wyścigu kibice nie byli obecni na trybunach. Na torze przebywało około 900 osób, w tym kierowcy, członkowie zespołów oraz obsługa obiektu. Wszystkim została zmierzona temperatura. Dodatkowo wszędzie znajdowały się informacje przypominające o zachowaniu odpowiednich środków ostrożności – noszeniu maseczek, dezynfekowaniu rąk czy utrzymywaniu dystansu społecznego. 

Zazwyczaj po wyścigu słyszę w aucie, jak ludzie krzyczą i wiwatują, a tutaj zapadła martwa cisza. To było dziwne. Tęsknię za fanami

– powiedział zwycięzca wyścigu Kevin Harvick, finiszujący o 2,1 s przed Alexem Bowmanem i 3,3 s przed Kurtem Buschem.

Najszybsze kobiety w historii NASCAR

Kolejny wyścig odbędzie się już w środę 20 maja, również w Darlington. W następnym tygodniu odbędą się kolejne dwie rundy w Charlotte.

Najnowsze

Volvo XC100 Recharge to flagowy, elektryczny SUV coupe

Informacje na temat nowego modelu Volvo są obecnie nieoficjalne, ale powstanie takiego samochodu wydaje się zupełnie realne.

Według informacji, do których dotarł magazyn Motor Trend, Szwedzi chcą wprowadzić na rynek flagowego SUV-a coupe w 2024 roku. Ma bazować na nowej architekturze SPA2, tworzonej z myślą zarówno o pojazdach spalinowych, jak i elektrycznych. Technicznie XC100 będzie bliźniakiem kolejnej generacji XC90, a niewykluczone że będą różnić się głównie inaczej zaprojektowaną tylną częścią nadwozia.

Testujemy Volvo XC90

Z oczywistych względów nowy SUV Volvo będzie miał tylko dwa rzędy siedzeń, a mówi się także, że może występować w wersji czteroosobowej. To niezbyt praktyczne, ale takie rozwiązanie można spotkać na przykład w Porsche Cayenne Coupe. Pozostali potencjalni konkurenci to Audi Q8, BMW X6 oraz Mercedesa GLE Coupe.

Volvo XC40 Recharge – poznaliśmy polskie ceny

Wyróżnikiem XC100 na ich tle ma być napęd elektryczny, na co wskazuje dopisek Recharge. Auto ma mieć dwa silniki (jeden z przodu drugi z tyłu) i przejeżdżać na jednym ładowaniu około 500 km. Naszym zdaniem nie można jednak wykluczyć również wersji hybrydowej plug-in (takie auta też mają w nazwie „Recharge”) co zdecydowanie zwiększyłoby szanse modelu na odniesienie rynkowego sukcesu. Jeśli XC100 będzie mieć napęd wyłącznie elektryczny, jego jedynym naturalnym konkurentem zostanie Audi e-tron Sportback.

Najnowsze

Goodc

Wielka podróż, mały motocykl i książka dla dzieci

Nathan Millward postanowił przejechać trasę z Sydney do Londynu na malutkim motocyklu pocztowym. A własne przygody stały się dla niego inspiracją do stworzenia bajki dla dzieci.

Nathan Millward mieszkał i pracował w Australii, jednak pewnego dnia dowiedział się, że jego wiza nie zostanie przedłużona i ma 3 dni na opuszczenie kraju. Swój wyjazd postanowił zamienić w przygodę życia i do Londynu wyruszył na motocyklu pocztowym Hondy o pojemności 105 ccm i osiąganej prędkości maksymalnej – 60 km/h. Nadał mu, a raczej jej imię „Dorothy”.

Jego powrót do domu trwał 3 lata, a po drodze odwiedził: Malezję, Tajlandię, Indie, Iran, Turcję, Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Austrię, Niemcy i Francję – łącznie przejechał 42.000 kilometrów. Kolejna podróż Nathana i Dorothy objęła trasę przez Amerykę na Alaskę, a obie wyprawy zaowocowały książkami podróżniczymi.

Nathan Millward postanowił także stworzyć adaptację swojej podróży dla dzieci, w postaci książki o Dorotce – „The Amazing Adventures of Dorothy – A motorcycle’s journey from Sydney to London”. Można już ją nabyć w przedsprzedaży:

https://www.nathanmillward.com/product-page/the-amazing-adventures-of-dorothy-a-motorcycle-s-journey-from-sydney-to-london , a wysyłkowa sprzedaż ruszy pod koniec czerwca.

Dorotka pracuje na poczcie w Sydney i pewnego dnia ma dostarczyć przesyłkę na drugi koniec świata. Po drodze spotyka barwne postacie, przemierza góry i pustynie oraz odkrywa, jak wiele radości daje jej ta podróż. Książka jest skierowana do czytelników w wieku 10-13 lat i ma wiele ilustracji.

 Obecnie Nathan organizuje tanie wycieczki motocyklowe o nazwie „The Garbage Run”, gdzie zaprasza ludzi, żeby po prostu pojechali z nim w podróż, bez względu na to, jakie motocykle posiadają i ile mają doświadczenia.

Najnowsze