BMW zamawia ogniwa paliwowe za 2 miliardy euro

Taki duży kontrakt to efekt działań BMW Group w ramach rozwoju elektromobilności. Bawarski koncern właśnie podpisał ze szwedzką firmą Northvolt długoterminową umowę na dostawę ogniw akumulatorowych o wartości 2 mld euro.

Ogniwa akumulatorowe będą produkowane w Europie w budowanej obecnie gigafabryce Northvolt w Skellefteå na północy Szwecji (fabryka seryjna Northvolt Ett) od 2024 roku –  chodzi o to, by 100% energii potrzebnej do produkcji ogniw pochodziło wyłącznie z energii wiatrowej i wodnej.

W miarę jak e-mobilność zyskuje coraz większą popularność, uwaga skupiona na redukcji emisji CO2 przesuwa się ku energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych – nawet 40% emisji, za którą są odpowiedzialne w pełni elektryczne pojazdy, pochodzi z samej produkcji ogniw akumulatorowych.

Aby skutecznie przyczynić się do ochrony klimatu, dążymy do poprawy ogólnej równowagi ekologicznej naszych produktów – od zasobów po recykling. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji akumulatorów wysokonapięciowych do pojazdów elektrycznych. Właśnie dlatego uzgodniliśmy z producentami ogniw, że do produkcji naszych ogniw akumulatorowych piątej generacji będą oni wykorzystywać wyłącznie energię z ekologicznych źródeł – powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG.

Northvolt jest trzecim dostawcą ogniw akumulatorowych, obok dotychczasowych partnerów BMW: CATL i Samsung SDI. Koncern przeprowadza systematyczną elektryfikację swojej floty pojazdów i będzie również zaopatrywać się w ogniwa produkowane w Europie u chińskiego producenta CATL, z budowanego obecnie zakładu w Erfurcie w Niemczech.

BMW i Northvolt będą wspólnie pozyskiwać kobalt i lit – kluczowe surowce do produkcji ogniw – z kopalń, które spełniają standardy obu firm, dotyczące zrównoważonego rozwoju. Bezwzględnym priorytetem jest przestrzeganie norm środowiskowych, poszanowanie praw człowieka i zmniejszenie śladu węglowego. Od 2021 r. niemiecka marka zrezygnuje z wykorzystywania metali ziem rzadkich w swoich napędach elektrycznych piątej generacji.

Projekt ogniw nadających się do recyklingu jest wciąż rozpatrywany w całym procesie tworzenia ogniw akumulatorowych, ponieważ w obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa, kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i ponowne wykorzystywanie.

W miarę zwiększania produkcji w ciągu kolejnej dekady wykorzystanie energii ze źródeł ekologicznych zmniejszy skalę emisji CO2 o około 10 milionów ton. Dla porównania, jest to mniej więcej taka sama ilość CO2, jaką emituje rocznie ponad milion mieszkańców miasta takiego jak Monachium – stwierdził Oliver Zipse.

BMW Group produkuje obecnie akumulatory we własnych zakładach w Dingolfing (Niemcy) i Spartanburgu (USA) oraz w zakładzie BBA w Shenyang (Chiny). BMW Group wytwarza również akumulatory w Tajlandii, współpracując z Dräxlmaier Group.

Przed końcem 2021 r. BMW będzie mieć w ofercie aż pięć całkowicie elektrycznych pojazdów. Oprócz BMW i3 w 2019 r. w zakładach w Oksfordzie rozpoczęto produkcję elektrycznego MINI. Niedawno dołączył do nich elektryczny BMW iX3 produkowany w Shenyang (Chiny), a w 2021 r. model BMW iNEXT z zakładów w Dingolfing i produkowane w Monachium BMW i4.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze