BMW X5 oraz X7 w mocarnej wersji M50i

Pod maskę X5 oraz X7 trafił nowy, podwójnie doładowany silnik V8, który aż kipi mocą i zapewnia tym wielkim SUV-om iście sportowe osiągi.

4,4-litrowa jednostka V8 w nowym BMW X5 M50i oraz X7 M50i już od 1800 obr./min daje do dyspozycji kierowcy maksymalny moment obrotowy 750 Nm, który jest dostępny do 4600 obr/min. Jego moc z kolei wynosi 530 KM i osiągana jest w zakresie od 5500 do 6000 obr/min. Dzięki temu nowe BMW X5 M50i przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 sekundy. X7 M50i na ten sam sprint potrzebuje nieco więcej, bo 4,7 sekundy.

Tak wysokiej mocy towarzyszy mocne brzmienie, generowane przez montowany standardowo, sportowy układ wydechowy M. Za pomocą przełącznika właściwości jezdnych można aktywować zarówno sportową, jak i wybitnie komfortową konfigurację napędu. W trybach Sport i Sport Plus oprócz charakterystyki pedału gazu również przyrost mocy oraz wyraziste brzmienie jednostki V8 ukierunkowane są na maksymalną frajdę z jazdy.

Nowy silnik V8 jest standardowo zestawiony z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic, która wyróżnia się szczególnie dynamiczną charakterystyką przełączania biegów. Manualną ingerencję w wybór biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Funkcja Launch Control pozwala na ruszenie z wykorzystaniem całej dostępnej trakcji w każdych warunkach.

Najnowsza wersja napędu xDrive gwarantuje szybko i precyzyjnie dopasowywany do danej sytuacji jezdnej rozdział momentu napędowego na osie przednią i tylną. Zestrojenie systemu preferujące tylne koła wspiera sportową charakterystykę również podczas szczególnie dynamicznej jazdy. Wyposażenie standardowe X5 M50i i  X7 M50i obejmuje ponadto sportowy mechanizm różnicowy M. Regulowana elektronicznie blokada dyferencjału w przekładni głównej ogranicza kompensację obrotów między kołami po zewnętrznej i wewnętrznej stronie zakrętu, umożliwiając tym samym szczególnie dynamiczne wychodzenie z zakrętów. Poza tym połączony z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC sportowy mechanizm różnicowy M optymalizuje trakcję oraz transmisję napędu na nieutwardzonym podłożu i nawierzchniach o różnych przyczepnościach na prawym i lewym kole tylnym. Pozwala to unikać buksowania koła o niedostatecznej przyczepności i przekierowywać napęd na inne koło.

W obu modelach połączono koncepcję konstrukcyjną osi przedniej z podwójnym wahaczem poprzecznym i pięciowahaczowej osi tylnej ze specyficzną dla danego modelu kinematyką i elastokinematyką zawieszenia, specyficznym zestrojeniem resorowania i amortyzacji oraz 21-calowymi obręczami kół M ze stopów lekkich z ogumieniem mieszanym. Ponadto na wyposażeniu standardowym jest również elektromechaniczny układ kierowniczy z funkcją Servotronic oraz sportowy układ hamulcowy M z polakierowanymi na niebiesko zaciskami hamulcowymi z logo M. W ofercie wyposażenia dodatkowego dostępne są 22-calowe obręcze kół ze stopów lekkich – również z ogumieniem mieszanym.

Nowe BMW X5 M50i jest standardowo wyposażone w adaptacyjny układ jezdny M. Do wyboru są przy tym dwie różne charakterystyki działania regulowanych elektronicznie amortyzatorów. X7 M50i wyposażone jest natomiast w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne obu osi, które opcjonalnie dostępne jest również do X5 M50i. W trybie jazdy Sport wysokość zawieszenia jest automatycznie obniżana o 20 milimetrów. Ponadto kierowca może wpływać na wysokość nadwozia za pomocą przycisku w kokpicie, np. aby zwiększać ją dwustopniowo do jazdy w terenie o maksymalnie 40 mm w porównaniu z ustawieniami standardowymi.

Opcjonalnie do obu modeli oferowany jest zintegrowany aktywny układ kierowniczy, który między innymi dodatkowo zwiększa zwinność pojazdu na zakrętach. Odpowiedni skręt tylnych kół – w zależności od prędkości jazdy zgodny lub przeciwny – poprawia ponadto stabilność przy zmianie pasa ruchu oraz zwrotność w ruchu miejskim. Dodatkową poprawę stateczności i dynamicznych właściwości jezdnych przynosi połączenie zintegrowanego aktywnego układu kierowniczego z układem aktywnej stabilizacji przechyłów bocznych, który przy pomocy nastawników elektrycznych na osiach przedniej i tylnej zapewnia szczególnie szybką i precyzyjną kompensację bocznych przechyłów karoserii, występujących podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Oba modele zwracają uwagę sportowymi dodatkami stylistycznymi. Szczególnie duże wloty powietrza w pasie przednim jednoznacznie wskazują na zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika V8. Oryginalne ukształtowanie progów i pasa tylnego, błyszczące elementy BMW Individual Shadow Line oraz wybrane elementy stylistyczne w kolorze Cerium Grey również podkreślają, że nie są to zwykłe odmiany.

We wnętrzu obu topowych modeli z rodziny BMW X znajdziemy między innymi kierownicę skórzaną M, wybierak biegów z logo M, tapicerkę ze skóry Vernasca z kontrastowymi szwami i perforowanymi powierzchniami oraz listwy ozdobne z aluminium Tetragon (BMW X5 M50i) lub w wersji z drewna szlachetnego Fineline w błyszczącym kolorze czarnym z metalicznym efektem. Ponadto wyposażenie standardowe obejmuje także podświetlane listwy progowe z napisem „M50i”, podsufitkę w kolorze antracytowym (X5 M50i) lub pokrytą antracytową alcantarą (X7 M50i) oraz zestaw głośnikowy Hi-Fi (X5) lub system Harman Kardon Surround Sound (X7).

Nowe BMW X5 M50i oraz X7 M50i będą produkowane od sierpnia 2019 w amerykańskim zakładzie w Spartanburgu, a do pierwszych klientów trafią jesienią tego samego roku.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze