Karolina Chojnacka

BMW i słynny kompozytor łączą siły, by opracować wyjątkowy dźwięk samochodów elektrycznych!

Dźwięk samochodów elektrycznych wcale nie musi być nudny! BMW właśnie postanowiło wzbogacić mobilność elektryczną o fascynujące i niepowtarzalne doznania dźwiękowe. Współpraca producenta samochodów ze zdobywcą Oscara ma zapewnić nowy, charakterystyczny dźwięk jazdy dla BMW i4, wersji M BMW i4 oraz BMW iX.

Przyszłość motoryzacji jest elektryczna i bezemisyjna. I choć cicha jazda na napędzie elektrycznym zapewnia niespotykany dotąd poziom komfortu, wrażenia z jazdy tracą pewien stopień emocjonalności. Tutaj wkracza BMW IconicSounds Electric, by wywołać uśmiech na twarzach klientów, którzy chcą doświadczyć czystej przyjemności z jazdy wszystkimi zmysłami.

BMW chce, by elektryczna przyszłość samochodów bawarskiej marki wyróżniała się typowym dla niej sportowym charakterem, nie tylko dzięki dynamicznemu designowi, ale także dzięki emocjonalnie bogatym doznaniom słuchowym. BMW IconicSounds Electric zapewnia niepowtarzalną gamę dźwięków dla modeli BMW napędzanych w pełni elektrycznym lub hybrydowym układem napędowym typu plug-in.

By mieć pewność, że gama dźwięków będzie naprawdę wyjątkowa, BMW nawiązało współpracę ze znanym kompozytorem, Hansem Zimmerem, zdobywcą Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu „Król lew” i dwóch Nagród Grammy za muzykę do filmów „Karmazynowy przypływ” i „Mroczny rycerz”.

Hans Zimmer opracowuje dźwięk samochodów elektrycznych
Hans Zimmer opracowuje dźwięk samochodów elektrycznych, fot. materiały prasowe / BMW

Hans Zimmer był zaangażowany w rozwój dźwięku dla elektrycznego BMW, który ma wywoływać uczucie ekscytacji na myśl o jeździe na napędzie elektrycznym po naciśnięciu przycisku Start/Stop. Najnowszy rozdział tej współpracy obejmuje dźwięki napędu dla BMW iX oraz BMW i4, w tym zróżnicowany dźwięk dla wersji BMW i4 ze specyfikacją M.

Każde BMW ma swój własny charakter, co znajduje odzwierciedlenie w jego dźwięku. Dlatego w przypadku modeli BMW M z napędem elektrycznym opracowaliśmy dźwięk jazdy, który szczególnie wyraźnie podkreśla ich emocjonalne wrażenia z jazdy i zapewnia, że ​​ich osiągi są odczuwalne z jeszcze większą intensywnością.

Hans Zimmer opracowuje dźwięk samochodów elektrycznych
Hans Zimmer opracowuje dźwięk samochodów elektrycznych, fot. materiały prasowe / BMW

W przyszłości przyjemność z jazdy na napędzie elektrycznym będzie zwiększana przez akustyczne sprzężenie zwrotne każdego ruchu pedału przyspieszenia. Kiedy kierowca będzie naciskał pedał gazu, natychmiast ujawni się bezpośredni związek między sposobem prowadzenia samochodu a wydawanymi przez niego dźwiękami.

Oczekuje się, że nowe dźwięki napędu opracowane we współpracy z Hansem Zimmerem pojawią się w BMW i4 oraz BMW iX w 2002 roku. Jesteście ciekawi nowego, wyjątkowego brzmienia elektrycznego silnika?

Najnowsze

Paula Lazarek

„Go Racing” – niespodzianka dla fanów motorsportu od znanego producenta opon

Producent opon stworzył wyjątkowy e-magazyn „GoRacing”, dzięki któremu będzie można poznać i lepiej zrozumieć filozofię najważniejszych wyścigów motorsportowych na świecie.

Pierwsza edycja wyjaśnia, dlaczego Goodyear bierze udział w wyścigach, przybliża różnorodne wyzwania związane z wyścigami długodystansowymi i samochodami turystycznymi, a także obrazuje, w jaki sposób Goodyear współpracuje z zespołami wyścigowymi, aby osiągnąć sukces.

Od Le Mans po Nürburgring, od elektryzujących samochodów turystycznych po maratony wytrzymałościowe – dzięki Goodyear GoRacing możesz być na bieżąco przez cały sezon i poznać sekrety najważniejszych wyścigów motorsportowych na świecie.

„GoRacing to nasza odpowiedź na rosnące zainteresowanie motorsportem. W wygodnej elektronicznej formie będziemy dzielić się z czytelnikami najważniejszymi informacjami oraz ciekawostkami na temat najbardziej ekscytujących wyścigów motorsportowych na świecie. Może to być szczególne przydatne dla polskich kibiców, ponieważ w tym sezonie w Europejskiej Serii Le Mans (ELMS) w barwach zespołu WRT startuje Robert Kubica. Warto więc wiedzieć czym jest np. ELMS, WEC, a czym WTCR.” – powiedział Paweł Jezierski, Group Communications Manager EEN.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Weryfikacja używanego auta przed zakupem – jak to robić?

Jak pokazują dane z badań ponad 98% Polaków przez zakupem samochodu chciałoby mieć możliwość dokonania przez rzeczoznawcę weryfikacji dotychczasowego przebiegu pojazdu. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać weryfikacja używanego auta przed zakupem.

Stan techniczny oraz historię serwisową można sprawdzić samodzielnie na podstawie różnych dostępnych raportów – jednak często po prostu nie wiemy jak odpowiednio je odczytywać i które z zawartych w nich informacji wykorzystać.  Oto kilka rad, jak powinna wyglądać weryfikacja używanego auta przed zakupem.

Rozkodowanie numeru VIN

Jednym z pierwszych kroków jest sprawdzenie numeru VIN, czyli Vehicle Identification Number. Jego rozkodowanie daje podstawowe informacje o marce, modelu i typie samochodu, roku produkcji, a także typie nadwozia. Co ważne, ukryte są w nim także informacje o rodzaju fabrycznego wyposażenia, dzięki czemu mamy możliwość porównania tego aktualnego z pierwotnym. Wszelkie braki w wyposażeniu są pierwszą wskazówką lub wprost informacją o wypadkowej historii i niepełnym doposażeniu podczas przeprowadzonej naprawy.

Niskie przebiegi i „prawdziwe” okazje

Wszyscy wiemy o powszechnym procederze nazywanym „korektą przebiegu”, a mimo to często dajemy się na to nabrać. Niższy przebieg to oczywiście wyższa cena i nasze pozorne przekonanie, że właśnie trafiliśmy na okazję życia. Niestety weryfikacja tego parametru nie jest sprawą ani prostą, ani oczywistą.

I w tym przypadku z pomocą może nam przyjść umiejętność czytania raportów odnoszących się do konkretnego auta. Podczas weryfikowania w bazach danych informacji o odnotowanych przebiegach warto zwrócić uwagę na chronologię i logikę tych zapisów. Dostępna od 2014 roku baza CEPiK zawiera ograniczoną liczbę pojazdów z pełną historią odnotowanych przebiegów dla samochodów zarejestrowanych w Polsce. Dla używanych samochodów importowanych, informacje zawarte w tej bazie będą zdecydowanie niepełne. Wojciech Śliz z Auto Raport DEKRA mówi:

W obecnie produkowanych modelach informacje o przebiegu są rejestrowane przez systemy komputerowe w nie jednym, a w wielu miejscach, nazywanych modułami lub sterownikami. Bardziej skomplikowane metody weryfikacji przebiegu oparte są na analizach rzeczywistych parametrów zapisywanych w elektronicznych systemach samochodu. Taka metoda weryfikacji prawdziwości przebiegu wymaga jednak dużej wiedzy technicznej i umiejętności interpretacji zebranych wyników z urządzeń diagnostycznych.

Uważaj na złodziei!

Kupno kradzionego auta, oczywiście nawet wówczas, gdy o tym nie wiemy, przynosi wyłącznie same problemy. Jeśli nie sprawdzimy źródła pochodzenia samochodu przed zakupem, a w przyszłości okaże się, że pojazd pochodzi z nielegalnego źródła, możemy zostać oskarżeni o paserstwo. Przepisy jasno wskazują, że naszym obowiązkiem jest podjęcie wszystkich możliwych działań, aby mieć pewność, że samochód nie pochodzi z kradzieży. W takich sytuacjach konsekwencje są poważne – policja rekwiruje niefortunny zakup i oprócz straconych pieniędzy właścicielowi grozi odpowiedzialność karna. Legalność samochodu możemy przeważnie bezpłatnie sprawdzić w bazach pojazdów skradzionych. Szczególnie czujni powinniśmy być, gdy kupujemy auto z importu.

Kolizja czy wypadek?

Kolejnym elementem weryfikacji używanego auta jest pozyskanie informacji na temat liczby i zakresu szkód komunikacyjnych oraz poznanie dostępnej dokumentacji zdjęciowej. Przeprowadzenie napraw blacharsko-lakierniczych nie jest elementem dyskwalifikującym pojazd z zakupu, istotne jest to, w jaki sposób naprawa została przeprowadzona. Poprawna naprawa, zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami producentów, pozwala na zniwelowanie ryzyka posiadania niebezpiecznego w użytkowaniu samochodu. Gorzej, gdy samochód brał udział w poważnym wypadku, w którym został ciężko uszkodzony. Eksperci z branży podkreślają:

Ocena uszkodzeń samochodu i sposobu wykonanej naprawy powinna zostać zlecona niezależnym i obiektywnym w swych opiniach ekspertom motoryzacyjnym, którzy wykorzystują szereg nowoczesnych urządzeń. Diagności pracujący w Stacjach Kontroli Pojazdów posiadają ponadto odpowiednie wykształcenie techniczne oraz doświadczenie zawodowe pozwalające na przygotowanie w pełni profesjonalnych ekspertyz, które są podstawą do podjęcia przemyślanych decyzji zakupowych.

Źródło informacji: Auto Raport DEKRA, opracowanie własne

Najnowsze

Paula Lazarek

Toyota Proace Platforma – nowa zabudowa „dostawczaka” z zabudową skrzyniową. Znamy ceny!

Proace Platforma to uniwersalny samochód transportowy o długości 5,2 m, z trzyosobową kabiną i 2,5-metrową skrzynią ładunkową.

Samochód może przewieźć do 1 325 kg towaru i mieści się w kategorii pojazdów do 3,5 tony. Platformę można doposażyć w niską plandekę, wysoką plandekę opartą na stelażu oraz nadstawkę na tylną burtę. PROACE z nową zabudową otrzymuje wyposażenie Life z pakietem Tech w standardzie, a jego ceny zaczynają się od 119 200 zł netto.

Skrzynia ładunkowa Toyoty Proace została wykonana w 95% z aluminium, jest zatem lekka, trwała i odporna na duże obciążenia. Jej wnętrze ma długość 2550 mm i szerokość 1900 mm. Podłogę tworzy wodoodporna płyta o grubości 15 mm, na wierzchu pokryta warstwą antypoślizgową, a od spodu folią. Aby jeszcze lepiej zabezpieczyć platformę przed wilgocią i brudem, krawędzie podłogi zostały pokryte silikonem.

Aluminiowe burty o wysokości 350 mm są zakończone na obu końcach zamkami kasetowymi. W wersjach z nadstawką tylnej burty lub konstrukcją plandekową burty służą jako baza do mocowania dodatkowych elementów. Zamki zostały wyposażone w zabezpieczenie uniemożliwiające samoczynne otwarcie się skrzyni. Wejście na platformę ułatwia ruchomy stopień na tylnej burcie, rozkładany bez żadnych narzędzi, a kabinę zabezpiecza aluminiowa osłona.

Proace Platforma jest dostępny w wersji Life z pakietem Tech dołączanym w standardzie, który obejmuje manualną klimatyzację w przedniej części pojazdu, radio z wyświetlaczem, Bluetooth, USB oraz 4 głośnikami, gniazdo 12 V w desce rozdzielczej i w schowku przed pasażerem, wyświetlacz między wskaźnikami oraz podświetlany schowek po stronie pasażera.

Do standardowego wyposażenia samochodu należą także elektryczne szyby i lusterka, tempomat z ogranicznikiem prędkości, układ wspomagający pokonywanie podjazdów, podgrzewanie lusterek oraz fotel kierowcy z podłokietnikiem i regulacją wysokości. W kabinie mieszczą się trzy osoby.

Samochód jest dostępny z dwoma silnikami D-4D o pojemności 2,0 l, sparowanymi z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. Podstawowy silnik ma moc 122 KM i maksymalny moment obrotowy 340 Nm, a jego średnie zużycie paliwa wynosi od 7,0 l/100 km paliwa. Mocniejszy, 150-konny wariant rozwijający 370 Nm momentu obrotowego zużywa od 6,8 l/100 km.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Mercedes Concept EQT – elektryczny kombivan. Kiedy koncept stanie się rzeczywistością?

Mercedes Concept EQT to Mercedes-Benz Klasa T w 100% elektrycznym wydaniu. Zbliżony do wersji seryjnej pojazd koncepcyjny łączy w sobie dużą i wielofunkcyjną przestrzeń dla maksymalnie siedmiu pasażerów oraz obszerny bagażnik z typowym dla Mercedesa atrakcyjnym designem.

Mercedes-Benz Vans przekłada formułę, która przyniosła sukces Klasie V, na kompaktowy format, wprowadzając nową jakość premium do segmentu małych vanów. Mercedes Concept EQT ma łączyć najwyższy komfort i bezkompromisową funkcjonalność z przyjemnością jazdy samochodem elektrycznym. Został stworzony z myślą o rodzinach, które lubią aktywnie spędzać wolny czas i potrzebują dużo miejsca oraz maksymalnej funkcjonalności bez rezygnacji z komfortu.

Mercedes-EQ Concept EQT
Mercedes-EQ Concept EQT, fot. materiały prasowe / Mercedes

Elegancka sylwetka pojazdu, przypominająca z profilu butelkę rozszerzającą się od przodu do tyłu, sprawia, że pojazd wydaje się dłuższy. Stromo zakończony tył z wygodną, pionową klapą i oknem zapewnia całkiem przestronną przestrzeń ładunkową.

Mercedes-EQ Concept EQT
Mercedes-EQ Concept EQT, fot. materiały prasowe / Mercedes

Concept EQT jest natychmiast rozpoznawalny jako członek elektrycznej rodziny Mercedes-EQ. Muskularna sylwetka i efektowne nadkola podkreślają moc i wygląd pojazdu. Charakterystyczny czarny panel z reflektorami LED łagodnie opływa maskę, na której lśni charakterystyczna gwiazda. Trójramienne gwiazdy różnej wielkości z efektem 3D połyskują w całym pojeździe: począwszy od przedniej maski poprzez 21-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z błyszczącym wykończeniem, aż po panoramiczny dach i elektryczny longboard z tyłu. Dodatkowo przednie reflektory LED łączy z tylnymi lampami LED listwa świetlna. W połączeniu z błyszczącą czernią lakieru tworzy to wyjątkowo ciekawy kontrast estetyczny.

Mercedes-EQ Concept EQT
Mercedes-EQ Concept EQT, fot. materiały prasowe / Mercedes

W środku Concept EQT jest równie stylowy. Charakteryzuje się eleganckim kontrastem czerni i bieli. Siedzenia są pokryte białą skórą nappa; aplikacje z plecionej skóry na środkowej części siedzenia są wykonane ze skóry pochodzącej z recyklingu. Najbardziej wzrok przykuwa deska rozdzielcza, jej górna część ma kształt profilu skrzydła i łączy się z zestawem wskaźników, nad którym znajduje się praktyczny półzamknięty schowek, zapewniający łatwy dostęp do ważnych akcesoriów lub dokumentów. Okrągłe wloty powietrza w błyszczącej czerni, ocynkowane elementy ozdobne oraz wielofunkcyjna kierownica z przyciskami Touch Control podkreślają nowoczesny wygląd wnętrza.

Mercedes-EQ Concept EQT
Mercedes-EQ Concept EQT, fot. materiały prasowe / Mercedes

Concept EQT ma długość 4945 mm, szerokość 1863 mm i wysokość 1826 mm. Samochód jest wyposażony w przesuwne drzwi po obu stronach kabiny z wyjątkowo dużym wejściem, dzięki czemu będzie można bez problemu dostać się do obu pełnowymiarowych pojedynczych foteli w trzecim rzędzie. W drugim rzędzie siedzeń można zamontować trzy foteliki dziecięce obok siebie. Jeśli potrzeba więcej miejsca, siedzenia trzeciego rzędu można całkowicie złożyć lub wyjąć, pozostawiając wystarczającą ilość miejsca na wózek dziecięcy, transporter dla psa lub sprzęt rekreacyjny.

Nowa Klasa T, która zostanie wprowadzona na rynek w 2022 roku, uzupełnia portfolio Mercedes-Benz Vans w segmencie małych samochodów dostawczych. Elektryczna wersja Klasy T, pojazdu dla klientów prywatnych, pojawi się w późniejszym terminie.

Najnowsze