Paula Lazarek

BMW CLR X7 – tuning od Lumma Design dla arystokraty szos

Potężne X7 bawarskiego producenta może nabrać wizualnie charakteru. Znany tuner Lumma Design stworzył pakiet modyfikacji do tego modelu. Co nas zachwyciło w tej propozycji?

Wasze BMW X7 wydaje się zbyt nudne? Nie wygląda szczególnie spektakularnie wśród innych SUVów? Warto przyjrzeć się ofercie niemieckiego tunera Lumma Design, który zaproponował do bazowego, bawarskiego modelu, wyjątkowo urodziwy pakiet modyfikacji.

BMW CLR X7 - drapieżny tuning od Lumma Design.

Obejmuje on nie tylko nowe, ładniejsze felgi, ale także inne zmiany zarówno w obrębie nadwozia, jak i wnętrza. Można się w niektórych akcentach doszukać inspiracji najszybszymi wyścigówkami Need for Speed. Tuner Lumma Design pochodzi z niemieckiego Winterlingen i znany jest z mało delikatnych modyfikacji. Warto zobaczyć jego pakiet stylistyczny dla Range Rovera.

BMW CLR X7 - drapieżny tuning od Lumma Design.

BMW CLR X7 prezentuje się dumnie na solidnych 24-calowych felgach ze śrubą centralną. Czarne felgi są wyjątkowo urodziwe. Oczywiście, inżynierowie z Lumma Design zadbali o prześwit między kołami a nadkolami. Wykorzystali także piastę do montażu śruby. Na nadkolach znajdują się wloty powietrza służące do chłodzenia hamulców. Nadwozie po tuningu Lumma Design zostało poszerzone o 10 cm w nadkolach.

BMW CLR X7 - drapieżny tuning od Lumma Design.

We wnętrzu możecie wymienić takie elementy jak: nakładki z aluminium na pedały i dywaniki z logo tunera. Wybór kolorów tapicerki jest ogromny – od jasnych po najciemniejsze odcienie, także te nietypowe np. neonową zieleń.

BMW CLR X7 - drapieżny tuning od Lumma Design.

Ile kosztuje pakiet tuningowy? Prawie 17 tysięcy euro, czyli ponad 77 tysięcy złotych. Cena jednak nie obejmuje montażu, malowania ani niestandardowych prac we wnętrzu auta. Dlatego trzeba się przygotować na duże koszty przeróbki, ale jeśli już zapłacicie za taki tuning to dostaniecie świetną modyfikację dla niemieckiego pogromcy autostrad. Efekt będzie spektakularny!

 

Najnowsze

Naukowcy opracowali urządzenie, które produkuje wodór. Jak sprawdzi się „sztuczny liść”?

Naukowcy z Rice University opracowali urządzenie automatycznie produkujące wodór. Wystarczy zanurzyć je w wodzie i wystawić na promienie słoneczne. Inspiracją dla tego wydajnego i taniego w produkcji wynalazku było funkcjonowanie liścia, który pod wpływem słońca przetwarza dwutlenek węgla w tlen.

Prototyp zespołu kierowanego przez profesora Jun Lou, specjalisty w nanoinżynierii materiałów z Uniwersytetu Rice w Teksasie, integruje elektrody katalityczne i ogniwa słoneczne z perowskitów, które pod wpływem słońca produkują elektryczność. Prąd płynie do katalizatorów, gdzie woda jest rozbijana na wodór i tlen. Wydajność przetwarzania energii słonecznej na wodór w przypadku tego urządzenia osiąga bardzo dobry wynik 6,7%.

Ten rodzaj katalizatora nie jest nowy, ale nowością jest połączenie warstwy perowskitu z elektrodą w jeden moduł. Kiedy włoży się go do wody w zasięgu promieni słonecznych, urządzenie produkuje wodór bez żadnych dodatkowych ingerencji. Jest to samowystarczalny generator paliwa o prostej konstrukcji i łatwy do masowej produkcji.

Perowskity to kryształy tworzące sześcienne struktury, które przetwarzają energię słoneczną. Najbardziej wydajne perowskitowe ogniwa słoneczne opracowane do tej pory mogą osiągnąć wydajność nawet powyżej 25%, ale materiały do ich produkcji są drogie i wrażliwe na światło, wilgoć i wysokie temperatury. 

Naukowcy podkreślają, że kluczowym komponentem ich wynalazku nie jest perowskit, lecz zabezpieczający go polimer, z którego zrobiona jest powłoka modułu. Tworzywo to wydłuża żywotność urządzenia pod wodą. Ustrukturyzowana warstwa polimeru dopuszcza światło słoneczne do ogniwa, jednocześnie zabezpieczając je i służąc za izolator między ogniwem i elektrodą.

Prototyp naukowców z Rice University może okazać się kolejnym istotnym elementem obok ogniwa paliwowego i technik produkcji wodoru z wody morskiej, które stworzą warunki do szybkiego rozwoju technologii wodorowych w transporcie, energetyce i innych gałęziach gospodarki. Jest to o tyle istotne, że jak niedawno stwierdziła Unia Europejska oraz rządy wiodących europejskich gospodarek, w tym Niemiec i Szwajcarii, bez wodoru trudno będzie osiągnąć bezemisyjność netto zaplanowaną na 2050 rok. 

Do zalet wodoru jako paliwa należy brak emisji gazów cieplarnianych i szkodliwych substancji, jego ogromny potencjał jako magazynu nadwyżek energii oraz czystość i bezemisyjność produkcji, jeśli używa się do niej wody i energii odnawialnej. 

Wodór to uniwersalne paliwo, bez którego trudno sobie wyobrazić przestawienie na bezemisyjne technologie ciężki przemysł czy transport. Samochody na wodór to auta elektryczne, których silniki czerpią prąd z ogniw paliwowych, czyli własnych małych elektrowni. W ogniwach w obecności katalizatora zachodzi na zimno reakcja wodoru i tlenu, której produktem jest energia elektryczna oraz woda. Samochody wodorowe są w pełni funkcjonalne i nie różnią się w użytkowaniu od aut spalinowych z automatyczną skrzynią biegów, gdyż tankowanie wodoru trwa kilka minut.

Najnowsze

McLaren odkrywa całą prawdę o materiałach we wnętrzu McLarena GT

Czy wiecie, jakie jest projektowe motto firmy McLarena i jak wpłynęło na ostateczny design wnętrza modelu GT? I jaki luksusowy materiał został po raz pierwszy wykorzystany w produkowanym seryjnie supersamochodzie? Jeśli nie, zajrzyjcie do naszego artykułu.

Zespół projektantów zbadał alternatywy dla tradycyjnych pokryć wykończeniowych, m.in. w przestrzeniach bagażowych i na fotelach. Wygląd oraz przyjemne doznania podczas manipulowania wszelkimi przełącznikami czy dźwigniami są również ważnym aspektem projektu wnętrza, dlatego zastosowano w nim dużo frezowanego, radełkowanego aluminium, które nie tylko pięknie wygląda, ale też zapewnia precyzję obsługi.

SuperFabric® – nowy materiał, oryginalnie przeznaczony do wykorzystania w wojsku i lotnictwie – tu pokrywa podłogę przestrzeni bagażowej. Ten tkany materiał jest wzbogacony o warstwę maleńkich ochronnych płytek, co zapewnia odporność na plamy, przecięcia, otarcia i zadrapania. Oddychająca, łatwa do czyszczenia i szybkoschnąca powierzchnia SuperFabric® jest tłoczona w sześciokątny wzór dla uzyskania maksymalnej ochrony.

McLaren odkrywa całą prawdę o materiałach we wnętrzu McLarena GT

Wszystkie skóry wykorzystane w GT pochodzą ze szkockiej firmy Bridge of Weir. Alternatywnie, w ramach najbardziej ekskluzywnych opcji proponowanych przez McLaren Special Operations (MSO), do wyboru jest kaszmir w kolorze Dove Grey lub Jet Black. Ta szykowna tkanina występuje na fotelach oraz innych miejscach często dotykanych w kabinie.

W GT po raz pierwszy zastosowano „ukrytą, dopóki nie rozświetloną” iluminację wnętrza. Wyglądające w pierwszej chwili na metalowe wykończenia, po włączeniu zapłonu okazują się być elementami tego pionierskiego systemu oświetlenia. Dla spójności projektu, ten ambientowy świecący wzór prowadzi do grilli głośników niedawno nagrodzonego systemu nagłośnieniowego Bowers & Wilkins. 

McLaren odkrywa całą prawdę o materiałach we wnętrzu McLarena GT

Najnowsze

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Mazda od ponad trzech dekad jest w czołówce firm zajmujących się recyklingiem tworzyw sztucznych i była pierwszym producentem, który dokonał odzysku zderzaków z samochodów wycofanych z eksploatacji.

Od 1992 roku, Mazda poddała procesowi recyklingu około 1,28 mln sztuk zderzaków pochodzących z samochodów tylko z japońskiego rynku. To liczba pozwalająca na trzykrotne wypełnienie londyńskiej sali koncertowej Albert Hall, a po ułożeniu wzdłuż, pozwoliłyby na połączenie w linii prostej Warszawy z Madrytem. Debiutująca niebawem na rynku Mazda MX-30 jest samochodem elektrycznym wyposażonym w szeroką gamę przyjaznych dla środowiska materiałów i technologii, a jednym z najbardziej wyróżniających się rozwiązań jest wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących
z recyklingu.

W ślad za pierwszymi na świecie biotworzywami opracowanymi w 2007 r., najnowsza tapicerka imitująca skórę nazwana Mazda Premium Vintage zastosowana w MX-30 jest produkowana przy użyciu wody, a nie rozpuszczalników organicznych, co pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i zadaje kłam obiegowym opiniom, że sztuczna skóra jest kiepskim substytutem prawdziwej. Tworzywo charakteryzuje się strukturą skóry w duchu vintage naniesioną na wysokiej jakości sztucznym podłożu skórzanym. Następnie całość pokryta jest silikonową powłoką o precyzyjnie kontrolowanej grubości warstwy wierzchniej, nadającej głębi kolorystyce i zapewniającej przyjemną w dotyku fakturę.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Jednak nie tylko najnowsze prośrodowiskowe trendy doprowadziły Mazdę do opracowania nowych technik recyklingu lub produkcji tworzyw sztucznych przyjaznych dla środowiska. Już od końca lat 80. Mazda prowadziła prace nad przetwarzaniem tworzyw sztucznych. Rozumiejąc ekologiczną potrzebę recyklingu plastiku, Mazda była pierwszym producentem samochodów, który stosował przetwarzanie zużytych zderzaków już w 1992 r. Początkowo zderzaki te były ponownie wykorzystywane do produkcji długopisów i plastikowych części samochodowych, które nie są widoczne w codziennej eksploatacji, jak np. osłony podwozia.

Problem z poddaniem procesowi recyklingu zderzaków pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji polegał na tym, że wiele z nich miało ponad dziesięć lat i różniły się zarówno składem materiałowym, jak i właściwościami przywierania lakieru. To powodowało trudności technologiczne i podnosiło koszty, a jedną z największych barier w recyklingu starych zderzaków był nieefektywny proces usuwania lakieru. Przed rokiem 2001 Mazda udoskonaliła proces usuwania powłoki lakierniczej w stopniu wystarczającym, aby umożliwić wykorzystanie tworzywa sztucznego do wzmacniania nowych zderzaków, a do 2007 r. opracowała proces usuwania 99,9% lakieru, co umożliwiło wykorzystanie tworzywa sztucznego z recyklingu do produkcji nowych zderzaków.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

W rezultacie, przed 2011 rokiem Mazda opracowała pierwszą na świecie technologię recyklingu pozwalającą na przetworzenie zderzaków wycofanych z eksploatacji w tworzywo o jakości umożliwiającej zastosowanie w nowych zderzakach samochodowych. Rozwiązanie to zastosowano po raz pierwszy w minivanie Mazda Biante. Tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu są obecnie powszechnie stosowane we wszystkich nowych samochodach Mazdy.

W 2015 r. nastąpił kolejny przełom w światowym rozwoju technologii produkcji plastiku. Wraz z rozwinięciem bioinżynierii tworzyw sztucznych, które wytwarzane są z materiałów pochodzenia roślinnego, spadło zapotrzebowanie na korzystanie z zasobów ropy naftowej i ograniczona została emisja dwutlenku węgla. Odpady roślinne takie jak wióry drzewne i elementy roślin są przetwarzane na etanol, z którego następnie powstaje etylen i polipropylen. Proces ten jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla i, w przeciwieństwie do alternatywnych materiałów wykonanych z soi lub skrobi kukurydzianej, nie uszczupla globalnych zasobów żywności. Bioplastiki charakteryzują się wyższą jakością wykończenia niż tradycyjne malowane tworzywa sztuczne i mogą być stosowane zarówno, jako elementy wyposażenia wnętrz, jak i nadwozi. Bioplastiki zostały użyte po raz pierwszy w Maździe MX-5 w 2015 r., a następnie w modelach Mazda CX-5, Mazda3, Mazda2, Mazda CX-30 i znajdą się również w pierwszej elektrycznej Maździe MX-30.

Elektryczna Mazda MX-30 zbudowana jest z tworzyw sztucznych z recyklingu

Ochrona zasobów naszej planety jest obowiązkiem wszystkich firm, by dostarczały produkty i usługi, które przynoszą korzyści Ziemi i społeczeństwom. Mazda nadal przoduje w opracowywaniu przyjaznych dla środowiska i pochodzących z recyklingu tworzyw sztucznych, z których powstają nowe produkty. Zmniejsza tym samym zużycie paliw kopalnych i emisję zanieczyszczeń, zgodnie z przyjętym planem Sustainable Zoom Zoom 2030. Zainicjowany w 2017 r. program uosabia korporacyjną wizję podnoszenia jakości życia ludzi poprzez możliwość posiadania własnego samochodu. Celem Mazdy jest masowe oferowanie samochodów, które są zrównoważone z naszą planetą i każdą lokalną społecznością oraz rozwój technologii, które pomagają rozwiązywać problemy z jakimi boryka się ziemia, społeczeństwa i jednostki.

Najnowsze

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Marka Dacia, powstała w Rumunii w 1966 roku, od zawsze była związana z Renault. Jej pierwszym modelem, dostępnym wyłącznie na tamtejszym rynku, było Renault 8, sprzedawane pod nazwą Dacia 1100. Samochód montowano z części produkowanych we Francji.

W 1999 roku Grupa Renault kupiła rumuńską markę z jasnym planem: chciała wykorzystać doświadczenie i lokalizację Dacii, aby wejść z najtańszym sedanem na rynki krajów Europy Wschodniej, które przechodziły wówczas etap transformacji.

Grupa Renault postanowiła zrealizować ten cel, przełamując obowiązujące kanony. Po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej w projektowaniu nowego modelu wykorzystano innowacyjne podejście projektowe „design to cost”. Polega ono na odwróceniu tradycyjnej logiki projektowej – optymalizacja kosztów stała się nadrzędną wytyczną na wszystkich etapach projektowania samochodu, oczywiście bez żadnych kompromisów w zakresie niezawodności czy bezpieczeństwa. Od początku do końca przy określaniu specyfikacji technicznej bierze się pod uwagę końcową cenę sprzedaży. Zgodnie z tą strategią ważnym atutem jest wykorzystanie sprawdzonych i zamortyzowanych części i technologii Grupy Renault.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Oba nowe modele były zgodne z wartościami marki Dacia. Rekordowo duże wnętrze, prosta i solidna konstrukcja oraz bezkonkurencyjna cena przyczyniły się do ich sukcesu handlowego. Sandero (i Sandero Stepway) było w 2018 roku najlepiej sprzedającym się samochodem dla klientów indywidualnych. Od debiutu rynkowego sprzedano 2,1 mln sztuk tego modelu. Od 2010 roku sprzedaż Dustera wyniosła łącznie 1,6 mln sztuk.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Dacia zadebiutowała w Polsce w 2004 r. i przez 15 lat odnotowała spektakularny wzrost sprzedaży. Na początku obecności marki na polskim rynku sprzedano 2 403 egzemplarze aut, a w 2019 r. już 33 034. W sumie klienci w Polsce zakupili już ponad 180 tys. samochodów Dacii.

W 2019 r. marka mogła pochwalić się największym przyrostem sprzedaży – 5700 egzemplarzy r/r (wzrost o 21%). Największą popularnością cieszy się Dacia Duster, która w 2019 roku już po raz kolejny utrzymała pozycję lidera segmentu SUV i była najchętniej wybieranym autem przez klientów indywidualnych w Polsce.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Dacia jest jedynym producentem, który w odpowiedzi na wyzwania środowiskowe proponuje silniki dwupaliwowe (benzyna/LPG) w całej gamie swoich samochodów osobowych.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Najbliższa rewolucja Dacii będzie związana z wprowadzeniem przystępnego cenowo samochodu elektrycznego, w którym zostanie wykorzystane 10-letnie doświadczenie Grupy Renault w tej dziedzinie. Zaprezentowany w marcu 2020 roku elektryczny show-car Spring to zapowiedź pierwszego w 100% elektrycznego modelu marki. Będzie to jednocześnie pierwszy samochód miejski Dacii! Będzie miał 5-drzwiowe nadwozie, 4 pełnowymiarowe miejsca i zasięg blisko 200 km.Dacia Spring to dowód, że stawiając na odważne rozwiązania zgodne z wyznawanymi wartościami, marka może zapewnić ekologiczne środki transportu dostępne dla wszystkich.

Dacia wprowadza jubileuszową serię limitowaną Celebration

Najnowsze