Audi A3 ma już 20 lat!

Producent z Ingolstadt obchodzi w tym roku bardzo ważną rocznicę. Właśnie mija druga dekada od kiedy na rynku pojawił się kompaktowy model A3.

Przedstawiciel segmentu C zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1996 roku. Model A3 powstał na płycie podłogowej Volkswagena Golfa. Początkowo auto było dostępne wyłącznie w wersji trzydrzwiowej, ale w następnych latach pojawiła się wersja pięciodrzwiowa oraz wersja z napędem quattro. Klienci mieli do wyboru cztery jednostki napędowe: wysokoprężne i benzynowe.

Wiosną 1999 roku zadebiutowało mocniejsze wydanie kompakta, czyli model S3. Pod maską pracował silnik czterocylindrowy 1.8 wspomagany przez turbosprężarkę. Na każdy cylinder przypadało po pięć zaworów, a maksymalna moc tej wersji to 210 KM.

Druga generacja Audi A3 zadebiutowała w 2005 roku. Pojawił się wtedy model z tzw. grillem Singleframe. Element ten stosowany nawet w teraźniejszych modelach. Gama wersji wzbogaciła się o wariant ze składanym dachem. Audi A3 Cabriolet zadebiutowało w 2008 roku. 

Obecnie jest sprzedawana trzecia generacja A3. Auto miało premierę w 2012 roku podczas targów w Genewie i jest dostępne w czterech wersjach nadwoziowych z czteroma silnikami oraz trzema liniami wyposażenia. Na targach w Paryżu do gamy dołączyła najmocniejsza odmiana ze znaczkiem RS. Silnik o pojemności 2.5 litra rozwija moc 400 KM. Jest to najmocniejsza pięciocylindrowa konstrukcja na świecie.

Audi A3 jest dostępne na ponad 100 rynkach całego globu. Produkcja modelu odbywa się w niemieckim Ingolstadt i węgierskim Gyor. Dla klientów z Chin powstają egzemplarze w lokalnym zakładzie Foshan.

Przez dwadzieścia lat Audi wyprodukowało ponad 4 mln egzemplarzy modelu A3. Na kolejną generację tego modelu będziemy musieli jeszcze poczekać. Najnowsze doniesienia mówią, że lekko się opóźni.

 

Najnowsze

Hyundai i20 WRC gotowy do startów

Ze światem WRC pożegnał się niedawno Volkswagen, ale w bloku startowym czeka już nowa rajdówka przygotowana przez Hyundaia. Nowe i20 WRC powalczy na odcinkach specjalnych z nowym samochodem Toyoty i Citroena.

To już trzeci samochód rajdowy Hyundaia od czasu, kiedy koreański producent zadebiutował na oesach. Prezentacja nowego pojazdu miała miejsce kilka dni temu na torze Monza. Inżynierowie przygotowali samochód pod najnowszą specyfikację WRC. Obecne przepisy pozwalają na zwiększenie mocy do 380 KM, ale dużą rolę odgrywa teraz aerodynamika, ponieważ zmniejszyła się masa rajdówki. 

Hyundai może zaliczyć poprzedni sezon do udanych. Fabryczny zespół zajął drugie miejsce wśród konstruktorów. Wygrał Volkswagen, ale od nowego sezonu nie zobaczymy już niemieckiej marki na listach startowych. W związku z tym Koreańczycy mają nadzieje na uzyskanie jeszcze lepszego wyniku. W najlepszym dotychczasowym sezonie wygrali dwa rajdy, a dziesięć razy pojawiali się na podium.

Za kółkiem Hyundaia i20 WRC zobaczymy Thierry’ego Neuville, Haydena Paddona oraz Daniego Sordo. 

Najnowsze

Czechy – nowe winiety od grudnia

Kierowcy wybierający się do Czech mogą już kupować nowe winiety na autostrady, które obowiązują od 1 grudnia 2016 r. Przy okazji Ministerstwo transportu u naszych południowych sąsiadów uwolniło 11 odcinków dróg o łącznej długości 111 km.

Czesi zaplanowali na przyszły rok sprzedaż co najmniej 7 mln winiet, z czego aż 2,5 mln mają stanowić winiety o rocznej ważności. Aktualne naklejki otrzymają dodatkowe zabezpieczenia, które mają jeszcze bardziej utrudnić podrabianie. Nową winietę poznamy po zmienionym hologramie oraz nowych barwach. 

Opłaty pozostają bez zmian. Roczna winieta dla samochodu osobowego kosztuje 1500 czeskich koron. Za miesięczną zapłacimy 440 koron, a 10-dniowa 310 koron. Za jazdę beż ważnej winiety można zapłacić karę wynoszącą 5000 koron.

Winiety na czeskie drogi można kupić przy granicy, ale także na stacjach benzynowych i poczcie. W Polsce kupimy winiety w oddziałach PZM. Przed wjazdem na płatne odcinki dróg winietę podpisać numerem rejestracyjnym pojazdu. Jedną część naklejamy w prawym, dolnym rogu przedniej szyby, a drugą część zachowujemy do kontroli. Przed przyklejeniem nowej winiety usuwamy starą naklejkę, gdyż możemy dostać za to mandat.

Najnowsze

Lego stworzyło wyścigowe Fordy GT

Producent klocków Lego opracował przy współpracy Forda nową serię Speed Champions. Są to dwa legendarne samochody wyścigowe, które zwyciężyły w Le Mans 24h – GT i GT40.

Duński producent zabawek stawia bardzo mocno na motoryzację. Najnowszy zestaw Speed Champions składa się z dwóch samochodów, figurek kierowców wyścigowych, flagi startowej oraz pucharu zwycięzcy. 

Wiele osób w moim zespole dorastało w duchu historycznego zwycięstwa w 1966 r. i doświadczyło ekscytacji związanej z budowaniem pierwszych konstrukcji z klocków Lego. Nowy zestaw opowiada naszą historię z Le Mans i mam nadzieję, że zainspiruje przyszłych kierowców wyścigowych, inżynierów i projektantów – tak opowiada o nowej zabawce szef Ford Performance, Dave Pericak

Przy tworzeniu nowego zestawu współpracowali projektanci Forda oraz zespoły udzielające licencji. Założeniem było stworzenie zabawek z dopracowanymi detalami, przypominającymi pierwowzory. Zanim wybrano ostateczne wersje, które trafiły do sprzedaży, opracowano dziesięć prototypów zbudowanych wyłącznie na podstawie istniejących klocków. 

Zestaw Lego Speed Champions będzie dostępny w sprzedaży dopiero w marcu 2017 roku. Cena wynosi 34,99 euro, czyli w przeliczeniu jakieś 150 zł.

Najnowsze

Koniec z wykupowaniem OC na cały rok?

Resort Infrastruktury i Budownictwa zamierza wprowadzić możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu. To oznacza, że nie będziemy musieli wykupywać ubezpieczenia OC na cały rok, nawet gdy użytkujemy auto np. tylko w sezonie.

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym w 1997 zniosła możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Od tamtego czasu musimy opłacać OC na cały rok, nawet gdy samochód nie jest użytkowany, ale jest zarejestrowany. To samo dotyczy właścicieli pojazdów, którzy np. wyjechali za granicę, a samochód stoi cały czas schowany w garażu. 

Z interpelacją w tej sprawie wystąpił jakiś czas temu poseł Piotr Liroy-Marzec, stwierdzając, że jest to dotkliwe dla posiadacza samochodu kolekcjonerskiego, zabytkowego, historycznego lub unikatowego, który zakupiono w celu konserwacji i rejestracji na tzw. żółte tablice. Podkreślił też, że stan prawny nie uwzględnia faktu, że niektóre pojazdy są wykorzystywane jedynie sezonowo. 

W tej chwili czasowe wycofanie pojazdu z ruchu dotyczy określonych kategorii pojazdów. Mieszczą się w tym samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5t; ciągniki samochodowe; pojazdy specjalne oraz autobusy.

Minister finansów wyjaśnił, że ograniczenie wynika z głównego celu ubezpieczenia OC, czyli ochrony osób trzecich przed skutkami częstych, niekorzystnych zdarzeń powstałych wskutek ruchu pojazdów. Niewykluczone, że podejście w tej sprawie niebawem się zmieni, a rządzący ustanowią możliwość czasowego wycofania pojazdów z ruchu dla wszystkich pojazdów podlegających w Polsce rejestracji.

– Inicjatywy związane z rejestracją czy też czasowym wycofaniem z ruchu pojazdów zamierzone były przy implementacji niektórych przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uproszczenia przenoszenia pojazdów rejestrowanych w innych państwach członkowskich w ramach Wspólnego Rynku, którego projekt jest obecnie procedowany w Radzie UE. Jeżeli inicjatywa poselska, wcześniej rozwiąże sprawę czasowego wycofania pojazdów z ruchu, to Minister Infrastruktury i Budownictwa będzie ją wspierać – odpowiedział posłowi wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Najnowsze