60 lat silnika Wankla w NSU – wystawa w Audi museum mobile

Nowa wystawa „Rewolucja - 60 lat silnika Wankla w NSU” w Audi museum mobile w Ingolstadt, to fascynujący fragment historii techniki. Okazją do zorganizowania wystawy jest jubileusz sześćdziesięciolecia rewolucyjnej koncepcji silnika z tłokiem obrotowym.

Poprzednik marki Audi, NSU, odważył się zastosować tę nową technikę już we wczesnej jej fazie, w prototypowym modelu „Prinz 3”. Wystawa, która potrwa od 20 maja do 5 listopada 2017 roku, pokaże ten oraz kilka innych modeli NSU napędzanych silnikiem Wankla. Burzliwą historię tej progresywnej techniki ilustrują też silniki łodzi, silniki lotnicze i motocyklowe, ale też kosiarki do trawy i piły motorowe wytwarzane przez różnych producentów.

„Obroty zamiast uderzeń” – ta idea silnika spalinowego z obrotowym tłokiem fascynowała Felixa Wankla od późnych lat dwudziestych ubiegłego wieku. Od stworzenia koncepcji, do gotowości do produkcji seryjnej, minąć musiało jednak ponad 30 lat. W trakcie prac badawczych, samouk Wankel stał się specjalistą od uszczelnień, jednak swój pomysł maszyny z tłokiem obrotowym cały czas nosił w głowie. Metodyczna analiza możliwości połączeń wirników i korpusów, doprowadziła Wankla pod koniec 1953 r. do skonstruowania obrotowego tłoka o kształcie trójkąta z zaokrąglonymi bokami, poruszającego się, razem z obracającym się wałem, w prawie okrągłej obudowie. Taka zasada działania jednostki napędowej wzbudziła zainteresowanie kierownictwa NSU. W marcu 1954 r., Wankel zaprojektował podstawową formę nazwanego później jego nazwiskiem silnika.
Trzy lata później, 1 lutego 1957 r., ów silnik ruszył po raz pierwszy na stanowisku kontrolnym w zakładach NSU.

W fabryce NSU w Neckarsulm, zespół skupiony wokół dr Waltera Froede, szefa działu rozwoju NSU, uprościł technicznie skomplikowaną strukturę dwóch elementów, z których jeden obracał się wewnątrz drugiego. Po raz pierwszy, wersja tego silnika nazwana KKM (Kreiskolbenmotor) z odwróconą kinetyką, użyta została w roku 1962, w urządzeniu „Ski-Craft”. Tę maszynę wyciągową dla narciarzy wodnych również można zobaczyć na wystawie w Audi museum mobile. Zaledwie rok później, we wrześniu 1963 r. na targach IAA we Frankfurcie, zaprezentowano premierowy model NSU Spider, również wyposażony w silnik Wankla. To pierwsze na świecie seryjnie produkowane auto z tego rodzaju jednostką napędową, rozpaliło emocje związane z zastosowaniem tłoka obrotowego. W kolejnych latach, prawie wszyscy znaczący producenci samochodów, dwuśladów czy silników, weszli do szerokiego kręgu licencjobiorców NSU/Wankla.

Na zwiedzających wystawę „Rewolucja – 60 lat silnika Wankla w NSU”, oprócz samochodu NSU Spider, oczekują też inne eksponaty, np. pierwszy prototyp modelu NSU „Prinz 3” z 1959 r. oraz NSU Ro 80. Oba wyposażone w jednostki Wankla. NSU Ro 80, dzięki swojej innowacyjnej technice i ponadczasowej stylistyce, zapewnił sobie tytuł samochodu roku 1967. Na ekspozycji stoją również dwa modele Audi: prototyp Audi 200 KKM z roku 1979 oraz Audi A1 e-tron z 2012 r., a także sportowy bolid  Italdesign Namir z roku 2009. Inne atrakcje wystawy to m.in. Mazda Cosmo 110S, Citroen M35 oraz samochód wyścigowy Malibu Virage.

Silnik Wankla był stosowany nie tylko w samochodach, ale też w skuterach śnieżnych, pompach pożarniczych, piłach motorowych, łodziach motorowych oraz motocyklach. Wystawa ukazuje szereg tego typu produktów, ale też silniki stacjonarne oraz przekroje.

Najnowsze

Samochód Boscha – osobisty asystent na czterech kołach

Mój dom, moje miejsce pracy, mój samochód. Obok domu i biura, pojazd staje się trzecią sferą życia człowieka. Bosch pokazuje w nowym pojeździe koncepcyjnym, co to dokładnie oznacza i jak w przyszłości będzie wyglądała jazda samochodem.

Zautomatyzowane i połączone z internetem funkcje w samochodzie nie tylko sprawiają, że podróż nim będzie bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, ale sam samochodów stanie się asystentem na czterech kołach

„Łączenie samochodów z ich otoczeniem oraz internetem stanowi kluczowe wyzwanie dla przyszłej mobilności. W ten sposób sprawiamy, że łączność z siecią jest doświadczana osobiście, a ludzie zyskują więcej czasu na prowadzenie własnego życia, nawet podczas kierowania samochodem” –mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Robert Bosch GmbH.

Inteligentny zestaw wskaźników i interfejsy użytkownika
W pojeździe koncepcyjnym Boscha kamera monitorująca (tzw. Driver Monitor Camera) rozpoznaje kierowcę i odpowiednio do jego potrzeb ustawia koło kierownicy, lusterka i temperaturę we wnętrzu. Automatycznie ustawiana jest kolorystyka zestawu wskaźników, aktualizują się terminy w kalendarzu, wyświetla się ulubiona muzyka, najnowsze podcasty i cel jazdy w nawigacji, którą kierowca zaprogramował kiedy był jeszcze w kuchni. Kamera czuwa także podczas jazdy, zwłaszcza gdy powieki kierowcy stają się ciężkie. Wykrywa ona poziom zmęczenia i rozpoznaje to czy kierowca zasypia. Zmęczenie kierowcy jest bowiem bardzo często przyczyną poważnych wypadków. Takie oznaki można zazwyczaj wykryć wcześnie poprzez badanie ruchu powiek kierowcy. System określa zdolność kierowcy do koncentracji i stopień zmęczenia oraz, w razie potrzeby, wysyła ostrzeżenie. To sprawia, że jazda staje się jeszcze bezpieczniejsza. Co więcej, system wykrywania zmęczenia stale monitoruje zachowanie kierowcy, dzięki czemu może bezpośrednio interweniować w przypadku gwałtownych ruchów kołem kierownicy.

Interaktywny interfejs użytkownika typu HMI (ang. Human Machine Interface) przekształca samochód w osobistego asystenta na czterech kołach. Ten interfejs dostarcza kierowcom w odpowiednim momencie ważnych informacji i jest w każdej sytuacji uważnym obserwatorem. W przyszłości, dzięki bardziej zindywidualizowanej komunikacji, zautomatyzowane i podłączone do internetu funkcje będą obsługiwane intuicyjne, wygodnie i bezpiecznie, a kierowcy będą mogli dostosować je do indywidualnych wymagań – zarówno podczas stania w korkach, poruszając się w ruchu miejskim czy na rodzinnym wyjeździe. W pojeździe koncepcyjnym została zastosowana technologia umożliwiająca sterowanie niektórymi funkcjami za pomocą gestów i poprzez dotyk. Takie rozwiązane jest możliwe dzięki wykorzystaniu czujników ultradźwiękowych, które wytwarzają wyczuwalny opór, gdy kierowca wykonuje gest dokładnie w obszarze rejestrowanym przez kamerę. To sprawia, że sterowanie gestami jest jeszcze łatwiejsze i mniej uciążliwe dla kierowców, gdyż mogą oni zmieniać informacje na wyświetlaczu, przyjmować połączenia telefoniczne lub wywołać nową playlistę, bez dotykania wyświetlacza. Za każdym razem, gdy kierowca dotyka ekranu wyświetlacza, wyczuwa pod palcami wibrację przez co może łatwiej zarządzać informacjami, które są wyświetlane, bez odwracania wzroku od drogi.

Połączenie z inteligentnym domem, warsztatem i całym światem
A co z planowaniem podczas podróży wieczornego posiłku? Samochód i dom są ze sobą połączone za pośrednictwem sieci internetowej. Mykie, asystent kuchni Bosch, może w samochodzie zaproponować przepisy kulinarne online. Rzut oka z samochodu do wnętrza podłączonej do sieci lodówki i już wiadomo czy są w niej niezbędne składniki spożywcze. Dzięki połączeniu sieciowemu pomiędzy samochodem i domem, kierowca może zdalnie sprawdzić czy zamknął okno lub drzwi wejściowe. Wystarczy gest lub przycisk palca na wyświetlaczu, aby automatycznie zamknąć dom i monitorować jego stan. Ponadto podłączony do internetu samochód jest połączony również z warsztatem. Powiadamia on kierowcę o konieczności przeprowadzenia przeglądu okresowego, na żądanie wyznaczy termin wizyty w warsztacie i może zapewnić, że niezbędne części zamienne będą na niego czekały w serwisie.

Najnowsze

BMW Serii 8 Coupe – premiera już wkrótce!

Kilka dni temu bawarski koncern ogłosił nadejście nowego samochodu koncepcyjnego, który zaprezentuje podczas tegorocznego Concorso d’Eleganza Villa d’Este 26 maja. Będzie to wyjątkowa okazja, aby poznać BMW Serii 8 Coupe, którego premiera jest planowana na 2018 rok.

11 maja, podczas walnego zgromadzenia, prezes zarządu BMW AG, Harald Krüger, ogłosił nadejście nowego samochodu koncepcyjnego. Grupa BMW zaprezentuje projekt podczas tegorocznego Concorso d’Eleganza Villa d’Este dnia 26 maja. BMW Serii 8 Coupe pojawi się w 2018 roku i ma być to połączenie bezkompromisowej dynamiki i współczesnego luksusu – podstawowych cech nowoczesnego coupe BMW.

„BMW Serii 8 Coupe będzie bazować na tradycji luksusowych sportowych coupe oraz uzupełni naszą ofertę o prawdziwy samochód marzeń, przejaw samochodowej fascynacji w najczystszej postaci” – mówi Krüger o nowym modelu. „Seria 8 Coupe pomoże nam osiągnąć pozycję lidera w segmencie samochodów luksusowych. Już dziś mogę powiedzieć, że to będzie prawdziwie luksusowe sportowe coupe”.

W oczekiwaniu na premierę auta pozostaje nam opublikować jedyne oficjalne zdjęcie auta, które udostępnił mediom producent.

Najnowsze

Olimpijka Ewa Swoboda wybrała Fiata 500X

Jedna z najjaśniej świecących gwiazd lekkiej atletyki i nadzieja polskiego sprintu, Ewa Swoboda, wybrała Fiata 500X, który będzie jej towarzyszył w drodze na treningi, zgrupowania i zawody.

Z zapartym tchem śledziliśmy zmagania Ewy Swobody podczas zeszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Zaledwie 19-letnia, roześmiana zawodniczka zachwyciła polskich kibiców szybkością na tartanie i ujmującą naturalnością. I choć dla wielu z nas Ewa była sportowym odkryciem zeszłego roku, tak naprawdę Polka ma już na koncie liczne tytuły i rekordy. Żorzanka trenuje od czasów szkoły podstawowej, a pierwszy sukces odniosła w 2013 roku, zajmując czwarte miejsce w biegu na 100 metrów na Mistrzostwach Świata juniorów młodszych w Doniecku.

W tym samym roku czterokrotnie poprawiła rekord Polski juniorek młodszych w biegu na 100 metrów, który pobiła jeszcze trzy razy w następnym sezonie, detronizując niedoścignioną przez dziesiątki lat Ewę Kłobukowską. W 2015 roku zdobyła tytuł Mistrzyni Europy juniorek, a w zeszłym sezonie została półfinalistką olimpijską w Rio de Janeiro i rekordzistką świata juniorów w biegu na 60 metrów, przy czym swoim wynikiem na poziomie 7,07 sekundy zaledwie 18-letnia Ewa ustanowiła halowy rekord Polski seniorów! Do tych sukcesów zawodniczka dołożyła jeszcze tytuł Wicemistrzyni Świata juniorów w biegu na 100 metrów, bijąc tym samym rekord Polski juniorów na tym dystansie. Wynikiem 11,12 sekundy zapisała się na drugim miejscu na kartach historii polskiego sprintu kobiet, pobijając wynik samej Irenę Szewińską. W tym sezonie biegaczka zdążyła już zdobyć pierwszy w karierze medal na seniorskiej imprezie – podczas Halowych Mistrzostw Europy w Belgradzie sięgnęła po brąz na dystansie 60 metrów. Teraz przed Ewą przygotowania do letnich startów i kolejnych zwycięstw. I właśnie podczas codziennych treningów, na których zawodniczka szlifuje formę na zawody, będzie jej towarzyszył crossover Fiat 500X. Ewa na co dzień podróżuje między rodzinnymi Żorami a Katowicami i Spałą, gdzie przygotowuje się do startów w sezonie letnim.

Najnowsze

Rusza Mille Miglia!

Rusza kolejna edycja kultowego rajdu Mille Miglia. Ponad 450 załóg, w klasycznych autach sportowych będzie rywalizowało na liczącej 1000 mil trasie Brescia - Rzym - Brescia.

Koncepcja rajdu Mille Miglia, rozgrywanego w latach 1927-1957 była dość prosta: ten kto najszybciej pokona liczącą 1000 mil trasę ten wygrywa. Wszystko na publicznych drogach, otwartych dla ruchu. W tej szaleńczej pogoni rekordzistą jest Sir Stirling Moss. W 1955 roku, wraz ze swoim pilotem Denisem Jenkinsonem, pokonał trasę rajdu w czasie 10 godzin, 7 minut i 48 sekund osiągając średnią prędkość na poziomie 160 km/h!

Dziś Mille Miglia jest imprezą na regularność, w której brać udział mogą tylko te modele aut, które startowały w oryginalnym rajdzie w latach 1927-1957. Tym samym najmłodsze auto, które będziemy mogli podziwiać na trasie będzie miało co najmniej 60 lat! Co ciekawe, żeby pojawić się na starcie nie wystarczy mieć auta z epoki. W tym roku spłynęło prawie 700 zgłoszeń, z których organizatorzy wybrali tylko 450.

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa – rozgrywa się równo w 90 lat po pierwszym w historii rajdzie Mille Miglia z 1927 roku. Choć dzisiejsza impreza to nie dzika rywalizacja na prędkość, to wciąż emocje są ogromne. Pośród uczestników można odnaleźć wiele gwiazd, pasjonatów czy wielkich nazwisk ze świata motorsportu – jak choćby Adrian Sutil czy Toto Wolf. Malownicza trasa przebiega przez takie miasta jak Padwa, Rawenna, Perugia, San Marino, Modena czy Parma. Niezmienne pozostają trzy punkty – Brescia, jako start i meta, oraz Rzym w połowie trasy.

„Miałem możliwość być na Mille Miglia rok temu. To zdecydowanie coś więcej niż rajd dla pasjonatów klasyków. Momentalnie zakochałem się w panującej tam atmosferze – przepiękne klasyczne auta, pędzące po skąpanych w słońcu drogach. Do tego tłumy uśmiechniętych kibiców i wspaniała kawa. W tym roku chcemy podzielić się tą atmosferą z Wami – będziecie mogli śledzić na bieżąco nasze relacje na stronie SportStandard.pl, Instagramie, FB, TT, Snapchacie oraz na YouTube. Wszystko znajdziecie pod hasztagiem #jedziemy1000miglia. Bądźcie tam z nami!” zachęca Antoni Niemczynowicz ze SportStandard.pl

Mille Miglia rusza w czwartek, 18 maja. Zawodnicy będą mieli do pokonania trasę podzieloną na cztery etapy i 21 maja powinni zjawić się z powrotem w Brescii na mecie.

Najnowsze