20 lat Renault Twingo

W kwietniu 2013 roku minęło 20 lat od rynkowego debiutu Renault Twingo.

Idea budowy ekonomicznego, miejskiego samochodu marki Renault, mniejszego od modeli 4 i 5, narodziła się w połowie lat 70., po globalnym kryzysie paliwowym 1973/74. W kwietniu 1979 roku projektanci z działu Service Style Automobile Renault, kierowanego przez Roberta Oprona, rozpoczęli realizację programu VBG (Véhicule Bas de Gamme). W 1981 roku przedstawiono zarządowi koncernu projekty Z oraz X49. W latach 1981-85 zespół Oprona zrealizował kolejne etapy programu VBG – koncepcyjne prototypy X44 oraz X45. W latach 1986-88 powstały dwa alternatywne projekty W60.

Prezes koncernu, Raymond Lévy, zaakceptował W60 do dalszego rozwoju, pod warunkiem zmodyfikowania go. Do jego realizacji przydzielono budżet 70 milionów dolarów. Szefem designerów zespołu nazwanego X60 został Yves Dubreil. Ostatnia faza projektowa to lata 1990-1992. Na tym etapie prostokątne reflektory z prototypu W60 zamieniono na reflektory w kształcie owalu. Nowy pojazd miał kojarzyć się z sympatycznym domowym zwierzakiem, ulubieńcem całej rodziny.
Od lata 1991 roku przez kolejne kilkanaście miesięcy ponad 40 prototypów pokonało dystans
3 milionów kilometrów. Pojazdy przeszły mordercze próby we wszystkich warunkach klimatycznych
i drogowych, od arktycznego mrozu północnej Finlandii aż po żar marokańskiej pustyni. Pomyślnie zakończył się również test zderzeniowy w Lardy. 5 października 1992 roku podczas Mondial de l’Automobile w Paryżu po raz pierwszy zaprezentowano Renault Twingo.

Seryjna produkcja we Flins oraz sprzedaż Renault Twingo rozpoczęła się w kwietniu 1993 roku. Wówczas segment A stanowił 10% rynku, po wprowadzeniu Twingo, w ciągu roku zwiększył się do 11,2%.

Twingo z 1992 roku
fot. Renault

W czerwcu 1994 zmieniono gamę kolorystyczną, wprowadzając nowe odcienie. Turkusowe elementy wnętrza zastąpiono granatowymi. Za dopłatą układ hamulcowy wyposażono w system ABS. Jesienią 1994 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu debiutowało Twingo Easy z półautomatyczną skrzynią biegów, bez pedału sprzęgła. We Francji i na kilku wybranych rynkach oferowano 2-osobowe kombi Renault Twingo Société dla firm. W 1995 roku pojawiła się seria limitowana Kenzo, dostępna z aluminiowymi obręczami, montowanymi na oponach o średnicy 14 cali. Oferowano ją w dwóch metalizowanych odcieniach czerwieni i błękitu.

Od chwili wprowadzenia na rynek Renault Twingo były obecne także w Polsce. W 1996 roku oferowano dedykowaną na nasz rynek serię Zet z wyposażeniem odpowiadającym opcji Pack. W połowie dekady polscy klienci zakupili 931 egzemplarzy Twingo, co oznaczało 8. miejsce w klasie.

W kolejnych latach gamę uzupełni kilkanaście wersji specjalnych i limitowanych, jak Helios z dużym szklanym dachem, Liberty oraz seria Look. Poza odsuwanym dachem ze stali, w wybranych odmianach montowano także zwijany dach z impregnowanej tkaniny, tzw. rolldach. Twingo z roku modelowego 1999 posiadało już 4 poduszki powietrzne oraz 3 zagłówki na tylnej kanapie. Jesienią 2000 roku przeprowadzono pierwszy lifting nadwozia. Renault Twingo 1.2 16V rozwijało prędkość maksymalną 168 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h trwało 11 sekund.

W kwietniu 2001 roku elektronicznie sterowana, zautomatyzowana skrzynia mechaniczna Quikshift zastąpiła przekładnię automatyczną Twingomatic oraz Twingo Easy z automatycznym sprzęgłem.
W 2002 roku gamę uzupełniono o wersję Dynamique. W latach 2003-2004 na rynkach UE pojawiło się kilka nowych, bogato wyposażonych odmian Oasis i Kiss Cool oraz Campus, Génération i Kenzo.

W połowie pierwszej dekady nowego stulecia inżynierowie oraz styliści  z centrum projektowo-badawczego Renault Technocentre RSAS w Guyancourt pracowali już nad drugą generacją modelu. 28 czerwca 2007 roku fabrykę we Flins opuścił ostatni z 2 478 648 egzemplarzy pierwszej generacji Renault Twingo. Od 2007 roku na rynkach Europy, w tym również w salonach Renault w Polsce, są dostępne Twingo II. Po raz pierwszy zaprezentowano je 30 września 2006 roku podczas Mondial de l’Automobile
w Paryżu jako Twingo Concept z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.2 TCE (TurboCharged Efficiency) o mocy 100 KM. Nowy pojazd jest większy od poprzednika. Zbudowano go na płycie podłogowej Clio II. Bazowy model waży 925 kg. Długość nadwozia wynosi 3600 mm, pojazd jest także szerszy i wyższy.

W 2012 roku debiutowało Twingo R.S. R2 Evo z silnikiem 1.6 o mocy 190 KM. Pojazd skonstruował zespół inżynierów z działu Renault Sport Technologies w Dieppe. Jesienią 2011 roku drugą generację Twingo poddano liftingowi nadwozia, m.in. zmieniając wygląd przodu samochodu, który odpowiada teraz nowemu wizerunkowi marki – z dużym logo umieszczonym na tle czarnego pasa przedniego. Elementy tego designu odnajdziemy dzisiaj w najnowszych modelach Renault: Clio, Scenic, Fluence czy Captur.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze