20 lat Pirelli w Polsce

Dziś marki Pirelli nikomu w Polsce nie trzeba przedstawiać. Jednak 20 lat temu Polska była zupełnie innym miejscem. Kiedy w 1992 r. polski oddział firmy rozpoczynał działalność, musiał zmierzyć się z nie lada wyzwaniem.

fot. Pirelli

 

Pirelli Polska powstała 8 czerwca w 1992 r. jako oddział włoskiego koncernu odpowiedzialny za sprzedaż i dystrybucję opon. W ciągu 20 lat działalności firma zbudowała gęstą sieć partnerską liczącą około 1000 serwisów, osiągnęła 13-krotny wzrost wartości sprzedaży i 40-krotny wzrost zatrudnienia (na samym początku przedstawicielstwo Pirelli w Polsce było jednoosobowe). Poza sprzedażą opon na rodzimym rynku spółka prowadzi również dystrybucję do krajów bałtyckich. Eksport do Estonii, Łotwy i Litwy dziś stanowi 6 proc. sprzedaży ogółem. Na dzisiejszy status Pirelli Polska pracowała latami i zaplecze w postaci uznanej na światowym rynku marki o wieloletniej tradycji, bogatym know-how wcale nie oznaczało taryfy ulgowej. Ale od początku…

Marka o 120-letniej historii na przełomie lat 80. i 90. w Polsce uchodziła za synonim luksusu. Obok Coca-Coli, lalek Barbie i dżinsów Levi’sa opony Pirelli leżały na półkach w Peweksie. Opony rodzimej produkcji były reglamentowane. Na drogach królowały małe i duże fiaty, polonezy oraz samochody made in DDR, a w zakładach wulkanizacyjnych opony używane, sprowadzane z krajów zachodniej Europy. W taką rzeczywistość postanowił odważnie wkroczyć włoski koncern. Zaczął od podpisania umowy o współpracy z FIATEM w 1990 r. Początkowo dostawy do Torunia nie przekraczały kilku tysięcy sztuk, szybko jednak wzrosły do kilkunastu. Włoska centrala spółki uznała, że wyniki są zadowalające, a nowy rynek budził ciekawość.
Porozumienie z FIATEM trwało dwa lata. Włosi zdecydowali się na zarejestrowanie firmy niezależnej, z własnym kapitałem. W 1992 r. w Warszawie powstało polskie przedstawicielstwo włoskiej spółki – Pirelli Polska, które miało być odpowiedzialne za sprzedaż opon na równie nowym rynku.

1998 – w tym roku swoją premierę miał pierwszy w Polsce system rezerwacji opon opracowany przez Pirelli. Jego wdrożenie było naturalną konsekwencją sezonowego charakteru funkcjonowania całej branży oponiarskiej. Największy boom zakupowy wśród dealerów przypadał na okres wiosenny i jesienny. Wprowadzony w Pirelli system pozwalał na rezerwację opon przez cały rok – dzięki niemu dealerzy, którzy mogli szacunkowo określić swoje zapotrzebowanie w sezonie, zyskiwali pewność, że w czasie największego popytu dostaną dokładnie to, co zamówili, a sam dostawca zawczasu posiadał wiedzę, jak zatowarować
magazyn.

1999 – wtedy Pirelli Polska uruchomiła 24-godzinny tryb dostawy opon do odbiorców.

2000 – Pirelli Polska jako pierwsza firma oddała do dyspozycji swoim partnerom kompleksową
internetową platformę B2B – kompleksowy serwis internetowy, który pozwalał na przeprowadzenie całego
procesu zamówienia – od jego złożenia, poprzez realizację, aż po rozliczenie transakcji i płatności.

2004 – Pirelli wraz z czterema warszawskimi serwisami założyła sieć Driver. Krok strategiczny był odpowiedzią na kampanie promocyjne zachodnich sieci serwisowych, które zaczęły wkraczać na rodzimy rynek. Europejskie podejście do szokowych promocji cenowych wzbudziło oburzenie partnerów Pirelli. Cztery warszawskie serwisy postanowiły szybko zareagować. Pirelli podjęło rękawicę i wyraziło chęć wsparcia. Przez kilka miesięcy firma prowadziła na terenie Warszawy wspólną kampanię reklamową nieformalnie utworzonej sieci o nazwie Pro-Mot. Niecały rok później zmieniono nazwę na Driver. W ten właśnie sposób Pirelli wraz z partnerami dołożyło swoją cegiełkę do budowanej historii branży oponiarskiej – powstała jedna z pierwszych sieci serwisowych w kraju. Dziś Driver Polska zrzesza ponad 60 renomowanych i profesjonalnych punktów serwisowych. W swoich prekursorskich rozwiązaniach wspierających sprzedaż firma nie ograniczyła się tylko do swoich partnerów. Nie zapomniała również o odbiorcach końcowych. Jeszcze w 2002 r. zaoferowała im unikalny program Pirelli Road Assistance. Przy zakupie opon Pirelli kierowca otrzymywał pakiet świadczeń w ramach specjalnego programu ochronnego assistance.

Od 2008 r. użytkownicy opon Pirelli mogą korzystać z programu lojalnościowego TyreLife, zapewniającego bezpłatną wymianę opony w przypadku jej uszkodzenia.

W 2011 r. program TyreLife znalazł się w ofercie P ZERO Club – elitarnego klubu skupiającego
miłośników sportowych emocji i szczęśliwych posiadaczy opon Pirelli z gamy Premium. Członkostwo w nim wiąże się z licznymi przywilejami dostępnymi wyłącznie dla zarejestrowanych klubowiczów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze