18-latek zbudował elektryczną Toyotę Celicę

Z pewnością nie jest zwyczajnym nastolatkiem. 18-letni Amerykanin, Adam Lansing, może pochwalić się dokonaniami na miarę profesora politechniki, utalentowanego inżyniera, bardzo sprawnego elektryka i mechanika.

Sportową Toyotę Celicę z klasycznym, spalinowym napędem przerobił na auto elektryczne. Jak sam mówi – zrobił to, bo nie mógł patrzeć, jak jego starszy brat prosi rodziców o pieniądze na paliwo.

Zaledwie kilka lat temu bardzo cenny dziś pojazd Adama był wrośniętą w ziemię stertą złomu, zapomnianą przez swojego poprzedniego właściciela. Przez jej tylny zderzak wyrosło drzewo. Gdy Adam miał 12 lat, ojciec jego kolegi dowiedział się, że chłopak marzy, by przerobić samochód z napędem spalinowym na całkowicie elektryczny. Ofiarował więc młodemu Lansingowi swoją starą Toyotę Celicę z 1980 roku.

Niezłomnie wierząc w sukces swojego projektu, w ciągu 6 lat Adam przebudował pojazd aż 52 razy, zamieniając legendarną Toyotę Celicę w samochód elektryczny o zasięgu ponad 200 km, zasilany 94 akumulatorami litowo-jonowymi.

Elektryczny dragster
Adam Lansing wpadł na swój pomysł, bo nie chciał prosić rodziców o pieniądze na benzynę, jak dorośnie. Prawdziwą inspiracją i dowodem, że taką przeróbkę da się zrobić, były dla niego publikowane w sieci filmy Johna Waylanda, który przemienił Datsuna 1200 z 1972 roku w potężnego, elektrycznego dragstera, zwanego Białym Zombie.

„Widziałem, jak dosłownie katapultował się z linii startu. Było to auto elektryczne, pod którego maską nie było nic prócz niewielkiego silnika elektrycznego. Gdy John opowiadał o prostocie swojej konstrukcji i o tym, że każdy jest w stanie ją zrobić, zrozumiałem, że mogę i ja” – wspomina Lansing.

18-letni dziś absolwent Plano East High School w Teksasie myśli o swojej zawodowej przyszłości związanej z budową samochodów elektrycznych. Większość części potrzebnych do swojego pierwszego projektu zdobył, gdy miał zaledwie 14 lat. Gdy skończył 16 lat, po raz pierwszy uruchomił pojazd i pojechał nim na zakończenie roku szkolnego, a po zajęciach wybrał się z przyjaciółmi na kręgle. W drodze powrotnej elektryczna Celica odmówiła jednak posłuszeństwa, zmieniając radość zwycięstwa w kolejne dwa lata pracy nad konstrukcją napędu.

Choć Adam Lansing nie był wówczas tego świadom, jego ciągłe naprawianie i udoskonalanie samochodu jest zgodne z duchem kaizen – filozofią ciągłego doskonalenia, stosowaną w produkcji samochodów Toyoty. Młody konstruktor wielokrotnie powtarzał ten proces. Za każdym razem, gdy przebudowywał samochód, poprawiał w nim kolejne elementy. – „Przez sześć miesięcy od awarii silnika wiele się nauczyłem. Samochód nie jeździł, lecz dawał nadzieję, że już wkrótce będzie możliwe jego uruchomienie” – wspomina Adam.

Frustracja
Pół roku po awarii silnika Lansing codziennie spędzał nawet po 20 godzin na rozbieraniu i ponownym składaniu swojej elektrycznej Toyoty. – „Do dziś zrobiłem to już 52 razy. Najbardziej frustrujący był okres między 35 a 40 montażem i demontażem. Udało się, wytrzymałem, głównie dzięki wsparciu rodziny, przyjaciół i dziewczyny. Zwyciężyła potrzeba innowacji. Zaszedłem daleko i nie zamierzałem się cofać. Gdy tylko zmieniłem sposób myślenia i zrozumiałem, że w sumie to dobra zabawa, długie dni odbudowy przestały mnie przerażać” – wspomina.

Dwa lata później końcowym rezultatem jego wysiłków był zasięg pojazdu zwiększony z niespełna 20 do ponad 200 km. To oznacza, że Adam dojedzie swoim elektrycznym autem praktycznie wszędzie. Z dumą mówi o tym, że na jednym ładowaniu może nawet kilkakrotnie pokonać trasę z domu w Plano do portu lotniczego Dallas-Fort Worth. Na początku roku, po kolizji z ciężarówką, projekt Lansinga znów zaczął się od nowa. Nastolatek ponownie odbudował i udoskonalił swój pojazd.

Pomoc
Oczywiście 18-letni Adam Lansing nie zrobił wszystkiego sam, a całe przedsięwzięcie sfinansowali rodzice. Zbudował swój pojazd pod wpływem problemów starszego brata z zakupem paliwa oraz… elektrycznego skutera siostry. John Wayland dał mu inspirację i kilka mentorskich rad. W poszukiwaniu nowych rozwiązań Lansing przeszukiwał też internetowe fora.

Przełom nastąpił w ubiegłym roku, gdy Lansing otrzymał wsparcie wynalazców innowacyjnych napędów: Core IV i Wayland’s Plasma Boy Racing, którzy dostarczyli mu litowo-fosforanową baterię o mocy 30 kWh. Zamontowano ją w bagażniku Celiki.

Adam założył też firmę Hawkeye Innovations LLC – marząc, by zacząć zarabiać na życie wykonywaniem konwersji samochodów spalinowych na elektryczne. I pomyśleć, że zaledwie 6 lat temu rozpoczął swój projekt wyłącznie dla zabawy. – „Odkryłem coś, w czym mogę odnieść sukces, a dziś jestem pasjonatem takich konstrukcji” – podsumowuje Lansing.

Najnowsze

Edyta Klim

5 maja 2018 r. – Międzynarodowy Dzień Motocyklistki

Międzynarodowy Dzień Motocyklistki to święto ruchome, które przypada zawsze w pierwszą sobotę maja. Tym razem będzie to 5 maja 2018 roku.

Międzynarodowy Dzień Motocyklistki to największe wydarzenie motocyklowe dla kobiet, które od 12 lat łączy pasjonatki w coraz większej ilości państw i miast.

Powstało już logo tegorocznej edycji, a tradycją jest już to, że przedstawia kobiecą twarz w otwartym kasku, odważnie patrzącą w świat oraz sylwetki różnorodnych motocykli. Ponieważ z zasady jest to święto dla użytkowniczek motocykli każdej marki i typu. Tym razem jednak całość jest wkomponowana w bryłę motocykla.

Hasło przewodnie święta to po prostu „JUST RIDE!”, bez ograniczeń, bez podziałów, czysta radość kobiet ze wspólnej pasji i jazdy:

Najnowsze

Edyta Klim

Sally Robinson – pierwsza kobieta w historii z uprawnieniami do jazdy motocyklem

W 1900 roku Anne French została pierwszą kobietą z uprawnieniami do jazdy samochodem. Jednak musiało minąć kolejne 37 lat, żeby władze dopuściły kobietę do egzaminu motocyklowego.

Pierwszą kobietą, która uparcie walczyła o swoje prawo do odbycia motocyklowego egzaminu była Sally Robinson, znana również jako Sally Halterman. Oprócz pokonywania oporu lokalnych władz, Sally pokonywała również własne słabości, wynikające z niskiego wzrostu i jedynie 40 kg wagi.

Nie było jej łatwo uzyskać motocyklową licencję. Najpierw odrzucano jej wniosek z powodu zbyt małej wagi, a później z powodu zbyt młodego wieku, choć miała lat 27 i 10-letnie doświadczenie w jeździe motocyklem. By przystąpić do egzaminu musiała ostatecznie zatrudnić prawnika. Gdy już wreszcie udało się uzgodnić jego termin, okazało się, że ma jechać z egzaminującym ją policjantem w wózku bocznym!

Do egzaminu doszło i Sally poradziła sobie ze wszystkim. Policjant stwierdził, że dobrze prowadzi motocykl, jednak nie widział, jak używa „kopki” i dlatego musi ją oblać. To było dla Sally zbyt wiele! Krzyknęła w jego stronę taką wiązankę przekleństw, że potem było jej wstyd. I o dziwo… egzaminator zmienił swoją decyzję i przyznał jej uprawnienia.

Tym samym Sally Robinson zapisała się na kartach historii jako pierwsza „legalna motocyklistka”.

Najnowsze

Małgorzata Socha ambasadorką modelu Jaguar E-Pace

British Automotive Polska S.A., importer samochodów marki Jaguar, przedstawił podczas polskiej premiery w warszawskiej Hali Gwardii najnowszy model marki - kompaktowego SUV-a E-Pace. Podczas eventu ogłoszona została oficjalna współpraca z Małgorzatą Sochą, której powierzono rolę ambasadorki modelu.

Debiutujący na rynku Jaguar E-PACE to 5-miejscowy, kompaktowy SUV – w niedawnym teście zderzeniowym organizacji EuroNCAP model oceniono na pięć gwiazdek.

System pokładowy nowej generacji zapewniający pasażerom dostęp do ich ulubionych aplikacji, w tym  m.in. Spotify czy też dostępność nawet pięciu portów USB oraz dostępu Internetu dzięki modułowi 4G Wi-Fi, obsługującemu do 8 urządzeń mobilnych – to wszystko dla wygody podróżujących.

Podczas prezentacji poinformowano, że oficjalną ambasadorką Jaguara E-PACE została popularna aktorka filmowa i teatralna, od wielu lat ikona stylu, żona oraz matka dwójki dzieci – Małgorzata Socha. Jak podkreśliła: „Bardzo się cieszę mogąc reprezentować markę Jaguara w roli oficjalnej Ambasadorki modelu E-PACE. Moją dewizą jest bycie wymagającym wobec siebie, ale również innych, dlatego wybrałam auto dla ludzi, takich jak ja – Jaguara E-PACE. Ten model daje mi wszystko, czego zawsze potrzebowałam od samochodu. Styl, osiągi i bezpieczeństwo.”

Dla modeli E-PACE oraz E-PACE R-Dynamic dostępne są pakiety wyposażenia S, SE oraz HSE. Nabywcy modelu E-PACE mogą wybierać 5 jednostek napędowych – w tym trzech silników wysokoprężnych oraz dwóch benzynowych. 2-litrowy silnik Ingenium Diesel jest dostępny w wersji o mocy 150, 180 oraz 240 KM, zaś dwie odmiany 2-litrowych jednostek benzynowych Ingenium oferują odpowiednio 250 oraz 300 KM. Auto można skonfigurować zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i 9-biegową przekładnią automatyczną, będącą najnowszym wcieleniem wielokrotnie nagradzanej skrzyni biegów firmy ZF i jest dostępna we wszystkich wersjach modelu E-PACE.

Nowego Jaguara E-PACE można już zamawiać w ogólnopolskiej sieci dilerskiej marki w cenie zaczynającej się od 145 900 złotych. Pierwsze egzemplarze trafiają właśnie do salonów.

Najnowsze

Wkrótce debiut nowej Skody Fabii

Światowa premiera odświeżonej Škody Fabii jest planowana podczas Geneva Motor Show 2018. Jaka będzie?

Fabia ma być odświeżona pod względem wyposażenia i designu. Hit polskiego rynku został poddany także gruntownemu odświeżeniu w zakresie technologii. Facelifting tego modelu to przede wszystkim nowe elementy z zakresu na zewnątrz: pojawi się przeprojektowany pas przedni ze światłami wykonanymi w technologii LED. Po raz pierwszy model będzie mógł być wyposażony również w światła tylne wykonane w tej samej technologii. Producent modernizuje także rozwiązania z zakresu multimediów i bezpieczeństwa.

Model Fabia jest sprzedawany od 1999 roku – to już ponad cztery miliony egzemplarzy. Obecna, trzecia generacja, już przekroczyła pułap pół miliona dostarczonych samochodów. 2017 rok zakończyła wynikiem 19 047 egzemplarzy dostarczonych na polskie drogi, co dało jej pozycję numeru 1 polskiego rynku (z wynikiem lepszym o 26,31% niż w roku 2016).

Areną światowej premiery nowej odsłony bestsellera Škody zostanie tegoroczna edycja Międzynarodowych Targów Samochodowych w Genewie, które odbędą się w marcu.

Najnowsze