Karolina Chojnacka

10 zasad rozsądnego kierowcy. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych!

Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Przypominamy więc o najważniejszych zasadach i dobrych praktykach. Oto 10 zasad rozsądnego kierowcy!

Przed nami, miejmy nadzieję, ostatnie chłodne i deszczowe dni tej wiosny, a tym samym, pomimo pandemii koronawirusa i pewnych ograniczeń, spodziewamy się znacznie większego ruchu na drogach. Pamiętajmy o zasadach, które są niezmienne bez względu na porę roku, panujące warunki, natężenie ruchu czy ograniczenia związane z pandemią koronawirusa.

10 zasad rozsądnego kierowcy

10 zasad rozsądnego kierowcy
10 zasad rozsądnego kierowcy, fot. materiały prasowe / GDDKiA

O czym warto pamiętać?

Warto przed wyruszeniem w podróż przypomnieć sobie, jak bezpiecznie poruszać się po autostradach i drogach ekspresowych, jak odczytywać informacje ze znaków o zmiennej treści, jakie są zasady sprawnego włączania się do ruchu czy też postępowania przy awarii pojazdu.

10 zasad bezpiecznej podróży
10 zasad bezpiecznej podróży, fot. materiały prasowe / GDDKiA
  • Patrz na znaki o zmiennej treści
  • Utrzymuj bezpieczny odstęp
  • Pamiętaj, że korytarz życia może uratować niejedno życie
  • Pamiętaj że pas awaryjny tylko do awaryjnych sytuacji
  • Włączaj się bezpiecznie do ruchu i korzystaj z „suwaka”
  • Patrz na znaki, nie łam przepisów
  • Skupiaj się na drodze i dbaj o odpoczynek

Najnowsze

Paula Lazarek

Kia Polska już formalnie bez „Motors” w nazwie

Zarówno w Polsce, jak i w Europie Kia oficjalnie zarejestrowała nową nazwę, która odzwierciedla nową wizję marki.

Zmiana nazwy z Kia Motors Europe na Kia Europe oraz z Kia Motors Polska na Kia Polska jest zgodna z długoterminową strategią biznesową „Plan S” marki zaprezentowaną w ubiegłym roku.

Nowa strategia ma pomóc firmie zająć pozycję lidera zrównoważonej mobilności. Obejmuje ona nie tylko samochody elektryczne nowej generacji, ale również rozwiązania i usługi z zakresu mobilności oraz zaawansowane technologicznie tzw. pojazdy specjalne. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych i materiałów pochodzących z recyklingu, Kia będzie promować produkcję w sposób zrównoważony.

„Rozwój marki Kia koncentruje się teraz na popularyzacji samochodów eklektycznych typu BEV. W tym celu, do 2026 roku, planujemy wzbogacić gamę modeli na świecie o siedem nowych aut tego typu. Wśród nich znajdą się hatchbacki i SUV-y należące do różnych segmentów. Dzięki zastosowaniu w ich konstrukcji nowej modułowej platformy E-GMP, każde z tych aut będzie zapewniało duży zasięg i szybkie ładowanie” – mówi Leszek Sukiennik, dyrektor zarządzający Kia Polska.

„Pierwszy etap nowego ekscytującego wyzwania dla marki Kia rozpoczął się w marcu tego roku wraz z premierą EV6, nowego elektrycznego crossovera” – dodaje.

Najnowsze

Paula Lazarek

Mercedes-Benz CLS po liftingu już w sprzedaży w Polsce. Znamy ceny!

W ofercie Mercedes-Benz debiutuje odnowiony CLS. Wiemy, ile kosztuje!

Po zmianach CLS przybrał jeszcze bardziej sportową formę. To zasługa m.in. nowego grilla, odświeżonego wzornictwa zderzaków oraz nowych wzorów obręczy. W kabinie uwagę zwraca przeprojektowana, wielofunkcyjna kierownica z czujnikami pojemnościowymi, obszyta skórą nappa.

Nabywcy mają do wyboru nowe wersje wykończenia z drewnianymi elementami ozdobnymi, a także nowe konfiguracje kolorystyczne skórzanych tapicerek. Dostępne są także ekskluzywne opcje z oferty Mercedes-Benz designo, obejmującej np. specjalne lakiery czy dodatkowe kolory skóry nappa.

Pod względem technicznym CLS nie wymagał zmian – latem ubiegłego roku przeszedł kompleksową modernizację, obejmującą aktualizacje systemów wspomagających, systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) oraz kontroli komfortu ENERGIZING.

Oferta CLS-a obejmuje:

  • CLS 220 d (194 KM): od 288 700 zł
  • CLS 300 d 4MATIC (265 + 20 KM): od 313 800 zł
  • CLS 400 d 4MATIC (330 KM): od 406 900 zł
  • CLS 350 (299 +14 KM): od 299 000 zł
  • CLS 450 4MATIC (367 + 22 KM): od 405 700 zł
  • CLS 53 4MATIC+ (435 + 22 KM): od 504 700 zł

Standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje m.in. pakiet AMG dla nadwozia i wnętrza, 19-calowe obręcze, wysokowydajne reflektory LED, integrację smartfona, dwustrefową klimatyzację automatyczną, aktywnych asystentów układu hamulcowego i pasa ruchu, nawigację, kamerę cofania, bezprzewodową ładowarkę smartfona oraz skórzaną tapicerkę.

Nabywcy maja do wyboru korzystnie wycenione pakiety dodatków z najchętniej wybieranymi opcjami (Advanced, Premium oraz Premium Plus), a także pakiety stylistyczne Night.

Nowością w ofercie jest wariant CLS 300 d 4MATIC z techniką łagodnej hybrydy. Jego czterocylindrowy silnik wysokoprężny (OM 654 M) współpracuje z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) drugiej generacji i 48-woltową instalacją elektryczną. Moc maksymalna wynosi 195 kW (265 KM) plus 15 kW (20 KM) z jednostki elektrycznej. 

Najnowsze

Paula Lazarek

Co łączy Porsche i europejską scenę hip-hopową?

Porsche, wspólnie z dziennikarzem muzycznym Niko Hülsem, prezentuje nową książkę: „Hip-Hop Culture – A Road Trip through Europe”.

212-stronicowy przewodnik turystyczno-kulturalny stanowi kontynuację serii „Back to Tape” i ukazał się jako wydanie magazynu „Christophorus”, przygotowane przez wydawnictwo Delius Klasing Verlag. To nowe spojrzenie na rozwój hip-hopowej kultury młodzieżowej w europejskich miastach. Na łamach książki wystąpiło 17 artystów z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Danii – a każdy z nich w ciągu ostatnich 25 lat wniósł znaczący wkład w rozwój sceny hip-hopu. Książka jest dostępna online w cenie 24,90 euro; Porsche i Niko Hüls przekażą cały dochód z jej sprzedaży organizacji non-profit Viva con Agua.

To książka, która stanowi zaproszenie do otwartego, pozytywnego poznawania europejskiej kultury hip-hopowej – z całą jej różnorodnością” – powiedział Niko Hüls, wydawca hip-hopowego magazynu „Backspin”. W latach 2018 i 2020 autor, we współpracy z producentem sportowych aut ze Stuttgartu, wybrał się na samochodową wycieczkę po Europie i z bliska obserwował sceny lokalnych twórców działające m.in. w Berlinie, Paryżu, Barcelonie, Kopenhadze oraz Londynie. Koncepcja opowiadania historii obejmuje nie tylko książkę, ale i dwa filmy dokumentalne, a także specjalnie dostosowane treści w mediach społecznościowych: na Instagramie, Twitterze, TikToku oraz w Spotify. Współpraca Porsche i Niko Hülsa zdobyła już ponad 20 prestiżowych nagród z branży komunikacji i mediów. Teraz wkracza w nowy rozdział.

Przewodnik turystyczno-kulturalny przedstawia sylwetki gwiazd hip-hopu, takich jak Kool Savas (Berlin), Lord Esperanza (Paryż), Edson Sabajo (Amsterdam), Falsalarma (Barcelona), Lars Pedersen (Kopenhaga) oraz Flying Steps (Berlin), i łączy je z miejscami, które każdy fan hip-hopu i dalekich podróży powinien odwiedzić. Książkę wzbogacają wywiady oraz opowieści na temat wpływu kultury młodzieżowej na europejskie społeczeństwo, modę uliczną, a także na rozwoju rapu i hip-hopu w odpowiedzi na codzienne przypadki rasizmu i ksenofobii. Książka koncentruje się na wartościach takich jak szacunek, pionierski duch oraz integracja.

Cały dochód ze sprzedaży książki Porsche i Niko Hüls przekażą na rzecz organizacji non-profit Viva Con Agua. Jej misją jest zapewnienie wszystkim ludziom podstawowych warunków sanitarnych oraz dostępu do czystej wody pitnej. Wspierając inicjatywę WASH (woda, urządzenia sanitarne, higiena), jak dotąd Viva Con Agua poprawiła zaopatrzenie w wodę w wielu krajach świata, w tym w Ugandzie, Etiopii, Mozambiku i RPA.

Najnowsze

Paula Lazarek

Ford Puma ST vs. Puma RC – zobaczcie samochodowy pojedynek Dawida z Goliatem!

W emocjonującym filmie opublikowanym przez Forda, Puma ST – pierwszy SUV przygotowany dla Europejczyków przez Ford Performance – staje w świetle reflektorów do pełnego dramaturgii pojedynku z małą, ale potężną wersją… samej siebie.

Puma ST vs. Puma RC to emocjonujący wyścig z czasem, w którym prowadzony przez gwiazdę motorsportu Louise Cook kompaktowy SUV Puma ST o mocy 200 KM zmierzy się ze zdalnie sterowaną repliką RC w skali 1/10, prowadzoną przez Lee Martina, profesjonalnego kierowcę zdalnie sterowanych modeli klasy RC.

Pojedynek, kręcony na kultowym torze wyścigowym Brands Hatch w Wielkiej Brytanii, okazał się prawdziwym testem zwrotności Pumy ST. Pełnowymiarowa Puma ST, korzystająca z zaawansowanych podzespołów sportowych, poprawiających jej zdolności pokonywania zakrętów, może okrążyć 1,9-kilometrowy tor Brands Hatch Indy Circuit w czasie około 60 sekund.

Tymczasem mała Puma ST RC w skali 1/10 musi pokonać trzy okrążenia 220-metrowego toru kartingowego Brands Hatch, który jest dokładną repliką pełnowymiarowego toru Indy Circuit, imitującą w mniejszej skali jego sześć trudnych zakrętów. Oczekiwany czas okrążenia wynosił dla zminiaturyzowanej Pumy ST około 20 sekund, zawody wymagały więc pełnej sprawności zarówno samochodów, jak i kierowców, co doprowadziło do emocjonującego finału.

Przeciwnicy

Puma ST – innowacyjny SUV Forda, prezentujący słynną dynamikę, dopracowaną przez zespół Ford Performance, jest napędzany 1,5-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost o mocy 200 PS i przyspiesza od 0-100 km/h w 6,7 sekundy.

Sportowe rozwiązania techniczne, takie jak wyjątkowy w tym segmencie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania oraz unikalne parametry zawieszenia i układu kierowniczego, zapewniają wyjątkowe reakcje na zakrętach. Wśród zmiennych trybów jazdy dostępny jest tryb torowy, który dostosowuje właściwości dynamiki pojazdu, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń i najczystsze wrażenia z jazdy.

Aby zapewnić Pumie ST jak największe szanse na zwycięstwo, za kierownicą zasiadła brytyjska zawodniczka rajdowa Louise Cook, która jest zdobywczynią Pucharu FIA w klasie produkcyjnych samochodów z napędem na jedną oś, a także tytułu mistrzyni w klasyfikacji kobiet brytyjskich mistrzostw rajdowych.

Jedyny w swoim rodzaju, zbudowany na zamówienie model w skali 1:10, opracowany specjalnie na potrzeby wyścigu przez brytyjską firmę Designworks, to Puma ST RC, oparta na platformie ARC R12FF. Model wykorzystuje silnik elektryczny o mocy 402 W i osiąga prędkość 80 km/h.

Model Puma ST RC jest precyzyjnie wykonaną repliką pełnowymiarowego pojazdu, ma także – jak pierwowzór – napęd na przednie koła. Do wykonania lekkiej karoserii posłużył wytrzymały polistyren (HIPS), a formę odwzorowano dzięki cyfrowym danym inżynieryjnym, zeskanowanym z prawdziwego samochodu i komputerowo sterowanej frezarce.

Szczegóły, w tym miniatury kół, lusterek bocznych i wycieraczek zostały wydrukowane w najdrobniejszych szczegółach na drukarce 3D. Nawet nadwozie polakierowano akrylowym lakierem  Mean Green na bazie wody, identycznym jak stosowany w seryjnym modelu SUV.

Lee Martin jest profesjonalnym kierowcą zdalnie sterowanych modeli RC, który ma na swoim koncie sześć tytułów mistrza Europy i 13 tytułów mistrza Wielkiej Brytanii.

Najnowsze