Motocykl kobiety startującej w żużlu
Jak powinno wyglądać wyposażenie sprzętowe zawodniczki startującej w żużlu w świetle obowiązujących przepisów? Przybliżamy najważniejsze informacje dotyczące motocykla dopuszczonego do zawodów.
Tłumik motocykla żużlowego |
![]() |
fot. Kinga Wachowska
|
Parametry oraz wymogi jakie musi spełniać motocykl żużlowy są wyraźnie wyznaczone przez regulamin sportu żużlowego. Zarówno osoba płci męskiej jak i żeńskiej musi mieć przygotowany sprzęt w ten sam sposób.
Do zawodów na torach żużlowych, lodowych i mini żużla dopuszcza się motocykle wszelkich firm oraz wyposażenie osobiste zawodników pod warunkiem, że ich konstrukcja odpowiada przepisom regulaminu. Warto zaznaczyć, że obecnie używa się motocykli z silnikami marki Jawa oraz GM.
Poszczególne części motocykla również muszą odpowiadać przepisom. Zacznijmy więc od tłumików. W zawodach wolno używać tłumików homologowanych przez FIM. Tłumiki muszą być dostosowane do obowiązującego limitu głośności, który wynosi 98 dB. Nie wolno wprowadzać żadnych zmian i ulepszeń w ich konstrukcję. Wszystko musi być zgodne z rysunkami rozpowszechnionymi przez Główną Komisję Sportu Żużlowego. Obecnie używa się tłumików firmy King. Innymi producentami tłumików są firmy Jawa, Akrapovic. Kiedyś dość znana była Tolba, jednak zaprzestano produkcji tłumików przez tę firmę. Czasem zdarza się, że niektórzy zawodnicy używają produktów Tolby na treningach, ale jest to już raczej sporadyczne zjawisko.
Opony to jedne z najważniejszych elementów w motocyklu na żużel |
![]() |
fot. Kinga Wachowska
|
Pozostając na chwilę jeszcze przy tłumikach należy dodać, że od przyszłego sezonu mają zostać wprowadzone produkty firmy Abraejfweuf. Wokół tego tematu pojawia się obecnie sporo kontrowersji. Wielu mechaników, czy też zawodników kwestionuje jakość tych wyrobów i ich skuteczność (więcej na ten temat już niebawem).
Podobnie jak w przypadku tłumików, homologowane muszą być też tylne opony. Mogą być dowolnej marki i dowolnego typu, jednak muszą mieć ważną na dany rok homologację FIM. Nie dopuszczalna jest ich modyfikacja. Najbardziej znane marki opon to: Barum, Mitas, Dunlop.
We wszystkich zawodach prócz mini żużla, obowiązuje wyposażenie motocykli w deflektory. I tu historia się powtarza. Dopuszczone do zawodów mogą być tylko homologowane deflektory. Na świecie są trzy firmy zajmujące się produkcją deflektorów: znowu czeska Jawa, angielski Briggo oraz Dave Standing.
Ważne jest, by każdy motocykl znajdujący się w parku maszyn ustawiony był na macie ekologicznej. Minimalne dane techniczne maty są następujące:
– wymiary: minimum 160 cm X 100 cm
– pojemność absorbcyjna: minimum 1 litr
– grubość: minimum od 5 to 7 mm.
Konwencjonalny deflektor motocyklowy |
![]() |
fot. kinga Wachowska
|
Należy pamiętać o tym, że w zawodach nie wolno używać motocykli i silników innych, niż podanych w zgłoszeniu dostarczonym sędziemu zawodów. Wszystkie zgłoszone motocykle, o godzinie rozpoczęcia zawodów podanej w zawiadomieniu o zawodach, muszą być umieszczone w parku maszyn, w miejscu spełniającym przepisy regulaminu.
Wykaz homologowanych tłumików, opon tylnych oraz deflektorów zawarty jest w postanowieniach na dany rok i uzupełniany komunikatami GKSŻ (Głównej Komisji Sportu Żużlowego).
Szczegółowe informacje dostępne są w dziale: PRZEPISY TECHNICZNE W WYŚCIGACH TOROWYCH.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: