25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé
Ciekawa historia kultowego już w Polsce auta - oto Opel Calibra.
Po sukcesach modeli Manta, Opel GT i Monza przyszła kolej na smukłą Calibrę, która debiutowała podczas Salonu Samochodowego (IAA) we Frankfurcie w 1989 r., dokładnie 25 lat temu. Najlepszy współczynnik oporu powietrza spośród samochodów produkowanych seryjnie, niezależne zawieszenie kół i oś tylna z wahaczami skośnymi, opcjonalny napęd na cztery koła oraz supernowoczesne silniki benzynowe z katalizatorami pracującymi w układzie zamkniętym montowane w standardzie – wszystkie te cechy sprawiały, że była to wyjątkowo innowacyjna koncepcja, znacznie wyprzedzająca swoje czasy. Zalety Calibry zostały docenione w 1990 r., gdy zdobyła najbardziej prestiżową niemiecką nagrodę motoryzacyjną – Golden Steering Wheel.
Galeria zdjęć modelu Opel Calibra tutaj.
Montowany w wersji bazowej dwulitrowy silnik o mocy 85 kW/115 KM rozpędzał opływowego mistrza świata do maksymalnej prędkości 203 km/h, zaś silnik o mocy 150 KM z czterema zaworami na cylinder – aż do 223 km/h. Mimo tak imponujących osiągów Calibra 16V zużywała jedynie 7,7 l paliwa na 100 km w cyklu mieszanym. Innymi słowy – model ten wyróżniał się wszystkimi cechami typowymi dla marki Opel: sportową stylistyką, doskonałymi osiągami i ceną bazową wynoszącą zaledwie 33 900 niemieckich marek.
| Opel Calibra | 
![]()  | 
| fot. Opel | 
Atrakcyjne ceny są od zawsze nieodłączną cechą samochodów typu coupé opracowanych w Rüsselsheim. W legendarnej Mancie skorzystano z technologii stosowanych podczas produkcji seryjnej Opla Ascona, natomiast w Calibrze w podobny sposób użyto rozwiązań opracowanych dla Opla Vectra. W rezultacie Manta i Calibra stały się samochodami marzeń dostępnymi za niewielkie pieniądze. Dzięki atrakcyjnemu połączeniu sportowego charakteru z przystępną ceną i niezawodnością, oba modele zyskały miano kultowych pojazdów coupé i do dziś są rozchwytywanymi klasykami.
Lekcja stylizacji: funkcja warunkuje formęOpel Calibra łączył w sobie fascynującą stylistykę z wyważoną aerodynamiką i praktycznością w codziennym użytkowaniu. Szeroko otwierająca się tylna klapa umożliwiała łatwy dostęp do wielofunkcyjnego, 980-litrowego bagażnika. Mimo nadwozia typu coupé długi rozstaw osi Calibry sprawiał, że wszyscy czterej pasażerowie auta mieli wystarczająco dużo miejsca i komfortu. Bogaty standardowy pakiet wyposażenia obejmował wspomaganie kierownicy, pięciostopniową przekładnię z krótkim przełożeniem biegów, system audio z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. W skład wyposażenia dodatkowego wchodziły m.in. klimatyzacja, czterostopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz elektryczny szyberdach.
Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo
Już w fazie projektowania Calibry inżynierowie Opla zwrócili  szczególną uwagę na bezpieczeństwo pieszych, które dzisiaj jest jednym  z kluczowych zagadnień. Przełomowe cechy auta, takie jak opływowy  kształt nadwozia, zaokrąglone krawędzie, ukryte wycieraczki szyby  przedniej i zamaskowane dachowe listwy ściekowe, wywarły istotny wpływ  na przyszłą sztukę projektowania pojazdów.
Elektroniczny układ ABS i nowe lampy przednie w kształcie elipsy o większym natężeniu i mniejszym rozproszeniu światła oraz ostrym kontraście podniosły poziom bezpieczeństwa czynnego. Szerokie, zgrabnie zintegrowane z karoserią zderzaki – przedni i tylny – zostały zaprojektowane tak, by w razie wypadku znacząco stłumić siłę uderzenia.
| Opel Calibra | 
![]()  | 
| fot. Opel | 
Najważniejsze modele: coś dla każdego
Podczas debiutu Calibry w 1990 r. klienci mogli wybrać pomiędzy  opcjonalnym napędem na wszystkie koła a standardowym napędem na przednie  koła. Oba układy współpracowały z dwulitrowym silnikiem benzynowym.  Calibra 4×4 zachwycała doskonałą przyczepnością, znakomitą stabilnością  hamowania i wyjątkowo bezpiecznym prowadzeniem.  Auto z takimi atrybutami zdecydowanie zasługiwało na mocniejszy silnik,  dlatego w marcu 1992 r. Opel wprowadził do sprzedaży Calibrę Turbo,  której bardzo konkurencyjna cena – 49 800 marek niemieckich – wywołała  spore poruszenie na rynku. Pakiet standardowy tej wersji obejmował napęd  na cztery koła, sześciostopniową skrzynię biegów, sportowe siedzenia  i 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z szerokimi oponami 205/50.  Najbardziej imponującym elementem wyposażenia modelu był jednak  dwulitrowy silnik turbo o mocy 204 KM (150 kW), którego przedstawiony  graficznie moment obrotowy tworzył krzywą przypominającą płaskowyż Góry  Stołowej znajdującej się w Kapsztadzie.
Calibra Keke Rosberg Edition to kolejny legendarny model. Niedługo przed rozpoczęciem niemieckiej serii wyścigowej Deutsche Tourenwagen Masters (1993/94) Opel wprowadził do sprzedaży nową Calibrę 2.5 V6 o mocy 125 kW/170 KM, a także warianty wyposażone w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik, z nadwoziem w biało-żółtych barwach wyścigów DTM. Klienci, którzy wybrali Calibrę Cliff Motorsport Edition, w maju 1996 r. pozostawili resztę daleko w tyle. Wersję pomalowano identycznie jak samochód wyścigowy, w którym na zakończenie sezonu Manuel Reuter wygrał dla Opla mistrzostwa ITC, będące następnym wydaniem wyścigów DTM, z tym że o statusie mistrzostw świata. Dopuszczony do jazdy po drogach model Cliff miał o 20 mm niższe sportowe podwozie, obręcze kół ze stopów lekkich BBS (7J x 16) i cenę niższą o 3.601 marek niemieckich.
| Opel Calibra | 
![]()  | 
| fot. Opel | 
Grand finale: wersja Last Edition
Zaledwie rok po sukcesach w wyścigach ITC Calibra wyjechała  na ostatnią prostą, tym razem prowadzącą do zakończenia jej produkcji.  Ostatni rozdział w historii Calibry, która od 1990 r. znalazła 222 tys.  nabywców, należał do specjalnej wersji limitowanej Last Edition.  Wyposażony w sportowe podwozie, felgi BBS, skórzane wykończenie  i klimatyzację model był obecny w sprzedaży do końca kwietnia 1997 r.  W Calibrze Last Edition montowano dwa rodzaje silników: 2,5-litrowy V6 lub dwulitrowy, czterocylindrowy o mocy 136 KM/100 kW.
Oficjalne zakończenie produkcji modelu nastąpiło 29 sierpnia 1997 r. W ciągu siedmiu lat w głównym zakładzie w Rüsselsheim oraz w fińskiej fabryce Valmet w Uusikaupunki wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla Calibra. W związku z dużym popytem na model w 1990 r. zwiększono wielkość produkcji z planowanych 20 tys. do 60 tys. jednostek, z czego część wyprodukowano w Valmet Automotive.
Calibra cieszyła się największym zainteresowaniem w Niemczech, Zjednoczonym Królestwie, Hiszpanii, Francji i we Włoszech. Bazowy model o mocy 115 KM, którego wyprodukowano ponad 130 tys. sztuk, przodował w wielkości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasował się wariant z dwulitrowym silnikiem o mocy 150 KM – jego wielkość produkcji przekroczyła 61 tys. egzemplarzy.
Ostatnia z linii montażowej zjechała czarna Calibra Last Edition z dwulitrowym, czterozaworowym silnikiem. Obecnie Opel Classic z chęcią prezentuje model na wielu pokazach youngtimerów, gdzie piękne coupé niezmiennie staje się ulubieńcem publiczności.
Najnowsze
- 
                                                
                                                    
	Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. - 
                                                
                                                    
	Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
 - 
                                                
                                                    
	Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
 - 
                                                
                                                    
	Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
 - 
                                                
                                                    
	Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
 



	
	
	
	
	
Zostaw komentarz: