
Mercedes-Benz SL serii R 107 – ten fascynujący roadster ma już 50 lat!
R 107 był produkowany od 1971 do 1989 r. W tym czasie regularnie go aktualizowano, przeprowadzając liftingi i wprowadzając nowe silniki. Żaden inny Mercedes z wyjątkiem Klasy G nie utrzymał się w produkcji tak długo.
Od strony konstrukcyjnej 350 SL wprowadzony na rynek 50 lat temu miał niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem, SL-em serii W 113 zwanym „Pagodą”. Przy budowie nowej generacji modelu projektanci skorzystali z rozwiązań stosowanych w ówczesnych autach osobowych z gwiazdą: np. przednie i tylne zawieszenie opierało się na architekturze z modeli „/8” klasy wyższej średniej. Z kolei jednostka V8 o pojemności 3499 cm3 i mocy 147 kW (200 KM) pochodziła z luksusowych Mercedesów 280 SE 3.5 serii W 111 (coupéi kabriolet) oraz serii W 108/109 (limuzyna).
Lista innowacji technicznych zastosowanych w nowym roadsterze obejmowała udoskonaloną koncepcję bezpiecznego nadwozia z niezależną konstrukcją ramy i podłogi, wykonaną z arkuszy o różnej grubości – by uzyskać określone zachowanie podczas wypadku, a także zbiornik paliwa, który z myślą o chronieniu go w razie kolizji zamontowano nad tylną osią. Ponadto do produkcji słupków A i ramy przedniej szyby wykorzystano wysokowytrzymałą stal, a samą szybę wklejono.
W ramach koncepcji bezpieczeństwa biernego zastosowano też nową czteroramienną, bezpieczną kierownicę oraz miękkie okładziny i deformowalne elementy w kabinie. Od marca 1980 r. SL R107 był wyposażony w układ ABS zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania,a od stycznia 1982 r. – w poduszkę powietrzną kierowcy i napinacze pasów (elementy te były dostępne jako wyposażenie dodatkowe).
W 1985 r. Mercedes-Benz po raz kolejny zaprezentował odnowioną gamę R 107. Oprócz niewielkich korektw wyglądzie zewnętrznym – z 15-calowymi kołami i zunifikowanym przednim spojlerem we wszystkich wersjach, a także ulepszenia przedniego zawieszenia (teraz z zerowym promieniem zataczania) główny nacisk położono na aktualizację gamy silników. Najważniejszym wydarzeniem dla wszystkich fanów samochodów aut z gwiazdą było wprowadzenie wersji 300 SL z sześciocylindrową jednostką o pojemności 3 litrów – wariant ten, o mocy 138 kW (188 KM), ożywił oznaczenie modelu, od którego rozpoczęła się historia SL-a.
Zupełną nowością była odmiana 420 SL (160 kW/218 KM). Mercedes-Benz 500 SL (180 kW/245 KM) otrzymał przeprojektowany silnik z elektronicznym układem zapłonowym i elektronicznie sterowanym mechanicznym wtryskiem paliwa. Najwyższe miejsce w portfolio serii R 107 zajął 560 SL z 5,6-litrową jednostką V8; był on jednak zarezerwowany na eksport do Ameryki Północnej, Japonii i Australii. Wszystkie wersje od tamtej pory oferowano z trójdrożnym katalizatorem pracującym w układzie zamkniętym.
Produkcja serii R 107 zakończyła się w sierpniu 1989 r., po ponad 18 latach. W tym okresie fabrykaw Sindelfingen zbudowała łącznie 237 287 tych zjawiskowych roadsterów. Dziś „stosiódemki” są poszukiwanymi klasykami: entuzjastów niezmiennie fascynuje ich połączenie luksusu i sportowego charakteru.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: