Niepozorni mocarze – Audi S1 i Audi S1 Sportback
Czy małe rzeczywiście musi oznaczać niezbyt... żwawe? Oczywiście, że nie. Wielu producentów udowodniło, że nawet najmiejsze samochody mogą uchodzić za sportowe. Audi prezentuje zatem S1 i S1 Sportback - dwa mocne klejnoty w gamie.
Audi S1 i S1 Sportback z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 231 KM i momencie obrotowym 370 Nm mają stały napęd na cztery koła quattro i przeprojektowane podwozie. Sprint do setki zajmuje im odpowiednio 5,8 lub 5,9 sekundy, a maksymalna prędkość to 250 km/h.
| Audi S1 |
![]() |
|
fot. Audi
|
Sercem napędu quattro jest wielopłytkowe sprzęgło umieszczone przy tylnej osi. Elektroniczna blokada sprzęgła z selektywnym rozkładem napędu na poszczególne koła, to jedna z funkcji systemu stabilizacji toru jazdy ESC. System posiada dwustopniową możliwość dezaktywacji i uzupełnia pracę sprzęgła wielopłytkowego, dodatkowo delikatnie przyhamowując koła będące po wewnętrznej stronie zakrętu. Współpraca obu systemów ma sprawiać, że pojazd jest bardzo zwrotny i stabilny.
W Audi S1 i S1 Sportback zmodyfikowano łożyska przegubów przedniego zawieszenia, co ma zwiększyć spontaniczną reakcję podczas skrętu. Z tyłu pojazdu, konstrukcję czterowahaczową zastąpiono osią z wahaczami zespolonymi, typową dla modeli A1. Jest ona sportowa i sztywna.
Powiększona pompa hamulcowa oraz dużych rozmiarów tarcze hamulcowe – przednie o średnicy 310 mm – mają zapewniajać dobre hamowanie. Na życzenie, czerwone zaciski hamulcowe kół przednich ozdabia się emblematem „S1”. Oba modele opuszczają fabrykę na kołach o średnicy 17 cali, z oponami w rozmiarze 215/40 R17. Opcjonalnie dostępne są 18-calowe obręcze z oponami 225/35 R18.
W autach zamontowano ksenonowe reflektory Xenon plus. Diodowe światła tylne otrzymały nową, poziomą stylizację. Wiele detali, przede wszystkim przedniego i tylnego zderzaka, progów i układu wydechowego, nabrało wyrazistości. Dzięki opcjonalnemu, zewnętrznemu pakietowi stylistycznemu quattro, obejmującemu np. spojler dachowy, samochody zyskały jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
| Audi S1 Sportback |
![]() |
|
fot. Audi
|
Wewnątrz zegary mają typowe dla modeli S ciemnoszare podziałki. Nakładki na pedałach wykonano ze szczotkowanej stali szlachetnej. Alternatywnie do montowanych seryjnie sportowych foteli, zamówić można siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami. Na życzenie, pojazd wyposażony w pakiet stylistyczny „wnętrze quattro”, zyskuje wyraźne kolorowe akcenty.
Audi S1 i S1 Sportback trafią do salonów sprzedaży w drugim kwartale 2014 roku. Dzięki systemowi Audi connect z telefonem pokładowym, w obu modelach dostępny jest internet. Pasażerowie, za pomocą punktu dostępowego Hotspot (WLAN) mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując swoje urządzenia mobilne. Z kolei kierowca, może korzystać w pojeździe z dopasowanych do jego potrzeb usług online Audi connect.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem


Zostaw komentarz: