Peugeot 405 T16 – sportowy wóz szyty na miarę lat 90.
Elegancki Peugeot 405 ze stałym napędem na cztery koła, silnikiem o mocy 220 KM i maksymalną prędkością 235 km/h, pojawił się na początku lat 90. w sportowej wersji T16. Był wówczas idealną propozycją dla tych, którzy szukali rodzinnego samochodu o wysokich osiągach.
Cofając się w czasie, można zobaczyć, że koncepcja sportowego samochodu o wysokich osiągach nie jest niczym nowym dla Peugeot. Na początku lat 90. ubiegłego wieku pojawiła się wybitnie sportowa wersja Peugeot 405. Już od swojego debiutu w 1987 roku Peugeot 405 miał zadatki na sportowy samochód, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana.
W 1993 roku wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do Peugeot 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 roku. Model pojawił się po legendarnym Peugeot 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku.
Peugeot 405 T16, napędzany 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett, rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi na cztery koła i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53% na przednią oś i 47% na tylną.
Aby nie zaburzyć linii samochodu i nie zniszczyć pięknego dzieła Pininfariny, projektanci tej wersji Peugeot 405 oszczędnie korzystali ze sportowych atrybutów. Nie ma więc poszerzonych nadkoli, które możemy zobaczyć na przykład w seryjnym 205 Turbo16. Samochód zachowuje elegancką sylwetkę.
Uwagę przyciągają jedynie pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich o średnicy 16” (a nie 15”) oraz montowany w standardzie system mycia reflektorów, po którym pasjonaci bezbłędnie rozpoznawali tę wersję już na pierwszy rzut oka. Z poprzedniego modelu Peugeot 405 Mi16, Peugeot 405 T16 przejął dolną część nadwozia, przedni i tylny zderzak oraz spojler, który został zmieniony dla lepszej aerodynamiki. Wizytówką modelu jest oznakowanie umieszczone na klapie bagażnika. Oprócz nazwy modelu pojawiają się czerwone znaki „T16”.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: