
Sprawne hamulce to bezpieczna jazda. Kiedy jest najlepszy czas na ich kontrolę?
Nieprzewidziane sytuacje na drodze zdarzają się właściwie co chwilę. To dlatego niezwykle ważne jest zachowanie ostrożności i skupienie się na jeździe. Jednak nawet najszybsza reakcja będzie niewystarczająca, gdy zawiedzie układ hamulcowy.
Kiedy jest najlepszy czas na kontrolę układu hamulcowego? Odpowiedź jest prosta: zawsze!
Poziom płynu, stan tarcz, klocków, zacisków i przewodów hamulcowych – te elementy muszą być bez zarzutu, bo od tego zależy bezpieczeństwo nie tylko nasze, ale i wszystkich innych uczestników ruchu drogowego – mówi Paweł Zaborowski z warsztatu w Białymstoku. Nie ulega wątpliwości, że w chłodne miesiące, gdy warunki na drodze są znacznie gorsze, układ hamulcowy poddawany jest trudniejszym próbom. Dlatego zanim na dobre w pogodzie zagoszczą deszcze i przymrozki, warto przyjrzeć się temu, jak działają hamulce w naszym aucie.
Najłatwiej jest sprawdzić ilość płynu hamulcowego. Tę czynność można wykonać nawet samodzielnie – wystarczy zerknąć na oznaczenie na zbiorniku.
Jeśli znajduje się on „pod kreską”, to niezbędne jest uzupełnienie. Dolewany preparat musi być zgodny z zaleceniami producenta samochodu. Ma też spełniać odpowiednią normę klasyfikacji. Na płynie nie warto oszczędzać. Zamienniki niepewnej jakości nie zastąpią sprawdzonych, renomowanych środków. Jeśli jednak niezbędna okaże się wymiana płynu – zdecydowanie nie powinno się robić tego „domowym sposobem”, zwłaszcza w przypadku nowszych modeli samochodów. A warto pamiętać, by płyn wymieniać średnio co dwa lata, bo stary płyn traci swoje właściwości i jest po prostu mniej skuteczny.
Klocki hamulcowe – to element wpływający na działanie układu. Na rynku dostępne są klocki o różnej twardości oraz przeznaczone do jazdy zwykłej lub wyczynowej. To specjalista stwierdzi, jakie powinniśmy zamontować. Regularna wymiana klocków hamulcowych powinna zapewnić nam bezpieczną i komfortową jazdę.
Tarcze hamulcowe nie wymagają tak częstych wymian jak klocki, co nie oznacza jednak, że można o nich zapominać. Podczas kontroli ich stanu specjaliści sprawdzą przede wszystkim ich grubość. Zbyt cienka tarcza szybciej się nagrzeje, przez co hamowanie będzie mniej skuteczne, a sama część ulegnie uszkodzeniu.
Podstawową zasadą przy wymianie tarcz jest to, że wraz z nimi zamontować należy nowe klocki. Wymienia się także zawsze obie tarcze z tej samej osi. Tu także specjalista z warsztatu dobierze odpowiedni rodzaj tarcz – pełne, wentylowane czy z nacięciami. Uwagę trzeba zwrócić także na przewody hamulcowe. Guma, z której są wykonane, z wiekiem parcieje i przy gwałtownym hamowaniu może pęknąć.
Podsumowując – sprawność elementów układu hamulcowego to przepis na bezpieczne hamowanie. Nie wolno zapominać także o systemach bezpieczeństwa wspomagających ten układ – takich jak ABS czy ESP. Pamiętajmy, żeby regularną kontrolę hamulców wpisać w harmonogram dbania o auto. W końcu bezpieczeństwo jest dla wszystkich kierowców i pasażerów zdecydowanym numerem 1.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Zostaw komentarz: