
Prawie co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził po alkoholu. Czy możemy w ogóle czuć się bezpieczni na drodze?
W 2019 r. policja zatrzymała prawie 111 000 nietrzeźwych kierowców. Liczba ta jednak nie oddaje w pełni skali zjawiska. Badanie AlcoSense Laboratories wskazuje, że co drugi Polak zna kogoś, kto prowadził samochód po spożyciu alkoholu. Co więcej, w połowie tego typu przypadków kierowcy po kieliszku nie ponieśli żadnych konsekwencji swoich czynów...
Aż 52% uczestników badania przyznało, że zna osobę, która wsiadła za kierownicę po spożyciu alkoholu. Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące najmłodszej grupy. W przypadku osób w wieku 18−24 lat ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi prawie 65%. Te liczby pokazują, że skala zjawiska pijanych kierowców na drogach może być znacznie większa niż wskazywałyby na to oficjalne statystyki.
Jak zadeklarowali ankietowani, w prawie sześciu na dziesięć takich przypadków nieodpowiedzialnych kierowców nie spotkała żadna kara. Prawie 60% respondentów stwierdziło też, że spotkało się na drodze z nietrzeźwym kierowcą lub takim, który sprawiał wrażenie bycia pod wpływem alkoholu. Taki obraz sytuacji może sugerować, że częste kontrole trzeźwości na polskich drogach − prawie 17 milionów w ubiegłym roku − nie są wystarczająco odstraszające dla wszystkich łamiących prawo. Policja wykonuje mnóstwo pracy: średnio 46 tysięcy kontroli dziennie. Jednak najwyraźniej potrzeba zmiany myślenia kierowców, którzy decydują się na wejście za kierownicę po wypiciu z przeświadczeniem, że „jakoś to będzie”.
Niewątpliwie w rzeczywistości na drogach jest więcej pijanych kierowców niż mówią to policyjne statystyki. Niestety wielu z nich unika odpowiedzialności. Swoje zachowanie tłumaczą krótkim dystansem do przejechania czy brakiem świadomości bycia ponad dopuszczalnym limitem. Na to jednak nie ma żadnego usprawiedliwienia. Potrzebna jest ciągła edukacja i wzrost kontroli społecznej – komentuje Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories. W tym kontekście pozytywna jest statystyka gotowości do zatrzymywania nietrzeźwych kierujących. Prawie sześciu na dziesięciu respondentów zadeklarowało, że powstrzymałoby taką osobę przed odjazdem i powiadomiłoby policję.
Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w dniach 30 czerwca – 3 lipca 2020 roku, na reprezentatywnej grupie 1045 polskich respondentów.
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Zostaw komentarz: