Louise Aitken-Walker, mistrzyni rajdów
Brytyjka Louise Aitken-Walker początek swojej kariery zawdzięcza pomysłowości braci, ale dalsze osiągnięcia – już wyłącznie własnemu uporowi i pasji.
Historia Louise rozpoczęła się wówczas, gdy jako 19-latka wzięła udział w sponsorowanej przez Forda rywalizacji „Find a Lady Driver”. Był 1979 rok i Louise została zapisana na listę przez braci. Po dwóch latach zdobywania szlifów w motosporcie młodziutka zawodniczka wystartowała w swoim debiutanckim rajdzie – Lombard RAC Rally, gdzie zajęła 19. miejsce. Potem przyszły bardziej znaczące sukcesy: wygrana w kategorii Group One podczas Narodowych Mistrzostw Wielkiej Brytanii w 1982 i Coupe des Dames podczas rajdu Monte Carlo w 1983. W tym samym roku została również wybrana do brytyjskiej rajdowej ekipy juniorów, a także stała się pierwszą kobietą, która wygrała krajową rundę mistrzostw w Wielkiej Brytanii.
| Louise Aitken-Walker |
![]() |
| fot. FIA |
W 1984 roku zajęła w mistrzostwach trzecie miejsce i podpisała kontrakt z Peugeotem. Zdobyła Ladies Trophy w rajdzie Lombard RAC i trzecie miejsce podczas British Open Championship. W 1987 roku wygrała wszystkie pięć wyścigów w British Open, zdobywając maksymalną liczbę punktów. Magazyn „Autosport” okrzyknął Louise „kierowcą roku”. Jej pozycja w gronie zawodników rajdowych ostatecznie się umocniła. W 1989 roku zwyciężyła w swojej klasie podczas wyścigów samochodów turystycznych na torach Silverstone i Thruxton, została również mistrzynią rajdową Europy. Minęło ćwierć wieku od chwili, gdy ten tytuł ostatni raz przypadł Brytyjce.
W 1990 roku przed Louise otworzyła się możliwość wejścia do drużyny GM Eurosport i wzięcia udziału w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Louise zdobyła po raz drugi „Coupe des Dames” w Monte Carlo i puchar kobiecy w rajdach Nowej Zelandii, Australii i Włoch. O mały włos postradałaby życie podczas tragicznej kraksy w Portugalii, kiedy jej samochód wpadł do jeziora, jednak szybko stanęła na nogi i wróciła do rywalizacji, wygrywając kolejny tytuł. Zwyciężyła w Mistrzostwach Świata Kobiet FIA, a jej osiągnięcie zostało docenione przez Guild of Motor Writers, które nadało jej miano „kierowcy roku”, oraz przez BBC, od którego otrzymała nagrodę Good Sport dla osobowości roku.
![]() |
|
fot. FIA
|
W 1992 roku Louise ukończyła Lombard RAC na 10. miejscu, zwyciężając w kategorii kobiet po raz czwarty i okazując się najlepszym brytyjskim kierowcą w stawce. Otrzymała wówczas nagrodę „Jim Clark Memorial Trophy”, przyznawanej Szkotom za wybitne osiągnięcia w motosporcie. Przeszła na sportową emeryturę w 1993 roku. Dziewięć lat później stała się jednym z 50 członków szkockiej Sports Hall of Fame, zaś w 2008 roku wzięła udział w rajdzie Colin McRae Forest Stages, rozgrywanym w Perth i będącym rundą rajdowych mistrzostw Szkocji. Louise zasiadła wówczas za kierownicą klasycznego Talbota Sunbeam Lotus. Obecnie zajmuje się kształceniem kolejnych pokoleń zawodników rajdowych.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?


Zostaw komentarz: