Łódź jako pierwsze miasto w Polsce analizuje potencjał elektryków – zarówno osobówek, jak i autobusów
Czy użytkowanie pojazdów elektrycznych w miastach może być jednocześnie przyjazne dla środowiska i efektywne ekonomicznie? W 15 tygodni 6 samochodów pokona 10 tysięcy kilometrów, w trakcie których zostanie wykonanych 20 tysięcy różnych pomiarów i poznamy odpowiedź na to pytanie.
PSPA wspólnie z Miastem Łódź, w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności”, zainicjowało projekt badawczy związany z sektorem e-mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Celem badania „ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji. Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, powiedział:
Projekt ELAB to kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu ze szczególnym naciskiem na transport ostatniej mili. Badanie realizujemy we współpracy z szeregiem partnerów branżowych z różnych sektorów biznesu oraz z Miastem Łódź w ramach utworzonego wspólnie „Laboratorium Nowej Mobilności”. To inicjatywa składająca się z wielu projektów, której nadrzędnym celem jest popularyzowanie rozwiązań zeroemisyjnych w przestrzeni miejskiej. ELAB to jeden z takich projektów.
Przeczytaj też: „Laboratorium Nowej Mobilności” – tak rozwija się elektromobliność w Polsce
Wyniki badania posłużą do porównania całkowitych kosztów posiadania samochodów elektrycznych i spalinowych, oceny ich wpływu na środowisko, a także analizy potencjału elektryfikacji firmowych flot. Projekt ma także pozwolić ustalić między innymi wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów, porównać wiele wariantów instalowanej infrastruktury oraz ocenić potencjał wdrożeniowy stacji ładowania zintegrowanych z oświetleniem miejskim.
Projekt zakłada, że zarówno do floty samochodów jeżdżących dla Urzędu Miasta Łodzi, jak i do miejskich spółek i jednostek, np. do ZWiK czy ZDIT, trafią pojazdy elektryczne, jak i te konwencjonalne. Przez trzy tygodnie każde z nich będzie z osobna „testowane” i porównywane. Dzięki odpowiednim nadajnikom zainstalowanym w pojazdach będzie można monitorować i porównać między innymi zużycie energii czy poziom spalania. W sumie wykonanych zostanie 20 tysięscy pomiarów. Testowane będą zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze.
Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łódź, wyznała:
My się elektromobilności nie boimy. W końcu to my, Łódź, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy specjalne piktogramy informujące, że auta elektryczne mają przywilej jeżdżenia po buspasach. Daliśmy też bardzo atrakcyjne warunki dla firm, które chcą budować 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych w całym mieście. Kupujemy też pierwsze 17 autobusów elektrycznych. Elektromobilność wchodzi więc wielkimi krokami do Łodzi.
Do badania Renault Polska dostarczyło samochody elektryczne (osobowe Zoe, a także dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master).
Wybrani partnerzy PSPA będą użytkować i porównywać pojazdy Renault przy realizacji celów związanych z bieżącą działalnością przedsiębiorstw, w tym między innymi usług serwisowych oraz dostaw ostatniej mili.
Każdy z partnerów będzie eksploatował każdy z sześciu pojazdów przez okres minimum trzech tygodni. Łączny czas badania wyniesie 15 tygodni. Po zakończeniu fazy testowej, rozpocznie się etap analiz i opracowania raportu zawierającego wnioski ustalone na podstawie zgromadzonych danych. Oficjalne wyniki badania „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zostaną zaprezentowane w I kwartale 2021 roku.
Najnowsze
-
Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
Różne są sposoby zachęcania kierowców do przesiadki na samochody elektryczne, a jednym z nich jest możliwość korzystania z buspasów. Okazuje się, że nie wszędzie ten pomysł się sprawdza, ponieważ elektryków zrobiło się zbyt dużo. Władze zdecydowały więc o likwidacji tego przywileju. -
Znasz trik taksówkarzy na chłodzenie auta bez klimatyzacji? Używaj, nawet jak masz klimę
-
Zderzenie motocyklistów przed przejściem. „Znowu to pierwszeństwo pieszych”
-
Wjazd samochodem do lasu – zasada jest odwrotna niż na drogach. Dotyczy wszystkich
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Zostaw komentarz: