Systemy bezpieczeństwa ADAS – jak działają elektroniczni asystenci w samochodzie?
Zaawansowane systemy wspierania kierowców, wprowadzane do nowych samochodów, zapewniają coraz wyższy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Według raportu Komisji Europejskiej w perspektywie najbliższego dziesięciolecia technologie te mogą uratować ponad 10 500 osób biorących udział w zdarzeniach drogowych.
Według danych ERSO (Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu) od 40 do 60% europejskich kierowców przekracza na drodze dozwoloną prędkość. Liczne badania dowodzą zaś, że nawet drobna zmiana prędkości wpływa na stopień bezpieczeństwa jazdy. Dostosowanie prędkości do warunków na drodze ma ułatwić system Travel Assist.
Mechanizm pomaga kierowcy utrzymać się na pasie, zachować bezpieczną odległość od samochodu przed nim, dostosować trasę podróży do warunków drogowych, a nawet uzgodnić prędkość samochodu z obowiązującym limitem. W modelu Ateca technologia ta została zespolona z predykcyjnym tempomatem ACC.
Przyczepy kempingowe cieszą się w Europie rosnącą popularnością. Według danych European Caravan Federation w 2019 roku w samych tylko Niemczech zarejestrowano aż 26 941 nowych przyczep, zaś w czerwcu 2020 roku na rynku tym odnotowano wzrost rejestracji o 20% w porównaniu do miesięcznego wyniku rok wcześniej.
W odświeżonym modelu Seata zainstalowano dedykowany system Trailer Assist, który znacznie upraszcza jazdę do tyłu. Wystarczy, że kierowca włączy wsteczny bieg, naciśnie przycisk asystenta parkowania i wyznaczy kierunek skrętu przyczepy na ekranie wyświetlającym obraz kamery cofania. System wykona potrzebne ruchy kierownicą, pozostawiając w gestii kierowcy kontrolowanie prędkości oraz hamowanie.
Podczas kolizji priorytetową kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim podróżującym. W tym celu w nowym Seacie zamontowano system Pre-crash Assist. Jeśli czujniki wykryją zagrożenie zderzenia, program przygotuje pojazd i pasażerów na przyjęcie siły uderzeniowej.
Konsekwentnie wprowadzane systemy ADAS są kolejnym etapem prowadzącym do autonomicznej jazdy samochodów.
Najnowsze
-
Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
Różne są sposoby zachęcania kierowców do przesiadki na samochody elektryczne, a jednym z nich jest możliwość korzystania z buspasów. Okazuje się, że nie wszędzie ten pomysł się sprawdza, ponieważ elektryków zrobiło się zbyt dużo. Władze zdecydowały więc o likwidacji tego przywileju. -
Znasz trik taksówkarzy na chłodzenie auta bez klimatyzacji? Używaj, nawet jak masz klimę
-
Zderzenie motocyklistów przed przejściem. „Znowu to pierwszeństwo pieszych”
-
Wjazd samochodem do lasu – zasada jest odwrotna niż na drogach. Dotyczy wszystkich
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Zostaw komentarz: