Shell Eco-Marathon w Rotterdamie
Pokonanie trasy z Rotterdamu do Moskwy na jednym litrze paliwa – niemożliwe? Niekoniecznie. Co roku podczas konkursu Shell Eco-Marathon Europe studenci z całej Europy biją kolejne rekordy wydajności zużycia paliwa.
W zaprojektowanych i zbudowanych przez siebie pojazdach wykorzystują zarówno konwencjonalne źródła energii, takie jak benzyna, olej napędowy, etanol i GTL, jak i alternatywne, m.in. wodór i prąd. W 2012 roku ulice holenderskiego miasta Rotterdam zmieniły się w tor wyścigowy, a zmagania obserwowało ponad 40.000 osób.
Tegoroczna, 29. edycja konkursu ponownie odbędzie się w Rotterdamie. W dniach 15 – 19 maja ponad 3000 studentów z 24 krajów podzielonych na 224 zespoły będzie rywalizowało w dwóch kategoriach: futurystycznej Prototype i konwencjonalnej UrbanConcept.
![]() |
| fot. Shell |
Zeszłoroczne zawody pokazały, jak nowa technologia może działać w sercu prawdziwego miasta. Uliczny tor, a na nim pięć ostrych 90-stopniowych zakrętów, zmusił uczestników rajdu do wykazania się dużą zręcznością i umiejętnością jazdy. Wyścig organizowany w sercu metropolii stanowił także nowe wyzwanie dla samych pojazdów, przyzwyczajonych do warunków torowych. Zawodnicy bez trudu jednak dostosowali się do nowych, miejskich warunków, starannie się przygotowując, wdrażając nowe strategie i ustanawiając niespodziewane rekordy wydajności paliwa.
W 2013 roku Shell Eco-Marathon stawia na połączenie rozwiązań solarnych i elektrycznych. Zmiana ta odzwierciedla kierunek, w jakim rozwijać się będzie branża motoryzacyjna, stawiając na pojazdy elektryczne i stwarzając większą konkurencyjność w kategorii „Battery Electric”.
Polska reprezentacja na torze w Rotterdamie
W tegorocznej edycji Shell Eco-Marathon, Polskę reprezentować będą następujące zespoły:
Eco CarPG- Koło Naukowe „Mechanik” Politechniki Gdańskiej,
Mietek Team- Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej
Smart Power- Wydział Mechaniczno- Technologiczny Politechniki Śląskiej,
Iron Wariors- Wydział Mechaniczny Politechniki Łódzkiej,
Elvic Team- Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,
Eco Zone 505- Koło Naukowe Inżynierii Materiałowej Politechniki Lubelskiej,
Green Arrow- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,
SIMR Team- Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej
SKAP- Studenckie koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Zostaw komentarz: