
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
81 nominowanych aut i wiele pytań, które nasuwa się członkom jury. Wśród rywalizujących modeli są samochody zarówno z Europy, jak i Korei, Japonii czy Chin. Przypominamy zasady konkursu Car of the Year Polska?
Konkurs Car of the Year Polska to najbardziej prestiżowe wyróżnienie w polskiej branży motoryzacyjnej. Od 7 lat jury złożone z doświadczonych dziennikarzy wybiera najlepszy nowy samochód dostępny na naszym rynku. W tym roku lista nominowanych jest rekordowo długa – to aż 81 modeli.
W jury zasiada 21 dziennikarzy z czołowych polskich redakcji motoryzacyjnych. Każdy z nich musi spełnić rygorystyczne kryteria – przede wszystkim jednak aktywnie testować nowe auta. Głosowanie jest niezależne, obiektywne i transparentne, a producenci nie mają wpływu na werdykt.
Zwycięzca zostanie ogłoszony 2 grudnia 2025 r., ale już teraz widać, że tegoroczna edycja będzie wyjątkowa – po raz pierwszy w historii chińskie marki dominują na liście nominowanych.
Chińska ofensywa: ponad połowa nominowanych to auta z Państwa Środka
W tym roku 43 z 81 nominowanych modeli pochodzi z Chin. To wyraźny sygnał, że azjatyccy producenci coraz śmielej wkraczają na europejskie rynki, w tym polski. Wśród chińskich marek znajdują się zarówno nowicjusze, jak i firmy z coraz większym doświadczeniem:
- BYD (Atto 2, Dolphin Surf, Seal 5 DM-i, Seal 6 DM-i, Sealion 7)
- Chery (Tiggo 7, Tiggo 8, Tiggo 9)
- Hongqi (H5, H9, HS3, HS5)
- MG (Cyberster, HS, ZS)
- Xpeng (G6, G9, P7)
- Leapmotor (C10, T03)
- Dongfeng (Box, Huge, Mage, Shine)
- BAIC (BJ30e, BJ60)
- Bestune (B70, T77 Pro, T90)
Czy chińskie auta mają szansę na zwycięstwo?
Chińskie marki coraz częściej konkurują z europejskimi i japońskimi producentami, oferując nowoczesne technologie, atrakcyjne ceny i długie gwarancje. Jednak wciąż budzą mieszane uczucia wśród polskich kierowców – głównie ze względu na obawy dotyczące jakości wykonania, trwałości i dostępności serwisu.
Jury Car of the Year Polska ocenia auta obiektywnie, ale też krytycznie. Chińskie modele często imponują wyposażeniem i designem, ale czy dorównują niemieckiej precyzji, japońskiej niezawodności czy francuskiej innowacyjności? To pytanie, na które odpowiedź poznamy dopiero po wszystkich testach.
Pozostałe nominowane marki: wielcy giganci nie odpuszczają
Oprócz chińskich producentów, w konkursie biorą udział modele z Europy, Korei, Japonii i USA. Wśród nich znajdziemy m.in.:
- Niemcy: Audi A6, Audi Q5, BMW 2 Gran Coupe, Mercedes CLA, Mercedes Maybach SL, Porsche Panamera, Porsche Taycan, Volkswagen Tayron, Volkswagen T-Roc
- Francja: Citroen C3 / C3 Aircross, DS N8, Peugeot 5008, Renault 4 E-Tech, Renault 5 E-Tech
- Japonia: Mazda 6e, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Subaru Forester, Suzuki e-Vitara, Toyota Land Cruiser, Toyota RAV4
- Korea: Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 9, Hyundai Staria, Kia EV3, Kia EV4
Nie zabrakło też elektrycznych nowości, takich jak Cupra Tavascan, Skoda Elroq czy Volvo EX90, które mogą powalczyć o główne trofeum.
Kryteria oceny: co decyduje o zwycięstwie?
Jurorzy będą oceniać auta w kilku kluczowych kategoriach. Oceniają:
- poziom zaawansowania technologicznego;
- funkcjonalność i ergonomię;
- właściwości jezdne;
- stosunek ceny do wartości;
- design;
- bezpieczeństwo;
- jakość wykonania;
- innowacje, za które warto zapłacić.
Wszystkie nominowane auta muszą być dostępne do testów przed 1 listopada 2025 r., a finałowa piątka zostanie wyłoniona 5 listopada. Ostateczny werdykt poznamy po testach w grudniu.
Czy chińskie auta podbiją serca polskich kierowców?
Tegoroczna lista Car of the Year Polska pokazuje, że motoryzacyjny świat się zmienia. Chińskie marki inwestują ogromne środki w rozwój, ale czy zdobędą zaufanie polskich kierowców? W jury na pewno nie zabraknie trudnych pytań o jakość, serwis i realną wartość tych samochodów.
Jedno jest pewne – wybór zwycięzcy nie będzie łatwy. Czy będzie to elektryczny hit z Chin, niemiecka precyzja, czy może francuski design? Przekonamy się już wkrótce!
Pełna lista nominowanych modeli dostępna jest na stronie konkursu.
Najnowsze
-
Renault Symbioz i Espace – zasięg 1100 km dzięki sprytnej hybrydzie jest możliwy. Dane, opinia, cena
Hybrydy Renault mają być oszczędne i dynamiczne - ale jak wypadają na tle konkurencji? Porównujemy dane techniczne Symbioza i Espace'a z napędem E-Tech, by sprawdzić, czy francuska technologia rzeczywiście przebija ofertę innych marek. -
Kambodża na motocyklach: dżungla, świątynie i prawdziwe wyzwania
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
-
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Zostaw komentarz: