Euro NCAP i kolejna porcja bardzo bezpiecznych modeli, ale jest jedno rozczarowanie
Euro NCAP opublikowało wyniki aż 15 nowych przetestowanych przez tę organizację aut. Jest jedno rozczarowanie.
Międzynarodowa organizacja badawcza Euro NCAP specjalizująca się w testach bezpieczeństwa nowych aut opublikowała najnowsze wyniki testów aż 15 nowych modeli. Dobra wiadomość jest taka, że niemal wszystkie badane samochody nie rozczarowują, ale jest też jedno rozczarowanie. Tego się nie spodziewałyśmy po samochodzie tak wysokiej klasy.
Euro NCAP – najnowsze wyniki testów bezpieczeństwa
Euro NCAP opublikowało wyniki testów 15 modeli, oto jakie samochody zostały sprawdzone, obok nazw modeli podajemy ich ocenę ogólną, dla przypomnienia, maksymalna nota to 5 gwiazdek:
- Tesla Model S 2022 – 5 gwiazdek
- NIO ET7 – 5 gwiazdek
- WEY Coffee 02 – 5 gwiazdek
- Toyota bZ4X – 5 gwiazdek
- smart #1 – 5 gwiazdek
- Renault Austral – 5 gwiazdek
- Land Rover Range Rover Sport – 5 gwiazdek
- Land Rover Range Rover – 5 gwiazdek
- Toyota Corolla Cross – 5 gwiazdek
- Hyundai Ioniq 6 – 5 gwiazdek
- Nissan Ariya – 5 gwiazdek
- Honda Civic – 5 gwiazdek
- Subaru Solterra – 5 gwiazdek
- Isuzu D-MAX Crew Cab – 5 gwiazdek
- DS 9 – 4 gwiazdki
Pozytywnym wnioskiem są wysokie oceny aut chińskich: NIO, WEY, a także smart (który obecnie jest chińską marką; Daimler sprzedał chińskiemu koncernowi Geely udziały do marki smart). Chińczycy nauczyli się robić bardzo bezpieczne auta, jeszcze kilka lat temu modele z Państwa Środka uzyskiwały kiepskie oceny.
Euro NCAP i jeden rozczarowujący rezultat
Z pewnością za zaskoczenie można uznać zaledwie 4 gwiazdkową notę, jaką otrzymała topowa limuzyna w gamie DS Automobiles, model DS 9. Przypomnę, że to model klasy premium, bardzo wysoko wyposażony. Co poszło nie tak? Zaintrygowana wczytałam się w opublikowane wnioski ekspertów Euro NCAP. Testowano bazową odmianę DS 9, hybrydę z silnikiem 1.6, ale uzyskane wyniki zdaniem ekspertów można ekstrapolować na całą rodzinę modeli DS 9.
Co znalazłam? DS 9 jest pozbawiony np. poduszki kolanowej kierowcy i pasażera z przodu, ale to nie jest coś, co obniżałoby oceny, bo np. Tesla Model S również nie ma takiego wyposażenia, a uzyskała wyższą notę. Kolejna rzecz, to brak systemu asystującego minimalizującego ryzyko najechania na pieszego podczas cofania, co już na pewno mogło wpłynąć na ocenę (Euro NCAP w ostatnich latach mocno zwraca uwagę na systemy aktywne bezpieczeństwa, a trend ten będzie się tylko pogłębiał, o czym niedawno pisałam).
Jednak prawdziwą przyczyną obniżenia oceny modelu DS 9 były wyniki testów zderzeniowych. Na przykład w teście ze sztywną barierą o pełnej szerokości ochrona klatki piersiowej kierowcy została oceniona jako mierna ze względu na duże siły oddziałujące na klatkę piersiową manekina. Natomiast w teście zderzenia bocznego i zderzenia ze słupem ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była wystarczająca. Kolejnym mankamentem jest brak systemu zapewniającego ochronę przed kolizjami wtórnymi w razie wypadku (automatyczna blokada hamulców w razie wypadku, przeciwdziała toczeniu się uderzonego auta i dalszym kolizjom). To o tyle dziwne, że takie rozwiązania są już stosowane od dłuższego czasu i znajdziemy je również w autach z niższych segmentów. Biorąc pod uwagę, że DS to marka segmentu premium, 4 gwiazdkowa, nie najniższa przecież ocena bezpieczeństwa, jest w takim przypadku porażką wizerunkową marki. Smaczku dodaje fakt, że DS 9 jest produkowany wyłącznie w Chinach. Poniżej jeszcze wideo z testu francuskiej limuzyny:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: