
Czy opony całoroczne są lepsze od zimowych w Polsce? Kto może wybrać opony wielosezonowe?
Pomału zbliża się okres zimowy, a wraz z nim spadają temperatury i rośnie ryzyko padów śniegu. Czas zacząć myśleć o zmianie opon na zimowe. A może lepiej wymienić je na opony całoroczne?
Czy opony całoroczne są legalne w Polsce? Tę informację już podawaliśmy wcześniej, a teraz pochylamy się nad różnicami między oponą całoroczną a zimową.
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?
Trudno tak naprawdę o odpowiedź pozwalającą bezbłędnie wybrać moment wymiany opon z letnich na zimowe. Zimówki najlepiej sprawdzają się przy niskich temperaturach i na śniegu oraz lodzie. Nie jest jednak prawdą, że gdy asfalt jest suchy, zawsze lepiej mieć opony letnie.
Im temperatura bardziej spada, tym letnia guma twardnieje i traci swoje właściwości. Dlatego przyjmuje się, że wymianę na opony zimowe powinno się dokonywać, kiedy średnia temperatura spada do 7 st. C. To duże uproszczenie, ale w przypadku na przykład ciepłych jesiennych dni oraz nocnych przymrozków, trudno ocenić w jakiej części doby lepiej byłoby jeździć na zimówkach, a w jakiej na letnich.
Czym różnią się opony całoroczne od zimowych?
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się w naszym kraju opony wielosezonowe zwane też całorocznymi. Stanowią one pośrednie rozwiązanie między gumami letnimi oraz zimowymi, pod każdym właściwie aspektem.

Jedną z ważniejszych różnic między zimówkami a letnimi, jest twardość mieszanki. Zimówi robią się zbyt miękkie latem, a letnie zbyt twarde zimą. Opony całoroczne stoją gdzieś pośrodku, więc dobrze sprawdzają się w jednych i drugich warunkach, zakładając że nie mamy wyjątkowo mroźnej zimy lub bardzo upalnego lata.
Kierowcy nadal wierzą w mit 10 km/h. To pułapka, a policja tylko czeka aż w nią wpadniecie
Podobnie sprawa ma się z bieżnikiem. W oponie zimowej znajdują się charakterystyczne lamelki, poprawiające trakcję na śniegu. Guma wielosezonowa także je ma, ale w mniejszej ilości. Producenci coraz częściej stosują wręcz bieżnik mieszany, tak aby część opony poprawiała przyczepność zimą, a druga jej część latem.
Czy opony całoroczne są lepsze od zimowych w polskich warunkach?
Na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Trzeba raczej zastanowić się, ile jeździmy i w jakich warunkach. Użytkując samochód głównie w mieście, gdzie drogi są na bieżąco odśnieżane, możemy z powodzeniem przejść na opony całoroczne.
Jeśli jednak mieszkamy w mniejszej miejscowości, pokonujemy większe dystanse albo lubimy czasem skoczyć na narty, to powinniśmy pozostać jednak przy oponach zimowych.
Pamiętajmy również, że opony całoroczne gorzej sprawdzą się przy bardzo niskich temperaturach i na śniegu, podobnie jak przy bardzo wysokich temperaturach oraz w czasie deszczu. W ostatnich latach producenci opon poczynili spore postępy w ich produkcji, ale nadal trzeba być świadomym pewnych kompromisów.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Zostaw komentarz: