Najdłuższy tunel drogowy w Polsce przebity. Kiedy pojadą nim kierowcy?
Zakończył się ważny etap budowy drogi ekspresowej S3. Liczący około 2300 metrów, najdłuższy tunel drogowy w Polsce, został wreszcie przebity.
Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest wykonanie dwóch tuneli drogowych – pierwszego (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugiego (TS-32) o długości około 320 metrów. Drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie dobiegło końca. To oznacza, że najdłuższy tunel drogowy w Polsce, został wreszcie przebity.
Tunel drogowy TS-26 w ciągu S3
Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m. Docelowo konstrukcja będzie posiadała osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Tunel został wydrążony nową, austriacką metodą NATM, która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Podstawową zasadą metody NATM jest drążenie przy wykorzystaniu możliwie w jak największym stopniu efektu samonośności górotworu, będącego podstawowym elementem obudowy wstępnej. Najważniejszymi czynnościami przy tej metodzie drążenia tunelu jest prawidłowe wykonanie wyłomu, wykorzystanie naturalnego rozkładu naprężeń oraz bezzwłoczne wykonanie obudowy wstępnej.
Termin zakończenie wszystkich prac budowlanych na tym odcinku przewidziany jest na II połowę 2023 roku. Planowany termin udostepnienia trasy kierowcom to I połowa 2024 roku.
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacowana jest na prawie 2,5 miliardów złotych. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Najnowsze
-
Koniec przywileju dla właścicieli aut elektrycznych. Życie za szybko go zweryfikowało
Różne są sposoby zachęcania kierowców do przesiadki na samochody elektryczne, a jednym z nich jest możliwość korzystania z buspasów. Okazuje się, że nie wszędzie ten pomysł się sprawdza, ponieważ elektryków zrobiło się zbyt dużo. Władze zdecydowały więc o likwidacji tego przywileju. -
Znasz trik taksówkarzy na chłodzenie auta bez klimatyzacji? Używaj, nawet jak masz klimę
-
Zderzenie motocyklistów przed przejściem. „Znowu to pierwszeństwo pieszych”
-
Wjazd samochodem do lasu – zasada jest odwrotna niż na drogach. Dotyczy wszystkich
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Zostaw komentarz: