Układ wydechowy – z czego się składa? Wszystko, co musisz wiedzieć!

Tłumik to najważniejszy element składający się na układ wydechowy pojazdu. Jego prawidłowe działanie ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy, emitowanie spalin, czy powstający podczas pracy silnika hałas. Rodzaje tłumików mogą się od siebie różnić (typów konstrukcji jest kilka), ale schemat działania jest podobny. Przed ewentualną inwestycją w nową konstrukcje tego typu, warto zaznajomić się z podstawową wiedzą. Do rzeczy!

Tłumik to nieodzowny i najważniejszy element

Podstawową rolą tłumika jest minimalizowanie drażniących dźwięków, jakie wydobywają się z pojazdu podczas pracy układu wydechowego oraz silnika. W zależności od modelu tłumika, dźwięki tłumione są na różne sposoby, a niektóre konstrukcje łączą sprawdzone pomysły, aby zmaksymalizować końcowy efekt.

Wiąże się to z pewnymi ustępstwami ze strony kierowców. Przykładowo, tłumik końcowy to dla wielu osób kluczowy element samochodu, pełniący także funkcję estetyczną. W rezultacie, właściciele niektórych aut decydują się na zainstalowanie dłuższych i szerszych wydechów. W konsekwencji, muszą się oni liczyć ze znacznie większym hałasem.

W przypadku tłumika końcowego warto zrobić porządny research, aby wykalibrować kompromis pomiędzy dźwiękiem a estetyką. Wszelkie informacje na ten temat znajdziecie na stronie: https://adamot.pl/wydech-uklady-wydechowe-tlumik-110000-110000. Sam tłumik to jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej całej konstrukcji układu wydechowego.

Kolektor wydechowy, katalizator i rura wydechowa

Ta konstrukcja pełni funkcję przekaźnika. Kieruje ona gazy w odpowiednie rury, które z kolei prowadzą do tzw. katalizatora. To tam toksyczne gazy ulegają filtracji, aby usunąć z nich jak najwięcej toksycznych cząsteczek. Katalizatory wyposaża się często w technologię redukcji fal dźwiękowych, przez co cały układ wydechowy pracuje znacznie ciszej.

Przefiltrowane spaliny kierowane są do tłumików przednich lub środkowych. Ścianki tłumików wypełnia się włóknem bazaltowym, aby zapewnić izolację wszelkich toksyn. Efekt jest podwójnie pozytywny, bo dodatkowo niweluje się w ten sposób powstające wibracje. Na samym końcu spaliny wędrują do tłumika tylnego, a stamtąd wydostają się na zewnątrz. To właśnie ten ostatni element układu wydechowego w największym stopniu odpowiada za redukcję hałasu, dlatego też powinien cechować się wysoką jakością.

Układ wydechowy prawdę ci powie

Układ wydechowy to płuca naszego pojazdu, o które należy stale dbać i monitorować ich stan. Tłumiki bardzo szybko i często ulegają zepsuciu (gromadzone pod ciśnieniem toksyczne związki powodują m.in. korozję). Wszelkie wymiany poszczególnych części powinny być skonsultowane z mechanikiem samochodowym.

Warto też pamiętać, aby nie inwestować w używane konstrukcje, bo w przypadku układu wydechowego jest to niezgodne z prawem, a poza tym naraża nas na dodatkowe koszta w niedalekiej przyszłości (taki sprzęt szybciej się po prostu zepsuje).

Artykuł sponsorowany

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze