 
	O czym warto pamiętać jadąc w góry na ferie zimowe?
W czasie ferii wiele osób podróżuje z rodziną w góry. Do jazdy w takich warunkach trzeba jednak się przygotować. Prowadzenie samochodu na ośnieżonych, krętych drogach ze stromymi podjazdami nie należy do najłatwiejszych zadań.
Prawie w całym kraju panują dodatnie temperatury, dlatego wielu kierowców dopiero podczas podróży w góry będzie mieć okazję do jazdy w zimowych warunkach. O tej porze roku zmianę opon na zimowe wszyscy powinni mieć już za sobą, ale to może nie wystarczyć, gdy trafimy na zasypaną śniegiem drogę. Z tego powodu warto wozić ze sobą łańcuchy śniegowe. Można przećwiczyć ich zakładanie na koła jeszcze przed wyjazdem, jeśli nigdy tego nie robiliśmy. W bagażniku powinniśmy mieć również saperkę lub inne narzędzie, które w razie potrzeby pomoże nam odgarnąć śnieg spod kół.
Jazda pod górkę
W górach dodatkowym wyzwaniem są duże różnice wysokości. Pokonywanie wzniesienia, gdy droga jest oblodzona lub pokryta śniegiem, może sprawić trudność nawet doświadczonemu kierowcy. 
W miarę możliwości powinniśmy dobrać właściwą prędkość jeszcze przed wjazdem na wzniesienie. Starajmy się nie dopuścić do ślizgania się kół, wybierając odpowiedni bieg i umiejętnie manipulując gazem. W przypadku buksowania kół należy zmniejszyć nacisk na gaz, jednocześnie najlepiej utrzymać pojazd w ruchu, by uniknąć konieczności ponownego ruszenia z miejsca – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Jeśli jednak musimy ruszyć z miejsca, warto wiedzieć jak wykorzystać system kontroli trakcji. Gdy koła podczas ruszania zaczną wirować, tracąc przyczepność, system będzie ograniczał nadmiar mocy silnika, a nawet przyhamuje na zmianę koła napędowe, aby uzyskać lepszą trakcję. Kierowca powinien z wyczuciem ale konsekwentnie trzymać „gaz”. Koła ustawmy na wprost, aby zapewnić sobie lepszą przyczepność. W razie problemu pod koła napędowe możemy podłożyć gumowe dywaniki lub podsypać nieco piasku, oczywiście pamiętając o zasadach bezpieczeństwa.
Bardzo istotne okazuje się planowanie trasy i przewidywanie tego typu kłopotów. Jeśli mieliśmy możliwość w bezpiecznym miejscu przetestować możliwości ruszania pod górę naszego samochodu i jego opon na śniegu, będziemy wiedzieli, pod jakie wzniesienia możemy na drodze próbować podjechać albo kiedy powinniśmy użyć łańcuchów śniegowych. Najlepiej założyć je w bezpiecznych warunkach, jeszcze przed wjazdem na trudny odcinek.
Zakręty
Drogi w górskich miejscowościach potrafią być wyjątkowo kręte. Aby bezpiecznie pokonać zakręt, musimy przede wszystkim dostosować prędkość do panujących warunków, czyli do przyczepności nawierzchni, stanu i rodzaju drogi, natężenia ruchu, widoczności. W przypadku ograniczonej widoczności wynikającej z konfiguracji drogi szczególnie istotne są zasady jazdy defensywnej – duży odstęp od poprzedzającego pojazdu, bardzo wczesne zwalnianie, patrzenie w lusterka i  poprzez „czytelność” jazdy ostrzeganie innych na drodze o naszych zamiarach.
Prędkość, neutralny balans samochodu i właściwy bieg dobieramy zawsze przed zakrętem, zostawiajmy miejsce na błędy innych. Pamiętajmy też, że nie wolno nam wyjeżdżać poza własny pas ruchu. Ścinanie zakrętów przy ograniczonej widoczności i śliskiej nawierzchni oznacza duże ryzyko kolizji z pojazdem jadącym z naprzeciwka – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Najnowsze
- 
                                                
                                                      Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu.
- 
                                                
                                                      Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
- 
                                                
                                                      Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
- 
                                                
                                                      Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
- 
                                                
                                                      Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
 
	 
	 
	 
	 
	
Zostaw komentarz: