Kontroluj ciśnienie – nie tylko swoje
Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, jak istotna jest kontrola prawidłowego ciśnienia w oponach. Większość z nas ma teoretycznie pojęcie, że w przypadku źle napompowanego koła wydłuża się droga hamowania i osłabia przyczepność. Ale to jeszcze nie wszystko.
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach to również zwiększenie zużycia paliwa i szybsze ścieranie opon. Pojawia się również ryzyko pęknięcia gumy w czasie jazdy. Opona napompowana przesadnie zwiększa zagrożenie poślizgiem z uwagi na mniejszy kontakt z jezdnią – środkowa część bieżnika ulega wówczas szybszemu zużyciu, a amortyzacja się pogarsza.
Nie zapomnij o kontroli koła zapasowego! |
fot. art.com
|
Warto tu dodać, że źle wyważona opona ma skłonność do tego, by zużywać się nieregularnie. Uszkodzone koło wydaje charakterystyczny, miękki stuk, który niestety łatwo przeoczyć. Jeśli nie zauważymy tego objawu, osnowa może ulec odsłonięciu i przerwaniu.
Według danych niemieckiego Instytutu ds. Drogownictwa, w pierwszych latach XXI wieku aż 32% wypadków spowodowanych przez awarie opon miało związek ze zbyt niskim ciśnieniem lub jego efektami, jak zużycie bieżnika.
Dlatego dobrze jest wyrobić w sobie nawyk regularnego sprawdzania ciśnienia, w szczególności wtedy, gdy np. planujemy długą podróż. Pewnym ułatwieniem mogą się okazać czujniki ciśnienia, analizujące prędkość obrotową kół lub mierzące ciśnienie bezpośrednio wewnątrz opon.
Część kierowców decyduje się również na napełnianie kół azotem, który ulatnia się wolniej i w odróżnieniu od powietrza nie tworzy pary wodnej, co przedłuża żywotność opon.
Najnowsze
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Współczesne samochody może i są w dużej mierze bezobsługowe, ale to co innego niż odporność na niewłaściwą i bezmyślną obsługę. Prędzej czy później wszystkie eksploatacyjne błędy się zemszczą. Jednym ze sposobem na uniknięcie wydatków, jest pamiętanie o zasadzie 5 minut. -
Rusza budowa nowego odcinka S11. Droga połączy cztery województwa
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
-
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
Zostaw komentarz: