Ile paliwa mają kierowcy w swoich bolidach?
Dzięki wprowadzonym w tym sezonie przepisom FIA publikuje wagę bolidów przed startem do Grand Prix. Na tej podstawie możemy choćby częściowo przewidzieć strategie zespołów.
| Tankowanie bolidu Red Bull |
![]() |
|
fot. Red Bull
|
Na podstawie zestawienia wagi bolidów opublikowanego przez FIA po kwalifikacjach można dokonać wstępnej analizy dotyczącej strategii jaką zespoły wybiorą na Grand Prix. Pierwsza trójka to kierowcy, którzy najwcześniej zjadą do garaży, aby dotankować samochody i prawdopodobnie pozbyć się super miękkich opon. Należy jednak pamiętać, że w przypadku pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa w trakcie pierwszych okrążeń, może to być strategia dość ryzykowna.
|
Poz. startowa |
Kwalifikacje |
Kierowca |
Waga (kg) |
Paliwo (kg) |
Liczba okrążeń |
|
1 |
1 |
Sebastian Vettel |
644 |
39 |
12 |
|
2 |
2 |
Fernando Alonso |
637 |
32 |
9 |
|
3 |
3 |
Mark Webber |
646,5 |
41,5 |
12 |
|
4 |
4 |
Rubens Barrichello |
661 |
56 |
18 |
|
5 |
5 |
Jenson Button |
659 |
54 |
17 |
|
6 |
6 |
Jarno Trulli |
664,5 |
59,5 |
19 |
|
7 |
7 |
Nico Rosberg |
650,5 |
45,5 |
14 |
|
8 |
8 |
Kimi Raikkonen |
673,5 |
68,5 |
23 |
|
9 |
9 |
Lewis Hamilton |
679 |
74,5 |
25 |
|
10 |
10 |
Sebastien Buemi |
673 |
68 |
23 |
|
11 |
11 |
Nick Heidfeld |
679* |
74 |
25 |
|
12 |
12 |
Heikki Kovalainen |
697* |
92 |
32 |
|
13 |
13 |
Felipe Massa |
690* |
85 |
29 |
|
14 |
15 |
Kazuki Nakajima |
682,7* |
77,7 |
26 |
|
15 |
16 |
Sebastien Bourdais |
690* |
85 |
29 |
|
16 |
17 |
Nelsinho Piquet |
697,9* |
92,5 |
32 |
|
17 |
18 |
Robert Kubica |
659* |
54 |
17 |
|
18 |
19 |
Adrian Sutil |
648* |
43 |
13 |
|
19 |
14 |
Timo Glock |
652* |
47 |
15 |
|
20 |
20 |
Giancarlo Fisichella |
679,5* |
74,5 |
25 |
* waga deklarowana
Można mieć wątpliwości jaką wartość mają dane dotyczące tych samochodów, które nie zakwalifikowały się do Q3. Paliwo dolewane jest w tych przypadkach po wyeliminowaniu zawodników z ostatniej sesji kwalifikacji.
Z obliczeń wynika, że obydwaj kierowcy Red Bull powinni zjechać do pitlane w tym samym czasie. Prawdopodobnie jednak Mark Webber mający nieco więcej paliwa będzie mógł to uczynić o jedno okrążenie później (liczba okrążeń, jakie obydwaj kierowcy mogą pokonać jest taka sama, ale wynika to z zaokrąglenia wartości uzyskanej z obliczeń).
Co ciekawe, Rubens Barrichello uzyskał w Q3 lepszy czas od Jensona Buttona mimo nieco większej ilości paliwa w swoim samochodzie. Bolidy Brawn GP są zdecydowanie cięższe od samochodów Red Bull co może wskazywać na to, że są one jednak szybsze. Ponadto Robert Kubica, Timo Glock i Adrian Sutil mający stosunkowo niewiele paliwa w swoich bolidach powinni mieć szanse na zyskanie lepszych pozycji w trakcie pierwszych okrążeń.
Po zdecydowanie negatywnej reakcji kierowców na dobór opon w tym wyścigu układ stawki i szyki zespołom może oczywiście pomieszać zapowiadany przez niektórych deszcz.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Zostaw komentarz: