TAP – Volkswagen proponuje jazdę bez kierowcy?
Ile razy jadąc autostradą chcieliście, aby auto samo przebyło tą często nudną i męczącą trasę? Volkswagen Group Research postanowiło wyjść naprzeciw oczekiwaniom prezentując technologię TAP, dzięki której monitorowany przez kierowcę pojazd może poruszać się po autostradzie w trybie półautomatycznym przy prędkości do 130 km/h.
„Temporary Auto Pilot” (TAP) – Tymczasowy Autopilot |
fot. Volkswagen
|
„Temporary Auto Pilot” (TAP) – Tymczasowy Autopilot to swego rodzaju etap przechodni między obecnymi systemami asystującymi, a samochodem poruszającym się w pełni automatycznym trybie. Jak podkreślił prof. dr Jurgen Leohold podczas prezentacji projektu badawczego Unii Europejskiej o nazwie HAVEit*, TAP to:
– Przede wszystkim jest to ważny kamień milowy na drodze ku bezwypadkowemu ruchowi drogowemu.
TAP łączy funkcje półautomatyczne np. funkcje monitorowane przez kierowcę z innymi systemami wspomagającymi, takimi jak ACC czy Asystent Toru Jazdy w jeden kompleksowy układ.
– Mimo to kierowca przez czas zachowuje odpowiedzialność za proces i zawsze kontroluje sytuację. Kierowca może w każdej chwili pominąć lub dezaktywować system i musi go ciągle monitorować.- tłumczy Leohold.
TAP na podstawie analizy sytuacji na drodze ma za zadanie oferować kierowcy optymalny poziom automatyzacji. Dodatkowe czynniki jakie podlegają analizie to samopoczucie kierowcy i stan samego systemu. Ma to na celu zapobiegać wypadkom spowodowanym błędami popełnianymi przez nieuważnych, zmęczonych lub rozkojarzonych kierowców.
TAP powstał w ramach projektu HAVEit*. |
fot. Volkswagen |
W trybie jazdy półautomatycznej TAP:
– redukuje prędkość przed wejściem w zakręt
– utrzymuje prędkość wybraną przez kierowcę
– zachowuje bezpieczną odległość od pojazdu znajdującego się z przodu, jak również określoną odległość od oznaczeń pasa ruchu
Technologia zakłada również monitoring znaków informujących o ograniczeniu prędkości i zasadach wymijania. Ma również ułatwiać jazdę po ztałoczonych ulicach, przez automatyzację zatrzymywania i ruszania z miejsca w korkach. Samochód korzystający z TAP może rozwijać prędkość do 130 km/h na autostradach i podobnych drogach.
Mimo tylu dogodności kierowca zawsze musi bacznie obserwować sytuację na drodze i interweniować w razie konieczności.
* Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport – Wysoce Zautomatyzowane Pojazdy na Rzecz Inteligentnego Transportu to projekt badawczy sponsorowany przez Unię Europejsk, który został powołany do życia w celu stworzenia koncepcji i technologii dotyczących wysoce zautomatyzowanych pojazdów drogowych. Ma to pomóc w zmniejszeniu przeciążenia kierowców, zapobiegać wypadkom, zmniejszyć negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko i sprawić, że będzie on bezpieczniejszy. Projekt rozpoczęto w lutym 2008 roku, a udział w nim wzięło 17 partnerów reprezentujących europejski przemysł motoryzacyjny i świat nauki.
Najnowsze
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
Do prawdziwie kuriozalnej sytuacji doszło na przejściu dla pieszych w Katowicach. Spotkali się na nim agresywni piesi i nieporadny kierowca. Nietrudno zgadnąć, kto poniósł tego konsekwencje. -
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
-
Włączasz w aucie nawigację w telefonie? Policjant chętnie wlepi ci mandat i 12 punktów
-
Policja zagląda do samochodów i zadaje jedno pytanie. Zła odpowiedź to 3000 zł mandatu
Zostaw komentarz: