Jak dbać o silnik Diesla?
W porównaniu do silników benzynowych, nowoczesne Diesle są bardziej złożone technologicznie - znajdują się w nich dziesiątki czujników, rozbudowane instalacje i układy. Podpowiadamy jak odpowiednio pielęgnować oraz chronić silnik wysokoprężny, aby przejechał setki tysięcy kilometrów bez poważnych i kosztownych awarii.
Cechą nowoczesnych silników Diesla jest to, że często jedna usterka powoduje powstanie następnych. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że każdy wysokoprężny silnik wymaga przeprowadzenia gruntownego remontu jeszcze przed pokonaniem pierwszych 200 000 km. Kluczem do zwiększenia jego przebiegu jest odpowiednia ochrona jednostki napędowej.
Pamiętajmy o wymianie oleju!
Jedną z najczęstszych przyczyn awarii Diesli jest przeciąganie wymiany oleju silnikowego. Dlatego należy pamiętać o stosowaniu się do zaleceń producenta i jego regularnej wymianie. Jest to niezwykle istotne ponieważ z biegiem czasu w oleju zachodzą zmiany chemiczne, które pogarszają jego właściwości. Staje się coraz bardziej lepki, zamienia się stopniowo w szlam, który pozostawia coraz grubszą warstwę nagaru i zanieczyszczeń na elementach silnika oraz coraz gorzej znosi wysokie temperatury. Konsekwencjami zaniechania okresowej wymiany oleju może być m.in. obrócenie się panewek korbowodowych, zatkanie kanału olejowego, zużycie turbosprężarki, zatkanie się smoku olejowego, uszkodzenie cylindrów i tłoków czy zatracie silnika. Ponadto, długotrwała jazda na zużytym oleju może doprowadzić do wygięcia a nawet połamania zaworu. Skutkiem uszkodzenia zaworów może być nieszczelna komora spalania.
Jaki olej do silnika Diesla?
Nowoczesne silniki wysokoprężne to bardzo zaawansowane konstrukcje, dlatego olej powinno się dobierać uwzględniając konkretne rozwiązania techniczne jednostki napędowej. W przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF, producenci zalecają środki smarne wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, a zwłaszcza komory spalania oraz wtryskiwaczy, a także rozbijanie cząstek sadzy i wypłukiwanie pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, aby nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych i katalizatorów.
,,Chcąc uniknąć zapchania filtra, należy wybrać olej low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu. Warto też zaznaczyć, że producenci aut z silnikami Diesla zalecają obecnie stosowanie tylko i wyłącznie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty te są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych obciążeniach filmu olejowego” – powiedział Cezary Wyszecki, Ekspert Techniczny Shell Polska.
Wymogi techniczne producentów silników Diesla oraz normy środowiskowe znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów silnikowych. Nowoczesne auta wymagają stosowania środków smarnych stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny jazdy.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Współczesne samochody może i są w dużej mierze bezobsługowe, ale to co innego niż odporność na niewłaściwą i bezmyślną obsługę. Prędzej czy później wszystkie eksploatacyjne błędy się zemszczą. Jednym ze sposobem na uniknięcie wydatków, jest pamiętanie o zasadzie 5 minut. -
Rusza budowa nowego odcinka S11. Droga połączy cztery województwa
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
-
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
Komentarze:
Mateusz - 11 lutego 2022
W razie potrzeb można udać się do dobrego warsztatu takiego jak AMSerwis w Trójmieście, gdzie radzą sobie skutecznie i szybko z wszelkimi turbosprężarkami.