Nissan Leaf samochodem roku 2011
Dla Motocainy wybór samochodu roku komentuje Wojciech Sierpowski - juror konkursu Car Of The Year 2011. Nic w tym zaskakującego, że tak jak po raz kolejny zima zaskoczyła drogowców, tak i wyniki konkursu zaskoczyły pasjonatów motoryzacji.
| Po raz pierwszy samochód elektryczny zdobył najwyższe uznanie jurorów konkursu COTY. |
![]() |
|
fot. Nissan
|
Wydawało się, że największa walka o tytuł samochodu roku rozgra się między Citroenem C3, Volvo S60 i Alfą Romeo Giulietta, zwycięzcą został zupełnie inny kandydat…
Tego chyba wszyscy spodziewali się najmniej – tytuł samochodu roku po raz pierwszy w historii tego dorocznego plebiscytu otrzymał samochód elektryczny!
Dlaczego akurat Leaf? Jak jury tłumaczy swoją decyzję? Według nich samochód został doceniony za nowości techniczne i po prostu za to, że jest… elektryczny. Jury uważa, że Nissan Leaf to przełom w segmencie samochodów elektrycznych.
– To pierwszy pojazd elektryczny, który w wielu aspektach może dorównać tradycyjnym samochodom – powiedział Hakan Matson, przewodniczący jury plebiscytu. Pomimo więc konieczności 8-godzinnego ładowania akumulatorów co 175 kilometrów, braku porządnego ogrzewania czy też prędkości maksymalnej wynoszącej zaledwie 145 km/h, to właśnie ten samochód został uznany za najlepszy ze wszystkich.
No cóż, z fachowcami nie ma co dyskutować. Przecież to nie pierwszy raz, kiedy jury jakiegokolwiek konkursu ma zdanie odmienne od reszty.
Mówi Wojciech Sierpowski – juror konkursu Car Of The Year, redaktor naczelny rocznika „Autorok”:
– Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, iż na liście pretendentów do tytułu Car of the Year znalazły się 42 modele, to nominacja do „siódemki” sama w sobie jest wielkim wyróżnieniem. Ale jak to w wielu dziedzinach bywa najlepiej jest znaleźć się na najwyższym stopniu podium. Zgodnie z zapowiedzią 29 listopada podczas konferencji prasowej w Paryżu, kierownictwo organizacji Car of the Year przedstawiło wyniki końcowego głosowania. Zwyciężył Nissana Leaf przed Alfą Romeo Giulietta i Oplem Meriva. Wynik nie zaskoczył jurorów i najprawdopodobniej nikogo, kto dobrze orientuje się w trendach motoryzacyjnych. Leaf przejdzie do historii motoryzacji jako pierwszy współczesny, na wskroś nowoczesny i w pełni dojrzały samochód elektryczny. Należy przypuszczać, że stanowi on początek nowej drogi, która wkrótce zaowocuje bardziej wydajnymi bateriami, a tym samym autami o zasięgu, do jakiego już przywykliśmy. Sukces odniosła również Giulietta, która zyskała najwięcej punktów wśród aut napędzanych silnikiem spalinowym.
W gronie 59 jurorów Car of the Year jest dwóch polskich dziennikarzy. Oto jak Wojciech Sierpowski uzasadnienia swoje głosowanie:
– Jestem zwolennikiem samochodów o napędzie elektrycznym i sądzę, że do nich należą kolejne dekady. Gdybym głosował na auto przyszłości, z pewnością na pierwszym miejscu byłby u mnie Nissan Leaf. Tymczasem wybieraliśmy Samochód Roku 2011, więc najwięcej punktów przyznałem Alfie Romeo Giulietta, która jest całkowicie nową konstrukcją, doskonale się prowadzi, jest bezpieczna, ma stylową deskę rozdzielczą i generalnie stanowi dobre wypośrodkowanie między autem sportowym a rodzinnym, komfortowym. Drugie miejsce ex-aequo w mojej klasyfikacji zajęły Nissan Leaf, który w moim kraju na razie nie będzie miał łatwego życia z powodu ceny i zaplecza do ładowania akumulatorów, oraz Opel Meriva – najbardziej atrakcyjny samochód segmentu B-MPV. Szczególna pochwała należy się konstruktorom za powrót do drzwi typu side-by-side w innowacyjnym wydaniu FlexDoors. Dobrą ofertą dla osób poszukujących kompaktowego samochodu rodzinnego jest Ford C-Max/Grand C-Max. Praktycznie możemy mówić o perfekcji pod każdym względem – nawet prowadzenia, które jak się okazało podczas testu w Boxbergu – nie ustępuje autom sportowym. W parze Citroenów C3/DS3 na uwagę zasługuje przede wszystkim model sportowy, wymierzony w ściśle określoną grupę klientów. Pięknie się prowadzi sprawiając dużo frajdy. Perfekcyjnym i ładnym samochodem, ale przeznaczonym dla nabywców o grubszym portfelu jest Volvo S60/V60 z typowym dla Skandynawii designem wnętrza. Bez wątpienia godnym uwagi samochodem jest Dacia Duster, ale w dobrze wyposażonej wersji i z napędem na 4 koła nie jest taka tania jak przednionapędowy model bazowy.
Tytuł Car Of The Year japoński producent po raz ostatni zdobył 18 lat temu. Nagrodzony wtedy został Nissan Micra.
| Wygląd ekologicznego Nissana nie należy do jego najmocniejszych stron… |
![]() |
|
fot. Nissan
|
Wyniki konkursu COTY:
1. Nissan Leaf (257 pkt)
2. Alfa Romeo Giulietta (248 pkt)
3. Opel Meriva (244 pkt)
4. Ford C-Max/Grand C-Max (224 pkt)
5. Citroen C3/DS3 (175 pkt)
6. Volvo S60/V60 (145 pkt)
7. Dacia Duster (132 pkt)
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?


Zostaw komentarz: