Polski samochód elektryczny – prototyp z Lublina
Ursus i Politechnika Lubelska stworzyli pierwszy prototyp samochodu elektrycznego. Na razie posłuży studentom do nauki nowych technologii, ale docelowo powstanie specjalny zespół konstruktorów specjalizujących się w projektowaniu aut zasilanych prądem.
Na pierwszy rzut oka pojazd wygląda znajomo. Ursus Demo Electric Car powstał na bazie Zotye 5008 EV, czyli chińskiej kopii Daihatsu Terios. Pierwotnie był to samochód terenowy produkcji japońskiej z silnikiem spalinowym, ale teraz przekształcił się w auto elektryczne produkowane w Chinach, a przerobione w Polsce.
Przy pracach konstrukcyjnych brało udział kilkunastu studentów pod kierownictwem dr inż. Piotra Filipka i mgr inż. Krzysztofa Jahołkowskiego z Wydziału Elektroniki i Informatyki, dr inż. Leszka Gardyńskiego z Wydziału Mechanicznego oraz konstruktorów z lubelskiej firmy Ursus.
Polski prototyp wykorzystuje rozwiązanie oparte o dwa silniki elektryczne, co pozwoliło zrezygnować z mechanicznej skrzyni biegów na rzecz mechanizmów różnicowych poszczególnych osi, które zajmują się rozkładaniem mocy. Każda oś jest napędzana niezależnie od siebie, ale w razie potrzeby mogą pracować wspólnie w konfiguracji 4×4.
Dwa silniki dają większą moc oraz lepszy moment obrotowy. Każda jednostka oferuje nominalnie 20 kW, ale łącznie mogą dostarczać chwilowo nawet 50 kW. Pojazd stacjonujący w Lublinie rozpędzi się do 100 km/h, a na pełnym ładowaniu przejedzie nawet 120 km. Auto posłuży jako poligon testowy dla studentów i naukowców, którzy będą zdobywać doświadczenie w projektowaniu samochodów elektrycznych.
Tym bardziej, że polski rząd zamierza przeznaczyć latach miliardy złotych na rozwój programu elektromobilności, który ma się przysłużyć produkcji polskiego samochodu elektrycznego. Rząd liczy, że do 2025 roku na polskich drogach pojawi się milion samochodów elektrycznych. To jeszcze bardzo odległa perspektywa, ale optymizm nie opuszcza polskich władz. W kuluarach mówi się o sprzedawaniu licencji zachodnim odbiorcom.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
samochod elektryczny z chinska podrubka toyota rav 4 produkowana w chinach i chiszpanij samochod terenowy suv maly 4 x 4 samochod podrobiony przez chincow jako daihadsu terios , ten samochod elektryczny jest marka chiszpanskim suvem 4×4 price suv chiszpanska marka zastrzezona prawami autorskimi i koncesiami chiszpanskich producetow fabryki samochodow osobowych i terenowych pojazdow w chiszpanij jest autem wymslonym przez chiszpanow produkowany ich fabryki samochodow osobowych i terenowych 4×4 suv , prawem autrskim zastrzezone prze czlowieka z chiszpanij ktury auto wymslil i skonstrulowal i wyprodukowal w chiszpanij – fabryce samochodow terenowych 4×4 suv ..