80 lat DKW F1 – pierwszego auta seryjnego z przednim napędem
Rewolucyjny DKW F1, auto produkowane na początku lat 30. XX wieku, obchodzi swoje 80. urodziny. Już podczas debiutu samochód wzbudził zainteresowanie płci pięknej.
Logo zdobiące samochód Horch 830 BK z 1933 roku – pierwsze niemieckie auto seryjne, napędzane silnikiem 8-cylindrowym w układzie widlastym (V8). |
fot. Katarzyna Frendl
|
Nad koncernem Audi, podobnie jak i nad innymi ówczesnymi potentatami motoryzacyjnymi, pod koniec lat 20. XX wieku zawisło widmo kryzysu. Jörgen Skafte Rasmussen, będący jednym z głównych udziałowców Audi, stanął przed nie lada wyzwaniem, by sprostać wielkiej konkurencji ciągle rozwijających się producentów amerykańskich. Zamiast inicjatywy stworzenia sporych gabarytów modelu napędzanego 8-cylindrową jednostką, potrzebny był natychmiastowy projekt auta małego, miejskiego i dostępnego na każdą kieszeń.
Audi Front UW 220 – rocznik 1933 – prototyp auta napędzanego, sześciocylindrową, dwulitrową jednostką o mocy 40 KM – już z logiem Audi. |
fot. Katarzyna Frendl
|
Pierwsza wersja przełomowego DKW F1 powstała zaledwie w kilka miesięcy od pierwotnego pomysłu. Już pod koniec 1930 roku samochód rozpoczął pierwsze jazdy testowe. Podczas premiery na Berlińskim IAA Motor Show, w lutym 1931 roku, DKW F1 stał się absolutnym hitem. Auto miało niebywale lekką ramę, a co za tym idzie masę własną, a pod maskę trafił dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą, pochodzący de facto z motocykla. Najważniejszym jednak elementem DKW F1 stał się napęd na przednie koła, który po raz pierwszy zastosowano w produkcji seryjnej samochodów.
DKW F1 pomógł ówczesnej spółce Auto Union przeżyć najgorszy kryzys ekonomiczny i wyjść z finansowego dołka po II Wojnie Światowej. Do 1942 roku wyprodukowano aż 270 tysięcy DKW F1 w różnych wersjach, a w latach 1949-1966, na bazie tego modelu z taśmy produkcyjnej zjechało prawie 900 tysięcy niemieckich aut. Samochód był produkowany po modyfikacjach do 1968 roku, a ostatnie egzemplarze na jego bazie stworzono na licencji Auto Union w fabrykach Argentyny i Brazylii.
O kierowcy wyścigowym, Bernd’zie Rosemeyer’ze, który zaczynał od wyścigów motocyklowych startując na NSU, potem DKW, by wreszcie zasiąść w Auto Union i rywalizować o mistrzostwo z takimi sławami jak Hans Stuck i Achille Varzi, przeczytasz tu. |
Audi w pigułce
Cztery połączone koła w logo Audi, symbolizują fuzję czterech producentów – Audi, DKW, Horch i Wanderer – która miała miejsce w 1932 roku, w skutek czego powstało Auto Union. W 1969 roku firma wchłonęła kolejną uznaną markę samochodowo-motocyklową – NSU – by w 1985 roku powstało Audi AG. Aby poznać tradycję tego niemieckiego koncernu warto wybrać się do Audi Forum w Ingolstadt (otwarte codziennie od 9-18), lub do August Horch Museum w Zwickau (otwarte od wtorku do niedzieli w godz. 9.30-17). Dla osób posługujących sie językiem niemieckim polecamy również stronę www.audi.de/tradition
Rok 1931 – prezentacja DKW F1 na wystawie samochodowej w Berlinie. Auto wzbudziło zachwyt kobiet. |
fot. Audi
|
Najnowsze
-
Każdy kierowca powinien teraz używać zasady 5 minut. To gwarancja spokoju na lata
Współczesne samochody może i są w dużej mierze bezobsługowe, ale to co innego niż odporność na niewłaściwą i bezmyślną obsługę. Prędzej czy później wszystkie eksploatacyjne błędy się zemszczą. Jednym ze sposobem na uniknięcie wydatków, jest pamiętanie o zasadzie 5 minut. -
Rusza budowa nowego odcinka S11. Droga połączy cztery województwa
-
Piesi zaatakowali kierowcę na pasach, więc stracił prawo jazdy. Ale sam jest sobie winien
-
Rowerzysta jedzie ścieżką – musi przepuścić pieszego, gdy wchodzi na pasy?
-
Czy po piwie bezalkoholowym można prowadzić? Odpowiedź nie jest prosta
Zostaw komentarz: