Motocykliści powodują mniej wypadków – statystyki
Według policji, motocykliści spowodowali w ciągu 2009 roku około 1151 wypadków, co stanowi 3,3% wszystkich wypadków w Polsce z winy kierujących. Nadal jednak największe zagrożenie na drodze - 77,6%, stanowią kierowcy samochodów osobowych.
Najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów jest zbyt szybka jazda oraz nieprawidłowe wyprzedzanie. Statystyki potwierdzają, że najwięcej wypadków na drodze powodują osoby w grupie wiekowej 25-39 lat (44,4% ogółu zdarzeń drogowych spowodowanych przez motocyklistów) oraz grupie 18-24 lata (35%). Liczba wypadków rośnie w miesiącach kwiecień-wrzesień, wynika to z warunków klimatycznych, które sprzyjają szybkiej jeździe. Jeżeli jednak przyjrzeć się bliżej badaniom, to nie motocykliści, a kierujący samochodami osobowymi są największym zagrożeniem na drodze.
Motocyklistki coraz częściej szkolą swoje umięjętności na profesjonalnych torach. |
fot. Dawid Konopka
|
– Jeżdżę motocyklem od kilkunastu lat i zauważam niezmiennie, że kierowcy aut nie patrzą w lusterka – mówi Agata z Wrocławia, doświadczona motocyklistka – Zasada ograniczonego zaufania jest niezbędna podczas wyprzedzania każdego samochodu. Wystarczyłoby, gdyby każdy kierowca pamiętał, że oprócz aut na drodze poruszają się również jednoślady.
Każdy kierowca, zarówno samochodu jak i motocykla, zobowiązany jest do bezpiecznej i uważnej jazdy oraz do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Bezwypadkowa jazda oraz tysiące przejechanych kilometrów, budują w nas przekonanie, że jesteśmy doskonałymi kierowcami. Warto się szkolić i rozwijać swoje umiejętności, bo życie mamy tylko jedno…
W 2009 roku motocykliści uczestniczyli w 2 576 wypadkach, w tym z ich winy zaistniały 1 151 wypadków, zginęły w nich 194 osoby, a 1 228 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:
– niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 622 wypadki,
– nieprawidłowe wyprzedzanie – 163 wypadki,
– nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami -93 wypadki.
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów:
Przyczyny |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
Ogółem |
% |
Ogółem |
% |
Ogółem |
% |
|
Niedostosowanie prędkości |
622 |
54,0 |
123 |
63,4 |
627 |
51,0 |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
163 |
14,1 |
32 |
16,5 |
181 |
14,7 |
Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
93 |
8,1 |
6 |
3,1 |
102 |
8,3 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu |
86 |
7,5 |
7 |
3,6 |
98 |
8,0 |
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego |
49 |
4,3 |
6 |
3,1 |
56 |
4,6 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
37 |
3,2 |
11 |
5,7 |
44 |
3,6 |
Nieprawidłowe omijanie |
22 |
1,9 |
– |
0,0 |
26 |
2,1 |
Nieprawidłowe skręcanie |
19 |
1,6 |
2 |
1,0 |
21 |
1,7 |
Kierujący motocyklami najczęściej powodowali wypadki w miesiącach kwiecień – wrzesień, co wynika z warunków klimatycznych umożliwiających poruszanie się po drogach tej grupie użytkowników. Największą liczbę wypadków – 193 zanotowano w sierpniu, w wypadkach tych 35 osób zginęło, a 214 osób zostało rannych oraz w lipcu – 189 wypadków, 33 osoby zabite i 199 rannych.
Z analizy wieku sprawców – motocyklistów wynika, ze największe zagrożenie powodują osoby w grupie wiekowej 25 – 39 lat, byli oni sprawcami 512 wypadków (44,4% ogółu wypadków spowodowanych przez motocyklistów), zginęły w nich 93 osoby (47,9%), a 521 zostało rannych (42,4%). Duże zagrożenie powodują też młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata. Spowodowali oni 402 wypadki (34,9% ogółu), w których 86 osób poniosło śmierć (44,3%) ogółu, a 439 osób zostało rannych (35,7%).
Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku
Wiek |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
2008 r. |
2009 r. |
2008 r. |
2009 r. |
2008 r. |
2009 r. |
|
7 – 14 |
15 |
9 |
– |
– |
21 |
11 |
15 – 17 |
87 |
69 |
9 |
6 |
110 |
80 |
18 – 24 |
464 |
402 |
72 |
86 |
532 |
439 |
25 – 39 |
485 |
512 |
84 |
93 |
499 |
521 |
40 – 59 |
99 |
105 |
15 |
8 |
103 |
120 |
60 plus |
16 |
16 |
2 |
1 |
16 |
17 |
b/d |
29 |
38 |
2 |
– |
31 |
40 |
O g ó ł e m |
1 195 |
1 151 |
184 |
194 |
1 312 |
1 228 |
Źródło: Badanie „Wypadki w Polsce”, Wydział Profilaktyki i Analiz Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Aktywiści Ostatniego Pokolenia pod lupą prokuratury. Policja pokazała twarde dowody
Głośnym echem odbiły się niedawne protesty Ostatniego Pokolenia, czyli organizacji przekonującej, że jest ostatnim, jakie może zahamować katastrofę klimatyczną. Jej członkowie raczej nie spodziewali się, że mogą narazić się na tak poważne problemy z prawem. -
Mandat za zbyt wolną jazdę to nie mit. Nie chodzi tylko o znak C-14
-
Znaleziska sprzed ponad 4000 lat na budowie drogi S1. Co dalej z budową ekspresówki?
-
Jeden jechał za szybko, drugi wymusił – kto jest winny w tej sytuacji?
-
Co z nowym podatkiem dla kierowców? Rząd ma nowy plan, jak uderzyć nas po kieszeni
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Racja…
Anonymous - 5 marca 2021
przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”
Anonymous - 5 marca 2021
Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.
Anonymous - 5 marca 2021
Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.
Anonymous - 5 marca 2021
przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”
Anonymous - 5 marca 2021
Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.
Anonymous - 5 marca 2021
Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.