Reguły dotyczące motocykli żużlowych
Motocykl biorący udział w wyścigach na żużlu jest specjalnie skonstruowaną do tego celu maszyną. Wiele elementów różni go od zwykłego jednośladu poruszającego się po naszych drogach, dlatego warto zapoznać się z ciekawą budową i regułami dotyczącymi dopuszczeniem takiego motocykla do startów w zawodach.
![]() |
fot. treborg.home.pl
|
Już sam wygląd takiego motocykla przeznaczonego do startów odróżnia go od drogowych jednośladów. Trochę przypomina rower obwieszony plastikiem. Jednak każdy element jest tu dokładnie przemyślany.
Co je wyróżnia? Przede wszystkim motocykle żużlowe spalają czysty spirytus metylowy – czyli metanol. Ponadto nie są wyposażone ani w skrzynię biegów, ani w hamulce. Żeby było „zabawniej” nie jest to także maszyna dalekobieżna: pojemność baku wynosi średnio 1,5-2 litry paliwa. Wprawdzie prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 100 km/h, to motocykl wyjątkowo sprawnie przyspiesza; setkę osiąga zwykle po trzech sekundach. Jest to zasługa wagi „piórkowej” wśród motocykli – minimalna masa takiej maszyny dopuszczonej do startów nie może być mniejsza niż 77 kg, czyli zdecydowanie mniej od przeciętnej wagi dorosłego mężczyzny.
Poprawnie skonstruowany motocykl do jazdy na żużlu musi spełnić kryteria określone w regulaminie sportu żużlowego. Najważniejsze z nich to:
– oryginalny (bez żadnych modyfikacji) układ wydechowy odpowiadający przepisom FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme – Międzynarodowa Federacja Motocyklowa) nie może przekrać poziomu głośności 98 dB;
– we wszystkich zawodach można montować do motocykla tylne opony dowolnej marki i dowolnego typu, jednak mające ważną homologację FIM na dany rok; niedozwolone jest ich podgrzewanie (tak jak to się dzieje podczas wyścigów MotoGP), ani stosowanie ulepszonych mieszanek w ogumieniu;
– kierownice produkowane z lekkich stopów nie mogą być naprawiane poprzez spawanie (nadwrężona struktura materiału źle wpływa na trwałość elementu poddawanego największym przeciążeniom);
– niedozwolone jest stosowanie tytanu i jego stopów w silniku i podwoziu motocykla;
– w zawodach nie wolno używać innych motocykli niż podane w zgłoszeniu dostarczonym organizatorowi wyścigów.
Motocykl, nie spełniający takich wymogów, którego stan lub budowa może zagrażać bezpieczeństwu zawodników, nie może zostać dopuszczony do startu. Decyduje o tym sędzia zawodów.
Najnowsze
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
Niektórzy nazwą go SUV-em w stylistyce coupe, inni fastbackiem, a jeszcze inni powiedzą, że kojarzy im się “z nie wiadomo czym”. Nie można odmówić mu natomiast jednego – Peugeot 408 to bezsprzecznie piękne auto, a wciąż nietypowa na rynku mieszanka kilku rodzajów nadwozia dodaje mu dużego uroku i wyróżnia na ulicach. Bo powiedzmy sobie szczerze – […] -
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
-
Do końca wakacji paliwo będzie tańsze? Eksperci ostrzegają: jesienią czeka nas podwyżka, zwłaszcza ON
-
Car of the Year Polska 2026: rekordowa liczba chińskich aut w konkursie. Pełna lista nominowanych
Zostaw komentarz: