Alain Prost w Dacii?

Dlaczego by nie?Alain Prost - 4-krotny Mistrz Świata F1, zasiądzie w wyczynowej Dacii Duster w zawodach na torach lodowych - Andros Trophee.

Udział w zawodach jest okazją do zaprezentowania nowego samochodu Duster z napędem 4×4, szóstego modelu marki Dacia. Seryjna wersja tego auta pojawi się na polskim rynku na przełomie kwietnia i maja 2010 roku. 

fot. Renault

W sezonie 2009/2010 Dacia wyrusza na podbój torów lodowych w kategorii „Silhouette” w Andros Trophee – to nietypowe zawody wśród sportów samochodowych, ograniczające stosowanie skomplikowanych i kosztownych rozwiązań technicznych. Przykładowo – zawieszenie, skrzynia biegów i opony są ściśle określone przez regulamin. W wyczynowym Dusterze pod poszyciem z włókna szklanego, kryje się rurowe podwozie. Pod maską znalazł się 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3 litrów specjalnie przygotowany, aby pomimo znacznych wysokości nad poziomem morza, na jakich rozgrywane są zawody, uzyskiwać maksymalne osiągi. Zamontowanie silnika z tyłu samochodu pozwala na optymalne rozłożenie masy i utrzymanie regulaminowego ciężaru 950 kg. Aby zapewnić lepsze panowanie nad samochodem, konieczne było maksymalne obniżenie środka ciężkości samochodu i zmniejszenie jego bezwładności.

Zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi i amortyzatory o dużym skoku pozwolą Dacii Duster zmagać się z trudnym i zróżnicowanym terenem. Auto jest też wyposażone w samoblokujący mechanizm różnicowy i ma cztery koła skrętne ułatwiające prowadzenie na łukach – to układ mechaniczny uruchamiany przez drążek połączony z przednim układem kierowniczym, który może być szybko wyregulowany zależnie od konfiguracji toru. 

Wyścigi Andros Trophee są uznawane za jedną z najtrudniejszych dyscyplin w sportach samochodowych. Prowadzenie samochodu na torach lodowych, których stan ulega szybkim zmianom w zależności od warunków meteorologicznych, wymaga niezmiernej precyzji, sprawności, doświadczenia i pomysłowości – są to warunki na miarę Alaina Prosta. 

fot. Renault

ALAIN PROST
Urodzony 24 lutego 1955 roku w Lorette (Francja).
4 tytuły Mistrza Świata Formuły 1: w 1985 roku (McLaren), w 1986 roku (McLaren), w 1989 roku (McLaren) i w 1993 roku (Williams Renault). Pierwsze zwycięstwo w 1981 roku za kierownicą F1 Renault (RE 30), w Dijon, na Grand Prix Francji F1. Uczestnictwo w 199 wyścigach Grand Prix. 51 zwycięstw, 41 rekordów toru,  33 pole positions, 798,5 zdobytych punktów. 1997-2001: Dyrektor zespołu F1 Prost Grand Prix
Doświadczenia w startach na lodzie (Andros Trophee):
– pierwszy wyścig: 17-18 stycznia 2003 roku w Lans-en-Vercor
– pierwsze zwycięstwo: 13 grudnia 2003 roku (Alpes d’Huez, Toyota)
– liczba zwycięstw: 15 (w tym 7 w sezonie 2006/2007)

Miejsca zajmowane w klasyfikacji generalnej:
2003-2004 (Toyota): drugi
2004-2005 (Toyota): trzeci
2005-2006 (Toyota): drugi
2006-2007 (Toyota): pierwszy
2007-2008 (Toyota): pierwszy
2008-2009 (Toyota): drugi 

DACIA DUSTER
PODWOZIE
Stalowe, typu rurowego
Zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi

fot. Renault

SILNIK
VQ30 opracowany przez Alians Renault-Nissan
Umieszczony centralnie z tyłu
6-cylindrowy, widlasty
Liczba zaworów: 24
Pojemność skokowa (cm3): 2987
Średnica x skok tłoka (mm): 93 x 73,3
Moc maksymalna kW EWG (KM): 257 (350)
Prędkość obrotowa przy maksymalnej mocy (obr./min): 7500
Maksymalny moment obrotowy Nm EWG: 360
Prędkość obrotowa przy maksymalnym momencie obr. (obr./min): 5500
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sekwencyjna skrzynia biegów SADEV 6-biegowa
UKŁAD HAMULCOWY
Hamulce przednie (Ø w mm – rodzaj): 260 – tarcze stalowe, wentylowane
Hamulce tylne (Ø w mm – rodzaj): 265 – tarcze stalowe, pełne
KOŁA
5,5″ x 16″, magnezowe
Opony Continental Racing Contact2
WYMIARY/MASA
Długość: 4001 mm
Szerokość: 1900 mm
Rozstaw kół przednich/tylnych: 1690 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Masa: 950 kg
Zbiornik paliwa: 25 l 

ANDROS TROPHEE
Wyścigi na lodzie Andros Trophee zostały zainicjowane w 1990 roku. Charakteryzują się widowiskową rywalizacją samochodów, które osiągają znaczne prędkości. Istnieje kilka kategorii pojazdów biorących udział w tych zawodach, a Dacia Duster będzie startowała w klasie Silhouette. Zgodnie z regulaminem, nadwozie samochodu tej klasy musi być takie jak pojazdu seryjnego lub maksymalnie zbliżone. Większość elementów samochodu wyczynowego również jest określona regulaminem: podwozie rurowe, napęd na cztery koła skrętne, 3-litrowy silnik V6 o mocy 340 KM, 6-biegowa skrzynia i opony Continental Racing Contact 3.

Zawody Andros Trophee składają się z dwóch dni wyścigów. Pierwszego dnia odbywają się jazdy na czas (bez punktacji), następnie dwa wyścigi kwalifikacyjne. 4 Samochody w jednym wyścigu pokonują cztery okrążenia na czas. Skumulowany czas z czterech okrążeń wyłania zwycięzcę wyścigu kwalifikacyjnego. Liczony jest tylko najlepszy czas z dwóch kwalifikacji. Osiągnięte w ten sposób wyniki określają klasyfikację, która daje 80% punktów i ustala kolejność na starcie wyścigów finałowych. Wyścigi te mają miejsce drugiego dnia – są to zmagania 10 samochodów obejmujące 10 okrążeń, w wyniku których rozdzielane jest pozostałe 20% punktów.

Kalendarz 7 zawodów:
Zawody w Val Thorens                                        5-6 grudnia 2009
Zawody w Andorze                                         12-13 grudnia 2009
Zawody w Alpes d’Huez                                  18-19 grudnia 2009
Zawody w Isola 2000                                          8-9 stycznia 2010
Zawody w Lans en Vercors                             15-16 stycznia 2010
Zawody w Saint Die des Vosges                     23-24 stycznia 2010
Zawody finałowe w Clermont/Superbesse        29-30 stycznia 2010

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze