FOTA uzgodniła wspólny kierunek

Czasy się zmieniają a my razem z nimi... mówią nam dzisiaj szefowie zespołów Formuły 1. Bardzo dobrze, bo trzeba iść z duchem czasów. Zobaczmy co nam przygotowało Stowarzyszenie Zespołów Formuły 1, czekając na akceptację Międzynarodowej Federacji Samochodowej i Zarządu Formuły 1.

Stowarzyszenie Zespołów Formuły 1 (FOTA) dnia 5 marca 2009 przedstawiło propozycje dotyczące kierunków działania ekip w sezonach 2009 i 2010. Spotkanie w Genewie miało na celu ustalenie wspólnej platformy dla dążeń, które zapewnią tej dyscyplinie stabilność, trwałość, utrzymanie jej istoty oraz dostarczenie odpowiedniego widowiska kibicom. Kluczowe propozycje zostały zdefiniowane na podstawie badań przeprowadzonych w 17 krajach, obejmujących stałych fanów a także widzów mających sporadycznie styczność z tym sportem.

Propozycje Stowarzyszenia dotyczą trzech obszarów:  technicznego, sportowego i komercyjnego. Mają one służyć zachowaniu unikalnych sportowych wartości Formuły 1, poprawić jakość widowiska, obniżać koszty i powodować wzrost wartości dyscypliny jako produktu dla głównych udziałowców.

Przewodniczący FOTA, Luca di Montezemolo powiedział, że nadszedł bezprecedensowy moment w historii Formuły 1. Zespoły wypracowały jasną, wspólną wizję. Dzięki jedności, zredukowano już znacząco koszty udziału ekip w mistrzostwach sezonu 2009. Na bazie wspólnego stanowiska FOTA zamierza współpracować z FIA i FOM, aby zapewnić Formule 1 najlepszą możliwą przyszłość.

KLUCZOWE PROPOZYCJE

Techniczne
2009 (jeden sezon):

  • zwiększenie o ponad 100% wymaganego przebiegu stosowanych silników (osiem silników dla jednego kierowcy w trakcie sezonu)
  • redukcja zakresu używania tunelu aerodynamicznego i CFD (Obliczeniowa mechanika płynów)
  • silniki dostępne w wartości 8 mln Euro dla jednego zepołu

2010 (jeden sezon):

  • silniki dostępne w kwocie 5 mln Euro dla jednego zespołu
  • skrzynie biegów w wartości 1,5 mln Euro dla jednego zespołu
  • standardowy KERS (drogą przetargu, w cenie 1 -2 mln Euro dla jednego zespołu)
  • docelowo redukcja o 50% kosztów rozwoju aerodynamiki
  • określona liczba podwozi, nadwozi i zmian elementów aerodynamicznych w trakcie sezonu
  • zakaz  stosowania materiałów nieznanych, kompozytowych i metalowych
  • standardowe systemy telemetryczne i radiowe

Sportowe
2009:

  • redukcja ilości testów (50%)
  • nowy system punktowy (12-9-7-5-4-3-2-1), celem zróżnicowania i nagradzania zwycięzców grand prix
  • podanie do wiadomości publicznej ilości paliwa na starcie i w czaie dotankowywania oraz specyfikacji stosowanych opon

2010:

  • próba sprecyzowania nowych zasad kwalifikacji
  • nowe możliwości zdobywania punktów (np. punkt dla konstruktora za najkrótszy czas pit stopu w trakcie wyścigu)
  • dalsza redukcja ilości testów (4 czerodniowe testy przed sezonem i jeden wstęny test jednego samochodu)
  • skrócenie czasu trwania wyścigu grand prix (250 km lub maksymalnie 1h 40 min) – wymagana zgoda właściciela praw komercyjnych

Komercyjne
2009:

  • zwiększenie ilości danych dostarczanych mediom
  • zbadanie środków, dzięki którym prezentacja Formuły 1 może stać się bardziej dostępna i dynamiczna, co ma miejsce w przypadku takich sportów jak tenis czy krykiet, aby zdecydowanie podnieść zaangażowanie publiczności
  • dostępność wyznaczonego rzecznika zespołu dla TV podczas grand prix
  • obowiązkowe sesje autografów podpisywanych przez kierowców podczas weekend’ów grand prix

2010:

  • zobowiązanie do intensyfikacji transmisji TV

Zaplanowane działania FOTA mają na celu przybliżenie Formuły 1 kibicom. Ułatwienie rozumienia jej zasad a tym samym jej popularyzację.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze