Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500

Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500
Z utęsknieniem wspominamy czasy, kiedy Polska myślą motoryzacyjną stała. Czy to już przeszłość? A może przyszłość?

Po niedawnej prezentacji polskiego pomysły na motocykl Sokół (nasz wywiad z ekipą czytaj tu), miło jest wiedzieć, że takie pomysły nie są odosobnione.

Kilka lat temu w moje ręce wpadła książka Tadeusza Rychtera „ABC silników dwusuwowych”. Po jej przeczytaniu chodziłam jak struta. Pan Rychter opisywał w niej tak różne i niespotykane dziś rozwiązania konstrukcyjne silników, że chłonęło się tę książkę niczym baśń. Czemu dziś gama silników używanych w pojazdach jest tak mała? Czy tamte konstrukcje były zawodne? Czy uzyskiwana moc była za mała? Otóż moje podejrzenia co do odpowiedzi na te pytania zostały potwierdzone na studiach inżynierskich: „Owszem moglibyśmy zaprojektować to tak, czy tak, ale nie pozwolą nam na to ekonomiści. Pamiętajcie, zawsze będziecie musieli z nimi walczyć.”

Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500

Któregoś dnia trafiam w internecie na stronę z interesującym projektem motocykla. Przyglądam się zdjęciom poglądowym, niesamowita konstrukcja! Mój wzrok od razu przyciąga nietypowy dla dzisiejszej motoryzacji silnik. Jest to czterocylindrowa jednostka w układzie krzyżowym. Wczytuję się w dane techniczne i największym zaskoczeniem okazuje się fakt, że jest to dwusuw! Jesteśmy uratowani! Nareszcie coś się zaczęło dziać w motoryzacji. Do tego polskiej! Co więcej, założeniem nie jest smarowanie silnika poprzez dozowanie oleju do mieszanki paliwowej. Jednostka napędowa wykorzystana została jako centralny element nośny. Mocowane do niej są między innymi rama, skrzynia biegów i wahacz. Każdy cylinder ma pojemność 125 cm³, co daje w sumie 500 cm³. Projektant - Pan Jacek Synakiewicz, zakłada, że na bazie cylindra 125 cm³ będzie można tworzyć różne jednostki, np. dwucylindrową 250 cm³, trzycylindrową 375 cm³ czy ośmiocylindrową 1000 cm³. Wersja wykorzystana w JJ2S X4 500 osiąga moc 110 KM przy 8000 obr/min. Masa pojazdu w stanie suchym to 155 kilogramów.

Tworząc motocykl, projektant planował stworzyć szosowy pojazd z dynamicznym silnikiem. Mimo, że jednostka napędowa wygląda bardzo ekstrawagancko, założeniem było stworzenie prostej konstrukcji. Dlatego też zastosowano silnik dwusuwowy, jednocześnie udowadniając, że nie są one zarezerwowane tylko dla małych skuterków i mogą być wykorzystane w nowoczesnych pojazdach.

Osobiście nie mogę doczekać się, by posłuchać pracy tego silnika i sprawdzić, jak ten pojazd się prowadzi. Mam tylko nadzieję, że będzie oddawał moc trochę delikatniej niż CZ 500.

Trzymamy kciuki za Pana Jacka i życzymy wytrwałości!

Wreszcie jest! Polska myśl techniczna: motocykl JJ2S X4 500


Strona projektanta JJS Design

DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA JJ2S X4 500

  SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony cieczą i olejem;
Konfiguracja: silnik czterocylindrowy w układzie krzyżowym z hipocykloidalnym układem korbowym;
Rozrząd: podciśnieniowe zawory płytkowe; komory wstępnego sprężania o pojemności 2,4 x większej od pojemności skokowej cylindrów; wielokanałowy system przepłukiwania cylindrów; regulowane podciśnieniowo zawory na oknach wydechowych; przepłukiwanie cylindrów pod ciśnieniem czystym powietrzem;
 
Pojemność skokowa: 500 ccm
Średnica x skok tłoka: 56,4 x 50 mm
Moc maksymalna: 110 KM przy 8000 obr/min
Zasilanie: bezpośredni wtrysk paliwa z powietrzem systemu SYNERJECT; sterowanie centralnym mikroprocesorem
Smarowanie: z suchą miską olejową, zbiornik oleju o pojemności 4,5 l, pompa oleju wielosekcyjna napędzana silnikiem elektrycznym, sterowana centralnym mikroprocesorem;
 
Rozruch: elektryczny, zintegrowany z systemem smarowania silnika;
Alternator: 12 V
Zapłon: sterowany centralnym mikroprocesorem, świece zintegrowane
z wtryskiwaczami;
  PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik - sprzęgło: pas zębaty
Sprzęgło: wielotarczowe, suche
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch o-ring
  PODWOZIE
Rama: z rur stalowych
 
Zawieszenie przednie: teleskop upside-down 43 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy
Hamulec przedni: podwójny, tarczowy o średnicy 320 mm, zaciski sześciotłoczkowe
Hamulec tylny: tarczowy o średnicy 240 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: - 120/70 ZR 17"  /   190/50 ZR 17"
Koła przód / tył: 3.50 x 17"  /  5.50 x 17"
  WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 800 mm
Rozstaw osi: 1341 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 67 stopni
Długość: 1955 mm
Szerokość: 640 mm
Wysokość: 1138 mm
Masa pojazdu w stanie suchym: 155 kg
Zbiornik paliwa: 24 l
Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji komentarze [ 20 ]
Hugo 2015-06-11 01:12
Kto wymyslił nazwe tego motocykla?
0
1
Odpowiedz
Stara Huga (xD hihihi) > Hugo 2016-01-05 15:18
Ja
1
0
Odpowiedz
Pablo 2015-07-01 21:25
Chcę taki mieć!!!
1
1
Odpowiedz
poli0122 2015-09-03 22:11
Nie odrobila pani lekcji z realiow. Oczywiascie, konstrukcje mozna sobie projektowac dowolnie fantastyczne na papierze i na fazie protoypu, jednak to ekonomia decyduje o tym co bedzie produkowane seryjnie. Jakkolwiek 2-suwy to intrygulacje konstrukcje - to jednak niestety wiaza sie one z nieustannym serwisowaniem i wymiana opdstawowych komponentow jak tloki czy pierscienie w interwalach liczonych zaleswie tysiacach km. dla zwyklego uzytkownika jest poporstu strata czasu i koszty,
2
1
Odpowiedz
miś > poli0122 2016-01-23 20:15
mówisz o 2t starego typu przeczytaj specyfikację
2
0
Odpowiedz
Bodzio > poli0122 6 miesięcy temu
Tłoki i pierścienie ?Czy czterosuw nie ma tloków i pierścieni ? Ten silnik nie jest przeciążony i kręci tylko 8000 obrotów.
0
0
Odpowiedz
Bodzio > poli0122 6 miesięcy temu
Silniki dwusuwowe są o wiele tańsze od czterosuwowych, odpada układ rozrządu, czyli zawory, wałki rozrządu, paski czy łańcuchy, napinacze
0
0
Odpowiedz
goscie 2015-09-05 19:12
Ale serwis z części made in China
1
1
Odpowiedz
Baca 2015-09-26 22:41
Świece zintegrowane z wtryskiwaczami? Ktoś coś ?
1
1
Odpowiedz
Bejca chyba > Baca 2016-01-05 15:08
FO OBRAZASZ AMINISTRATOROW STRONY CO? Perm Bana mu na zycie, albo chociaz mutan
Elo to moja opinia
I wyrok dzielni
1
0
Odpowiedz
Ciapek > Bejca chyba 2016-01-05 15:09
Co i muta*
Sory juz mi te klawisze wyskakuja z mojej nokii
1
0
Odpowiedz
Bodzio > Baca 6 miesięcy temu
Czyli że świeca znajduje się w strumieniu wtrysku i daje zapłon chwilkę po zadozowaniu dawki paliwa z powietrzem.
0
0
Odpowiedz
Wojtas 2016-01-05 15:04
Ja tam nadal czekam na 3 suwa.suwa.
1
0
Odpowiedz
Juzeg > Wojtas 2016-01-05 15:06
Ja tez11!!!1
1
0
Odpowiedz
Franek > Juzeg 2016-01-05 15:06
I ja!!!!
1
0
Odpowiedz
Franek > Franek 2016-01-05 15:07
Tej Franek, mam tak samo jak ty Franek na imie xD Franek jestsm
1
0
Odpowiedz
Sex Masterka > Franek 2016-01-05 15:19
Kto tu kogo posuwa? Mrrr ;333
Wasza sex masterka jest zawsze gotowa ;3
1
0
Odpowiedz
Bodzio > Wojtas 6 miesięcy temu
Czyli co, silnik Wankla ? Cykl dwusuwowy przy pełnym zachowaniu cykli czrerosuwa? Już lepszy był by jednosuwowy :-) Tłok w górę, siła na denko, tłok w dół, inna siła na przeciwną stronę tłoka. Silnik magnetyczny :-)
0
0
Odpowiedz
Kamińska 9 miesięcy temu
Kiedy będzie możliwość zakupu tego modelu? Jest ponadczasowy
0
0
Odpowiedz
takitam 5 miesięcy temu
Termika tego układu będzie fatalna. Wystarczy spojrzeć na konstrukcje tłoka z oknami dolotowymi.
Współczesne dwusuwy z rozdzielonym smarowaniem to normalne silniki zaworowe z zaworami grzybkowymi w głowicy w których brudny suw jest realizowany przez zewnętrzną sprężarkę.
A jeśli chodzi o osiągi to w latach '80 zeszłego wieku OBR WSK opracował silniki zawodnicze serii Formaero i Rodeo. Klasyczne jednocylindrowe chłodzone powietrzem. jedynie z zaworem membranowym na dolocie. Miały 40KM/250ccm/8300obr. Ponadto wymiana wału korbowego i sprzęgła odbywała się w nich bez rozbierania silnika.
Wiec tak jakby ta prezentowana tu myśl konstrukcyjna wypada po 35 latach trochę słabo w porównaniu z tym co już dawno było.
.
Teza o zanieczyszczaniu środowiska przez 2-suwy to także element zawłaszczania rynku przez firmy niemieckie. Przy odrębnym dozowaniu oleju ilość spalonego wynosi od 1/150 do 1/50 części paliwa. Zakładając ze dwusuwy są stosowane w małych pojemnościach i motocyklach czyli nieużytkowane przez większość roku w naszym klimacie ich szkodliwość dla środowiska jest mitem założycielskim lobbystów "zielonych" na rzecz dominacji niemieckiej gospodarki. Polska była kiedyś liderem w produkcji takich motocykli, Japonia zdobyła rynek właśnie motocyklami dwusuwowymi, więc trzeba to było w UE utrącić.
0
0
Odpowiedz
Aras 4 miesiące temu
Xbike2T albo CROSSbike, X2Treally ... mógłbym tak marząc o przejażdżce na nim wymyślać ;)
0
0
Odpowiedz
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.