Katarzyna Frendl

Jeździłam pucharową Mazdą MX-5 i… zakochałam się!

Mały, lekki, tylnonapędowy roadster Mazdy, który jest prawie taki sam, jak jego uliczna odmiana, potrafi sobie zjednać chyba każdego kierowcę. Niedawno, na torze w Słomczynie, miałam okazję poczuć, jakich emocji będą doświadczać zawodnicy Mazdy MX-5 Cup już w ten weekend na torze Poznań!

Gdy przez kilka miesięcy testujesz miejskie samochody z mikroskopijnymi silnikami generującymi moc kosiarek do trawy, lub te całkiem duże, dostawcze auta, w których musisz przy 100 km/h krzyczeć do pasażera, by cię usłyszał, to czasem entuzjazm do wykonywania pracy dziennikarza motoryzacyjnego nieco przysiada. Lecz nadchodzi wydarzenie, możliwość, sposobność, aby móc zasiąść wreszcie za sterami czegoś, co wywołuje prawdziwe emocje – takie, które przyciągnęły cię do tej pracy i zawładnęły do reszty.

Dla takich chwil warto wykonywać mozolną robotę na co dzień, by wreszcie poczuć, choć przez kilka minut, tę adrenalinę, zapach świeżo startej, lub spalonej gumy, rozgrzanych klocków, czy – jakże nieekologicznych – spalin, czyli tak charakterystyczne aromaty panujące w paddocku, na linii startu / mety, na torze. Warto wtedy wszystkimi zmysłami chwytać tę unikalną atmosferę, której jest coraz mniej w sporcie motorowym.

Zwinna, żwawa, chętna do współpracy

Pierwsze okrążenia toru przejechałam na prawym fotelu. Za kierownicą zasiadł kierowca wyścigowy, który pokazał mi prawidłową linię przejazdu, miejsca, w których MX-5 może bardzo zdziwić swoją przyczepnością, ale też „punkty zapalne”, czyli rejony, w których warto energicznie kręcić kierownicą. Posłuchałam tych rad chłonąc każdą uwagę niczym wysuszona ziemia deszczówkę.

Nadeszła moja kolej. Wcisnęłam się z trudem na kubełkowy fotel, przedzierając się przez ciasny otwór w klatce bezpieczeństwa. Potem chwila na usadowienie się. Potrzebowałam specjalnych gąbek, by mieć odpowiednio blisko kierownicę i pedały. Ustawienia fotela nie da się regulować – jak w prawdziwych wyścigówkach jest dostosowany do konkretnego kierowcy. Gdy wreszcie zapięłam ściśle pasy, że prawie dech mi zaparło, mogłam ruszyć.

Pierwsze metry pokonałam czujnie, niczym pies węszący niebezpieczeństwo. Na torze czułam się jednak jak „spuszczona ze smyczy”. Po chwili już śmigałam tyle ile mogłam, a po dwóch chwilach miałam wrażenie, że mogę tym autem wszystko! Zgrałyśmy się z mazdą jak Thelma i Louise! Miałam wrażenie, że każde kolejne metry pokonuję znacznie pewniej, szybciej, zwinnie ocierając się o szczyty zakrętów. Ten samochód uwodzi momentalnie, zapadasz się w jego miłości jak truskawka w bitej śmietanie i chcesz jeszcze! Tylko to „jeszcze” kończy się zwykle spektakularnym tańcem, a tego nie chciałam. Starałam się więc zrównoważyć emocje.

Pucharowa MX-5 to samochód, który jest bardzo posłuszny. Brzmi to dziwnie, gdy tak określam samochód na tor? Taka jest prawda. To auto prowadzi się tak, jak zapragniesz. Tylko trzeba wiedzieć, jak współpracować z autem z tylnym napędem i szperą, że należy być czujnym i zawsze gotowym na założenie kontry na kierownicy, że z prędkością w zakrętach nie trzeba przesadzać i lepiej MX-5 dobrze dohamować przed winklem, niż tracić czas na późniejsze „uspokojenie” toru jazdy. Wyścigowa mazda jest lekka jak piórko, podatna na „podmuchy” twoich emocji – gdy wdepniesz pedał gazu do oporu, ona wie, że chcesz „na grubo”, jak odpuszczasz, ona wie, że powinna złapać równowagę. Ona Ci pomaga.

Mazda MX-5 Cup – pucharowe auto: jak jest przygotowane?

Teoretycznie jest to samochód podobny do tego, który każdy może kupić w salonie Mazdy. Jednak w praktyce widać modyfikacje, które były potrzebne do zakwalifikowania takiego auta do prawdziwych wyścigów na torze i to takich rangi Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski! Co więcej, Mazdy MX-5 wystartują zderzak w zderzak z innymi samochodami klas do 2000 cm3 . Mazda jest napędzana niemal seryjnym, dwulitrowym, wolnossącym silnikiem Skyactiv o mocy 200 KM. W pucharowym modelu wprowadzono szereg modyfikacji, przede wszystkim w zawieszeniu i układzie jezdnym. Co więc poprawiono – kliknij w poniższy artykuł, aby dowiedzieć się o szczegółach technicznych.

I i II runda MX-5 Cup już w ten weekend

W dniach 11 – 13 czerwca odbędzie się na torze w Poznaniu pierwsza i druga runda nowego pucharu wyścigowego Mazda MX-5 Cup Poland. Na torze pojawi się siedem 200-konnych samochodów przygotowanych przez warszawską firmę TG Auto. W ten weekend w Poznaniu oprócz Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, odbędzie się także runda FIA Central European Zone czyli Mistrzostw Europy Strefy Centralnej FIA, a także serii dla samochodów turystycznych serii TCR Eastern Europe. Oznacza to, że Mazdy zadebiutują w znakomitym, międzynarodowym towarzystwie, a na torze zobaczymy łącznie ponad 180 samochodów!

Harmonogram weekendu Pucharu Mazda MX-5 Cup Poland na torze Poznań

Czwartek, 10 czerwca
9.00 – 17.00 Treningi dowolne (według harmonogramu szczegółowego)

Piątek, 11 czerwca
8.00      Trening dowolny (30’)
11.40    Kwalifikacje Q1 (25’)

Sobota, 12 czerwca
9.55      Wyścig 1 (25’)

Niedziela, 13 czerwca
9.30      Kwalifikacje Q2 (25’)
13.35    Wyścig 2 (25’)

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Polacy coraz chętniej kupują używane diesle, ale aut używanych jest na rynku coraz mniej

W maju 2021 roku w Polsce pojawiło się 247 909 ofert sprzedaży samochodów używanych, czyli o 11 442 aut mniej niż w kwietniu. Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla.

W maju oferowano do sprzedaży o ponad 11 000 aut używanych mniej niż w kwietniu 2021 roku, wynika z miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.

Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla – 120 888 aut, a na drugim miejscu z silnikami benzynowymi – 104 572 aut. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (17 899), hybrydowe (2 639), elektryczne (735) oraz CNG (84).

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż w maju 2021 roku był Opel Astra – 7 957 samochodów, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 6 366 samochodów, a na trzecim BMW 3 – 6 000 samochodów.

10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w maju 2021 roku:

  1. Opel Astra
  2. Audi A4
  3. BMW 3
  4. Volkswagen Passat
  5. Volkswagen Golf
  6. Ford Focus
  7. Skoda Octavia
  8. Opel Corsa
  9. Ford Mondeo
  10. BMW 5

Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, stwierdza:

Po wzroście w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku, oferta samochodów używanych na polskim rynku ponownie spadła, szczególnie w przypadku najpopularniejszych modeli, takich jak Opel Astra, Ford Focus czy Skoda Octavia. Jest to efekt pandemii, podczas której ograniczano produkcję nowych samochodów, sprowadzano samochody używane z zagranicy, a konsumenci tracili bezpieczeństwo ekonomiczne. Samochody oferowane na polskim rynku są więc starsze i bardziej zużyte, mimo że popyt na samochody używane rośnie. W maju zaobserwowaliśmy niezwykle wzmożone zainteresowanie kupnem aut używanych. Konsumenci ograniczali swoje wydatki w pandemii, więc teraz pojawił się efekt odroczonej konsumpcji.

Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w maju 2021 roku pojawiło się w województwie mazowieckim – 44 962 ofert. Z kolei, najmniej ofert pojawiło się w województwie opolskim – 4040 oferty. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 26 800  złotych), a najtańsze w województwie kujawsko-pomorskim (16700 złotych).

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Gdzie zgłosić nabycie lub zbycie pojazdu? Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia i rozwiewa wątpliwości

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło nie do końca sprecyzowany przepis nakazujący zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu. Warto wiedzieć, gdzie zgłosić nabycie lub zbycie pojazdu, ponieważ za niedopełnienie tego obowiązku grozi do 1000 złotych kary. Tymczasem przepisy nie mówią dokładnie, gdzie należy to zrobić.

Do Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpłynęło pismo przedstawiciela przedsiębiorców, w którym wskazywał na rozbieżność w stosowaniu przez starostwa powiatowe przepisów Prawa o ruchu drogowym. Art.78 ust. 2 pkt 1 mówi: „Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu”.

Problem w tym, że przepis nie wskazuje jednak wprost, do którego starostwa należy skierować zawiadomienie – właściwego dla miejsca zamieszkania zmotoryzowanego, miejsca zakupu pojazdu czy miejsca jego ostatniej rejestracji. Z materiałów dostarczonych przez przedsiębiorcę wynikało, że część Starostw uważa, że powyższe zgłoszenie należy skierować do starostwa miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, natomiast według innych do miejsca ostatniej rejestracji. W praktyce prowadziło to do uznawania się przez odpowiednie starostwa za niewłaściwe w sprawie i odsyłania między sobą wniesionego do nich zawiadomienia, co znacznie wydłużało czas załatwienia sprawy.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców skierował zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury w związku z rozbieżnościami w stosowaniu przez starostwa powiatowe przepisów Prawa o ruchu drogowym.

W odpowiedzi na to pytanie Ministerstwo Infrastruktury, wyjaśniło, że właściciel pojazdu zawiadamiający starostę o nabyciu lub zbyciu pojazdu, powinien zwrócić się w tej sprawie do organu właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania (siedziby).

Stwierdzono, że ponieważ w przedmiotowych przepisach Prawa o ruchu Drogowym nie określono odrębnie właściwości miejscowej organów, to zastosowanie mają przepisy ogólne Kodeksu Postępowania Administracyjnego, zgodnie z którymi właściwość miejscową organu administracji publicznej ustala się według miejsca zamieszkania strony postępowania (lub siedziby, jeśli stroną jest osoba prawna). Wynika z tego, że w ocenie Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, zawiadomienia o zbyciu/nabyciu powinny trafiać do organu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu. Przy okazji Ministerstwo podkreśliło, że organ rejestrujący ma możliwość wprowadzenia danych z zawiadomienia o zbyciu/nabyciu do Centralnej Ewidencji Pojazdów administrowanej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, niezależnie od miejsca zamieszkania zbywcy lub nabywcy.

Mimo kontrowersji, resort nie planuje jednak korekty przepisów, by jednoznacznie mówiły, do którego starostwa należy zwrócić się po zakupie czy sprzedaży pojazdu.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Tunel pod Ursynowem. Specjalne systemy zadbają o bezpieczeństwo kierowców

Systemy bezpieczeństwa zintegrowane z Centrum Zarządzania Tunelem pod Ursynowem w ciągu drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy zapewniają łączność ze służbami ratunkowymi bez konieczności użycia telefonów komórkowych. Centrum działać będzie całą dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Centrum Zarządzania Tunelem

Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) będzie odpowiedzialne za zarządzanie systemami zamontowanymi w tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Do niego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy Centrum, przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i dbać o bezpieczeństwo jego użytkowników. W szybkiej identyfikacji potencjalnych zagrożeń i właściwej reakcji wspierać ich będą nowoczesne systemy sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem.

Nowoczesny monitoring – jeden tunel, 130 kamer

Monitoring w tunelu będzie prowadzony za pośrednictwem zaawansowanych i rozbudowanych systemów bezpieczeństwa. W ich skład wejdą liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz liczący 130 kamer monitoring wizyjny. Został on wyposażony w funkcję identyfikacji zdarzeń, np. jazdy pod prąd, jak również w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu.

Telefony alarmowe i system ostrzegania

Na całej długości tunelu (mniej więcej co 125 metrów) w ścianach zewnętrznych wybudowano nisze z punktami alarmowymi (po 19 nisz w każdej nawie). Każda z nisz wyposażona będzie w telefon alarmowy, dwie gaśnice i koc gaśniczy. Dodatkowo posiadać będzie syrenę alarmową, która będzie pełniła funkcję dźwiękowego systemu ostrzegania.

W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa.

Wzdłuż ścian tunelu zbudowane są chodniki, które w razie potrzeby będą pełniły funkcję ciągów ewakuacyjnych.

Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie udało się jednak dogadać z przedstawicielami operatorów komercyjnych sieci telekomunikacyjnych w sprawie wzmocnienia sygnału GSM w tunelu pod Ursynowem. GDDKiA podkreśla jednak, że obecnie zaprojektowane i wykonane systemy wyposażenia tunelu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa:

Działanie telefonów, w tym telefonów alarmowych w tunelu, pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo jego użytkowników. Podstawową rolę w tym zakresie pełnić będzie bowiem grupa wykwalifikowanych pracowników CZT monitorujących całodobowo sytuację w tunelu za pomocą zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kamer.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 roku, po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Gosia Rdest będzie ponownie ścigać się w W Series!

Kobieca seria wyścigowa, W Series, ogłosiła listę zawodniczek rezerwowych na sezon 2021. Rolę tę będzie pełnić między innymi Gosia Rdest, która wystartuje w dwóch pierwszych rundach na austriackim torze Red Bull Ring.

Gosia Rdest brała udział w pierwszym, historycznym sezonie W Series w 2019 roku. Na sześć startów dwukrotnie zajmowała miejsce w pierwszej dziesiątce, a na torze Assen zanotowała swój najlepszy wynik dojeżdżając do mety na szóstej pozycji.

W klasyfikacji generalnej dało jej to 14 miejsce. Zapewnione miejsce w stawce na kolejny sezon miała jedynie pierwsza dwunastka. Sytuacja pandemiczna sprawiła, że sezon 2020 odbył się, ale jedynie w wersji wirtualnej. W W Series Esports League ponownie zobaczyliśmy Gosię Rdest, która regularnie pojawiała się w czołówce.

Gosia Rdest powraca do W Series
Gosia Rdest powraca do W Series, fot. materiały prasowe

To wszystko sprawiło, że Polka została zaproszona na testy przedsezonowe na walijskim torze Anglesey. W nich Gosia Rdest ponownie zaimponowała organizatorom serii – na tyle, że została zawodniczką rezerwową w tym sezonie oraz weźmie udział w dwóch wyścigach w Austrii na start rywalizacji.

Dumna Gosia Rdest wyznaje:

To kolejny dowód na to, że warto walczyć do samego końca i być zdeterminowanym. Jest to dla mnie ogromna szansa, którą – mam nadzieję – wykorzystam. Muszę jednak do tego podejść odpowiedzialnie. Miałam rok przerwy od startów w single-seaterach kiedy część moich rywalek regularnie je testowało czy nimi startowało. Osłabiły mi się chociażby mięśnie szyi, które zaczęłam aktywnie trenować szykując się na przeciążenia jakie mnie czekają. Red Bull Ring to dla mnie wyjątkowe miejsce – to właśnie tam po raz pierwszy wystartowałam autem z dachem po tym jak zostałam zaproszona do startów w polskim pucharze Volkswagena. Niezmiernie się cieszę, fakt, że to będą dwa wyścigi tydzień po tygodniu na tym samym torze z pewnością będą pomocne. Dam z siebie wszystko!

Gosię Rdest za kierownicą pojazdu w W Series zobaczymy już 26 czerwca na torze Red Bull Ring w Austrii. Kolejna runda kobiecych zawodów odbędzie się tydzień później, na tym samym torze.

Najnowsze