Przyszłość opon to inteligentny bieżnik
Jak można przeczytać w raporcie futurologicznym, kierowcy samochodów wyścigowych przyszłości będą mieć do dyspozycji inteligentne opony. Będą one dostosowywać się do potrzeb kierowcy i toru, co całkowicie zmieni dynamikę sportów motorowych.
Według autora raportu, możemy spodziewać się wprowadzenia materiałów plastycznych, takich jak żele polimerowe, dzięki którym opony będą zmieniać kształt i wielkość, dostosowując się do typu wyścigu i charakterystyki toru, nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. W miarę zużywania się opony, na jej powierzchni będzie można na żądanie aktywować warstwy mikroskopijnych kolców, które zwiększą przyczepność i ułatwią pokonywanie najtrudniejszych zakrętów.
Renomowany futurolog dr Ian Pearson wierzy również, że grafen stanie się jednym z najważniejszych materiałów w sporcie motorowym, ponieważ wnosi on ogromny potencjał zmian w konstrukcji opon. „Płatki grafenu zawarte w składzie opon nie tylko dadzą znakomitą przyczepność, ale także pozwolą zwiększyć powierzchnię kontaktu z drogą” – powiedział I. Pearson.
Dunlop Future Race Car Challenge – jaka jest przyszłość opon w sporcie motorowym? |
![]() |
fot. Dunlop |
Raport, o którym mowa, to początek analizy przyszłości sportu motorowego przez Dunlopa. Uruchamiając program Dunlop Future Race Car Challenge, marka oponiarska zachęca fanów oraz entuzjastów motosportu do dzielenia się przemyśleniami i pomysłami na temat tego jako mogą wyglądać za 125 lat pojazdy wyścigowe.
„125 lat temu to nie kierowca ani inżynier, ale weterynarz John Boyd Dunlop wynalazł oponę pneumatyczną. Być może dlatego, że potrzebny był ktoś spoza branży, żeby wynaleźć coś tak przełomowego” – powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport w Europie, zachęcając fanów do udziału w kształtowaniu przyszłości sportu motorowego. „Moim zdaniem opona przyszłości będzie oponą inteligentną. Będzie komunikować się z kierowcą, menedżerem zespołu, samochodem i publicznością” – dodał J. Bazelin.
Do przedsięwzięcia dołączył wiodący projektant techniki lotniczej i kosmicznej BAE Systems, producent ekologicznych pojazdów wyścigowych GreenGT oraz wiodący twórcy systemu KERS Flybrid Automotive (obecnie w ramach Grupy Torotrak).
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: