Rowerzysta też jest uczestnikiem ruchu
W okresie wakacyjnym wielu z nas rezygnuje z samochodu i wybiera się często na przejażdżki rowerem. Również jako kierowcy częściej spotykamy rowerzystów. Warto mieć na uwadze kilka zasad, które pozwolą zachować bezpieczeństwo na drodze i uniknąć tragicznych w skutkach wypadków.
Do większości wypadków z udziałem rowerzystów przyczyniają się inni użytkownicy dróg,
w szczególności kierowcy aut osobowych. Jednakże to kolizja z dużymi pojazdami jest dla rowerzystów szczególnie niebezpieczna. W ubiegłym roku doszło do 184 wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek, zginęło w nich 29 osób, co oznacza, że statystycznie w co szóstym wypadku była ofiara śmiertelna. Dla porównania – w przypadku zderzenia w samochodem osobowym zgon był notowany statystycznie co 21 wypadków.
Szczególnie niebezpieczna dla rowerzysty jest sytuacja, w której duży pojazd znajdujący się obok skręca w prawo. W przypadku ciężarówek rowerzysta będący przy krawędzi pasa może być niewidoczny dla kierowcy, ponieważ znajduje się w martwym polu – te tworzą się zarówno bezpośrednio obok pojazdu, jak i nieznacznie z przodu po prawej. W Holandii prawie jedna trzecia wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i rowerzystów, podczas których dochodzi do poważnych obrażeń ciała, ma miejsce w martwym polu przy skręcie w prawo.
![]() |
|
fot. Renault
|
Warto wiedzieć, że skręcając w prawo, samochód ciężarowy może najpierw podjechać bliżej lewej krawędzi, tworząc znaczną przestrzeń między pojazdem a krawężnikiem. Jednak
w trakcie skrętu ciężarówka znów podjedzie bardzo blisko krawężnika. Znajdującemu się tam rowerzyście może grozić niebezpieczeństwo.
Warto korzystać z przepisu, który wszedł w życie w ubiegłym roku i zezwala rowerzystom na ustawianie się na środku pasa przed skrzyżowaniem. Rower jest bardziej widoczny, a co więcej taka pozycja nie pozwala innemu pojazdowi na zajęcie miejsca obok na tym samym pasie.
Porady dla rowerzystów:
Pamiętaj, że kierowca może cię nie zauważyć.
Unikaj jazdy obok ciężarówki – szczególnie w pobliżu skrzyżowań, nawet jeśli przestrzeń między krawężnikiem a pojazdem jest duża.
Nie zakładaj, że pojazd jedzie prosto, nawet gdy nie ma włączonego kierunkowskazu.
Dojeżdżając do skrzyżowania najlepiej ustaw się na środku pasa – polskie prawo na to zezwala. To sprawia, że rower jest bardziej widoczny i powoduje, że obok ciebie na tym samym pasie nie ustawi się auto.
Kiedy stoisz na pustym skrzyżowaniu, a obok ciebie na tym samym pasie jednak zatrzyma się ciężarówka, pozwól jej odjechać pierwszej, aby upewnić się, czy jedzie prosto, czy też skręca.
Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?

Zostaw komentarz: