Jak pod względem bezpieczeństwa na drogach wypadły mijające wakacje?
Wiceminister spraw wewnętrznych Jarosław Zieliński, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, Komendant Główny Policji Jarosław Szymczyk i Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej Leszek Suski wspólnie zaapelowali do rodziców, opiekunów i kierowców, by uczynić nadchodzący weekend najbezpieczniejszym podczas całych wakacji.
Tegoroczne wakacje były bezpieczniejsze od poprzednich – powiedział wiceminister Jarosław Zieliński podczas konferencji w MSWiA, przytaczając dane statystyczne. Wynika z nich, że od 19 czerwca do 26 sierpnia doszło do ponad 400 wypadków drogowych mniej, niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Na polskich drogach zginęło o 14 osób mniej niż w tym samym okresie w 2018 roku, a 600 osób mniej zostało rannych.
Mam nadzieję, że ta końcówka wakacji będzie bezpieczna na drodze. Nie spieszmy się, zawsze zdążymy dotrzeć do celu, zdążymy dojechać do domu. Ważne, żebyśmy dojechali bezpiecznie – zaapelował Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
W okresie wakacyjnym inspektorzy ITD przeprowadzili ponad 27 tys. kontroli drogowych ciężarówek i autokarów.
Kontrole odbywały się w miejscu, gdzie rozpoczynała się podróż, ale również na trasie, gdzie takie sprawdzenie miało charakter wyrywkowy – powiedział wiceminister Rafał Weber.
„Bezpieczny Autokar”
Kontrole w specjalnych punktach, na prośbę rodziców i przy głównych trasach. Inspektorzy sprawdzają stan techniczny autobusów, czas pracy i trzeźwość kierowców. Efekty? Do tej pory inspektorzy skontrolowali blisko 2 tys. pojazdów. Zatrzymano 91 dowodów rejestracyjnych, a ze względu na fatalny stan techniczny, inspektorzy uniemożliwili dalszą jazdę 15 autokarom. Tak zakończyła się m.in. kontrola autokaru na terenie małopolski, którym w góry podróżowała 51-osobowa grupa dzieci. W pojeździe były uszkodzone hamulce.
Zastrzeżenia inspektorów budził nie tylko stan techniczny autokarów. W kilku przypadkach pojazdy prowadzili kierowcy bez wymaganych dokumentów, czy badań lekarskich lub nieprzestrzegający norm czasu pracy. Jeden z kierowców, aby ukryć, że prowadzi autokar bez wymaganego odpoczynku, o pięć godzin przestawił zegar w tachografie. Miał zawieźć grupę dzieci do Szklarskiej Poręby.
W trakcie działań inspektorzy wykorzystują nowoczesny sprzęt – specjalne zestawy kontrolne i mobilne stacje diagnostyczne, których skuteczność jest bardzo wysoka. Umożliwiają one przeprowadzenie skrupulatnych kontroli stanu technicznego pojazdu, ale również pomagają ujawnić urządzenia służące do fałszowania zapisów tachografów.
Tysiące skontrolowanych ciężarówek
Przy wzmożonym wakacyjnym ruchu inspektorzy prowadzili zintensyfikowane kontrole ciężarówek. Niestety, mimo wielu apeli, najwięcej ujawnionych nieprawidłowości (46,11%) dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Kierowcy wciąż nie zdają sobie sprawy, że zmęczenie jest ogromnym ryzykiem i może doprowadzić do drogowych tragedii.
Znaczna część ujawnionych naruszeń dotyczyła też nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących (35%) oraz braku wymaganych uprawnień, licencji, zaświadczeń o wykonywaniu przewozów niezarobkowych lub dokumentacji kierowców (9,52%).
Kontrole prowadzone są w ramach rutynowych działań, jak i akcyjnych. Przykład z ostatnich dni – akcja trzeźwość na drogach Małopolski. Inspektorzy skontrolowali 207 kierowców ciężarówek. Jeden z kierujących miał 0,6 promila alkoholu w organizmie.
To nie jedyny przypadek prowadzenia ciężkiego pojazdu pod wpływem alkoholu. Niemal 2,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu miał kierowca ciężarówki rosyjskiego przewoźnika, któremu w połowie sierpnia, dalszą jazdę udaremnili wielkopolscy inspektorzy. W kabinie miał jeszcze niedopitą butelkę z alkoholem.
Prędkość wciąż niebezpieczna
172 km/h w Siewierzu, 167 km/h w Mikołowie, 166 km/h w Warszawie – to niechlubni rekordziści przekroczeń prędkości. Z jaką średnią prędkością jeździli kierowcy w te wakacje? O co najmniej 35 km/h za dużo. Od początku wakacji urządzenia do pomiaru prędkości pojazdów zarejestrowały 221 tys. naruszeń przekroczenia prędkości, w tym 22 tys. przez odcinkowy pomiar prędkości. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Gliwicach – 5,5 tys.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Mniej wypadków niż w 2018, czyli ile?