50% kierowców i pasażerów nie zapina pasów!
Przeciętny Polak wie, że prawo nakazuje zapinanie pasów w samochodach. Pomimo, że 85% kierowców i 81% pasażerów zapina pasy bezpieczeństwa z przodu pojazdu, to zaledwie połowa kierowców (49%) i pasażerów (54%) robi to jadą z tyłu samochodu. Podajemy statystyki policyjne.
| Siedząc z przodu zwykle zapinamy pasy. |
![]() |
|
fot. Motocaina
|
Dziś w Sejmie zostały przedstawione wyniki badań przeprowadzonych przez agencję badawczą PBS DGA na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach kampanii „Włącz myślenie” dotyczącej używania pasów bezpieczeństwa i fotelików dziecięcych w samochodach.
Wyniki badań przeprowadzonych na grupie 1 500 osób w marcu i kwietniu 2011 r. pokazują, że kierowcy w Polsce nie mają wykształconego nawyku zapinania pasów przed wyruszeniem w drogę i nie traktują ich jako sposobu na zwiększenie bezpieczeństwa.
Polacy jako wymówkę niezapinania pasów bezpieczeństwa traktują jazdę na krótkiej trasie
czy niewygodę. Pasy zapinamy najczęściej jadąc w długą trasę, kiedy panują ciężkie warunki lub kiedy wiemy, że możemy zostać skontrolowani przez policję. Z kolei foteliki dziecięce, choć zazwyczaj stosowane, nie są dobrze dobierane do dziecka, a następnie prawidłowo mocowane w samochodzie.
| Z tyłu połowa z nas nie zapina pasów! |
![]() |
|
fot.
|
Większość Polaków zgadza się jednak, że policja powinna częściej weryfikować zapięcie pasów zarówno u kierowcy, jak i pasażerów mimo tego, że 34% badanych stwierdziło, że liczba kontroli w ciągu 3 ostatnich lat wzrosła.
– Z przeprowadzonych badań wynika, że Polacy lekceważą znaczenie pasów bezpieczeństwa, choć zwiększają one szansę przeżycia co najmniej dwukrotnie w trakcie wypadku samochodowego. Kierowcy są nieco bardziej obowiązkowi w przypadku używania fotelików dla dzieci, ale tylko 62% dzieci jest prawidłowo w nich przewożonych. Rodzice nadal nie wiedzą, jak właściwie zamontować fotelik w pojeździe, by spełniał on swoje zadanie zwiększania bezpieczeństwa – zauważa dr Andrzej Markowski psycholog, Stowarzyszenie Psychologów Transportu.
Kampania „Włącz myślenie” ma na celu propagowanie zapinania pasów przez kierowców
i pasażerów samochodów oraz używanie w samochodach fotelików dla dzieci. Przez całe lato, podczas imprez w różnych miastach Polski, będą odbywały się warsztaty z udziałem policji i ekspertów odnośnie zapinania pasów i prawidłowego przypinania fotelików, by jak najlepiej spełniały swoją funkcję ratowania życia.
Statystki policyjne:
W weekend majowy 2011 roku miało miejsce 420 wypadków, zginęło 41 osób, a 547 zostało rannych.
W 2010 roku za nie zapięte pasy bezpieczeństwa w pojazdach ukarano 397 299 osób. Ponad 7 250 osób – za brak fotelika dla dzieci w samochodzie. W 2010 roku poszkodowanych w wypadkach drogowych zostało ponad 52 000 osób, w tym 3 907 poniosło śmierć, a prawie 39 000 zostało rannych. W ubiegłym roku zginęło 34 dzieci w wieku 0-6 lat, a rannych zostało 3 340 – należy podkreślić, że są to dzieci, które powinny jeździć w fotelikach. Najmłodsi są narażeni na utratę życia bądź zdrowia przede wszystkim z powodu błędów dorosłych.
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?


Zostaw komentarz: