Site icon Motocaina

Słownik motocyklowy Motocainy: czym jest widelec

Popularnie przednie zawieszenie motocykla nazywane jest widelcem. Ma on za zadanie (razem z tylnym amortyzatorem) odizolować motocykl od nierówności na drodze. Utrzymuje również kontakt przedniego koła z nawierzchnią i przenosi na koło ruchy kierownicy. Najczęściej spotykanymi widelcami są teleskopowy i USD. Różnią się one między sobą konstrukcją. Wewnątrz oczywiście jest sprężyna oraz amortyzator, a na zewnątrz rura stała i ślizgowa (golenie), jednak już na pierwszy rzut oka widać, że w teleskopie goleń o większej średnicy umieszczona jest na dole. W modelach Up Side Down – na górze. To drugie rozwiązanie jest często stosowane w motocyklach sportowych. Zapewnia ono bowiem większą sztywność przedniego zawieszenia, dzięki czemu łatwiej jest walczyć o cenne sekundy na torze.

Zawieszenie teleskopowe
fot. materiały prasowe
Zawieszenie USD
fot. Yamaha

Oprócz widelców teleskopowych oraz USD można też spotkać inne rozwiązania, takie jak wahacz pchany czy Tele lub Duolever w niektórych maszynach BMW.

Exit mobile version