Site icon Motocaina

Paliwo jest droższe, ale lepsze – wyniki kontroli paliw przeprowadzonych do końca września 2021

Czy zabraknie paliwa

Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach od początku 2021 roku do końca września. Raport obejmuje wyniki 1175 kontroli, z których tylko siedem zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Oznacza to, że paliwo o niewłaściwych parametrach napotkano jedynie w 0,6% sprawdzanych placówek.

Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:

Lepiej niż w zeszłym roku

W ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku przeprowadzono 1037 kontroli, a niezgodność z określonymi w przepisach normami stwierdzono w 12 przypadkach. Wtedy odsetek nieprawidłowości wyniósł 1,2%. W całym roku 2020 było to 1,7%.

Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?

Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.

Exit mobile version